TRANSPORT & VAN in Belgium 2016 (06/2016)

Schengen afschaffen? Dat zou het wegtransport 3,4 miljard per jaar kosten!

Bij de lectuur van ons jaarboek “TRANSPORT & VAN in Belgium” zouden verschillende cijfers uw aandacht moeten trekken en u zelfs moeten verbijsteren. Hier vindt u er al drie die ons in elk geval de boom hebben ingejaagd! Ere wie ere toekomt: Violeta Bulc, Europees commissaris voor transport, waarschuwt voor de exorbitante kosten die het opheffen van het verdrag van Schengen voor de wegvervoerders met zich mee zou brengen. Stelt u zich even voor: 3,4 miljard euro per jaar, dat is de impact van het afschaffen van het vrij verkeer van goederen binnen de Europese Unie op de 57 miljoen jaarlijkse internationale transportoperaties. Krijgt u het er koud van? Wij ook. Een tweede cijfer dat ons koude rillingen bezorgt, komt van het Planbureau dat in ons land tussen 2012 en 2030 een daling van 24% van de gemiddelde snelheid tijdens de piekuren voorziet! U zal er dus 25 minuten langer over doen dan nu om 50 kilometer af te leggen… Er is één troost: volgens het Planbureau zouden transportbedrijven die – noodgedwongen – hun transportplanning aanpassen om hoofdzakelijk tijdens de daluren te rijden, geen gevolgen van deze dramatische evolutie ondervinden. En we eindigen met een cijfer dat nog maar eens laat zien hoever we op bepaalde vlakken bij onze noorderburen achterophinken. Met een score van 1000—2 kunnen we het gerust hebben over een legendarische nederlaag. In Nederland rijden immers 1000 ecocombi’s rond, terwijl dat er langs deze kant van de Moerdijk slechts twee zijn… En onze federaties maar pleiten om eerst een bilateraal akkoord tussen de regio’s te sluiten vooraleer de massa’s Hollandse wegcombinaties onze wegen mogen overspoelen. Dat geloven we graag! Maar ik zou het mezelf niet vergeven mocht ik afsluiten zonder het over de mooie gouden kleur te hebben die ons jaarboek dit jaar versiert. Na zilver, lijkt uw referentiepunt nu wel van goud. Zo willen we op symbolische wijze laten zien dat we voor de eerste keer de kaap van de 100 bladzijden vrolijk hebben overschreden. Veel leesgenot! Het team van TRANSPORT & VAN in Belgium.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo