TRANSPORT & VAN in Belgium 2016 (06/2016)

Schengen afschaffen? Dat zou het wegtransport 3,4 miljard per jaar kosten!

Bij de lectuur van ons jaarboek “TRANSPORT & VAN in Belgium” zouden verschillende cijfers uw aandacht moeten trekken en u zelfs moeten verbijsteren. Hier vindt u er al drie die ons in elk geval de boom hebben ingejaagd! Ere wie ere toekomt: Violeta Bulc, Europees commissaris voor transport, waarschuwt voor de exorbitante kosten die het opheffen van het verdrag van Schengen voor de wegvervoerders met zich mee zou brengen. Stelt u zich even voor: 3,4 miljard euro per jaar, dat is de impact van het afschaffen van het vrij verkeer van goederen binnen de Europese Unie op de 57 miljoen jaarlijkse internationale transportoperaties. Krijgt u het er koud van? Wij ook. Een tweede cijfer dat ons koude rillingen bezorgt, komt van het Planbureau dat in ons land tussen 2012 en 2030 een daling van 24% van de gemiddelde snelheid tijdens de piekuren voorziet! U zal er dus 25 minuten langer over doen dan nu om 50 kilometer af te leggen… Er is één troost: volgens het Planbureau zouden transportbedrijven die – noodgedwongen – hun transportplanning aanpassen om hoofdzakelijk tijdens de daluren te rijden, geen gevolgen van deze dramatische evolutie ondervinden. En we eindigen met een cijfer dat nog maar eens laat zien hoever we op bepaalde vlakken bij onze noorderburen achterophinken. Met een score van 1000—2 kunnen we het gerust hebben over een legendarische nederlaag. In Nederland rijden immers 1000 ecocombi’s rond, terwijl dat er langs deze kant van de Moerdijk slechts twee zijn… En onze federaties maar pleiten om eerst een bilateraal akkoord tussen de regio’s te sluiten vooraleer de massa’s Hollandse wegcombinaties onze wegen mogen overspoelen. Dat geloven we graag! Maar ik zou het mezelf niet vergeven mocht ik afsluiten zonder het over de mooie gouden kleur te hebben die ons jaarboek dit jaar versiert. Na zilver, lijkt uw referentiepunt nu wel van goud. Zo willen we op symbolische wijze laten zien dat we voor de eerste keer de kaap van de 100 bladzijden vrolijk hebben overschreden. Veel leesgenot! Het team van TRANSPORT & VAN in Belgium.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo