transport media logo

TRANSPORT & VAN in Belgium 2016 (06/2016)

Schengen afschaffen? Dat zou het wegtransport 3,4 miljard per jaar kosten!

Bij de lectuur van ons jaarboek “TRANSPORT & VAN in Belgium” zouden verschillende cijfers uw aandacht moeten trekken en u zelfs moeten verbijsteren. Hier vindt u er al drie die ons in elk geval de boom hebben ingejaagd! Ere wie ere toekomt: Violeta Bulc, Europees commissaris voor transport, waarschuwt voor de exorbitante kosten die het opheffen van het verdrag van Schengen voor de wegvervoerders met zich mee zou brengen. Stelt u zich even voor: 3,4 miljard euro per jaar, dat is de impact van het afschaffen van het vrij verkeer van goederen binnen de Europese Unie op de 57 miljoen jaarlijkse internationale transportoperaties. Krijgt u het er koud van? Wij ook. Een tweede cijfer dat ons koude rillingen bezorgt, komt van het Planbureau dat in ons land tussen 2012 en 2030 een daling van 24% van de gemiddelde snelheid tijdens de piekuren voorziet! U zal er dus 25 minuten langer over doen dan nu om 50 kilometer af te leggen… Er is één troost: volgens het Planbureau zouden transportbedrijven die – noodgedwongen – hun transportplanning aanpassen om hoofdzakelijk tijdens de daluren te rijden, geen gevolgen van deze dramatische evolutie ondervinden. En we eindigen met een cijfer dat nog maar eens laat zien hoever we op bepaalde vlakken bij onze noorderburen achterophinken. Met een score van 1000—2 kunnen we het gerust hebben over een legendarische nederlaag. In Nederland rijden immers 1000 ecocombi’s rond, terwijl dat er langs deze kant van de Moerdijk slechts twee zijn… En onze federaties maar pleiten om eerst een bilateraal akkoord tussen de regio’s te sluiten vooraleer de massa’s Hollandse wegcombinaties onze wegen mogen overspoelen. Dat geloven we graag! Maar ik zou het mezelf niet vergeven mocht ik afsluiten zonder het over de mooie gouden kleur te hebben die ons jaarboek dit jaar versiert. Na zilver, lijkt uw referentiepunt nu wel van goud. Zo willen we op symbolische wijze laten zien dat we voor de eerste keer de kaap van de 100 bladzijden vrolijk hebben overschreden. Veel leesgenot! Het team van TRANSPORT & VAN in Belgium.

Recente publicaties

LOGISTICS Management 73 (maart 2025)

De tijden veranderen snel Hoewel de economische motor in Europa sputtert, blijft de logistieke activiteit groot. België is zelfs nog steeds een groeimarkt, zegt Willem Veekens, Managing Director bij GXO Logistics Belgium, Netherlands & Nordics in ons interview. Volgens hem is de loonkloof met de buurlanden verminderd en zijn ook de andere kosten in lijn […]

VAN Management 128 (april 2025)

Evolutietheorie Het Salon van Brussel ligt ondertussen weer enkele weken achter ons, maar eraan terugdenken voelt nog steeds als een warm bad. De nieuwigheden, de ontmoetingen, de positieve energie, … heerlijk. En dan waren er natuurlijk ook nog de Transportmedia Live Studio’s die specialisten samen brachten rond de onderwerpen die onze sector de komende jaren […]

TRANSPORT Management 128 (april 2025)

De bedoeling is goed, maar de maatregel niet De verkoop van elektrische vrachtwagens groeide in 2024 niet snel genoeg. Dat heeft meerdere oorzaken: de productie blijft behoorlijk complex om op te starten (bij minstens twee andere fabrikanten), maar vooral de vraag nam niet in het gewenste tempo toe. Afgezien van enkele voertuigen waarmee een transportbedrijf […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.