TRANSPORT Management 87 (03/2016)

Op weg naar een “bestelwagen-shifting”?

Zoals gewoonlijk deel ik hier met u een aantal dingen die recent mijn aandacht hebben getrokken. Aarzel niet om daarop te reageren en me als reactie ook uw overdenkingen, indrukken, ideeën… toe te sturen. Een stap in de goede richting? Binnen enkele maanden wordt een pilootproject gelanceerd rond het gebruik van ecocombi’s in Wallonië (lees hierover ook de mening van Jean Vincent). Is dat goed nieuws? “Met een mini-proef zoals in Vlaanderen, waar slechts twee ecocombi’s rondrijden, kunnen we enkel tot zeer beperkte resultaten komen“, heeft Philippe Degraef, directeur van Febetra, terecht opgemerkt. De laatste rechte lijn. Wanneer u deze regels leest, zal de invoering van de kilometerheffing – behalve indien we op het laatste ogenblik nog een verrassing te verwerken krijgen, wat in dit complexe dossier altijd mogelijk blijft – nog slechts een kwestie van dagen zijn. Drie operatoren zullen klaar zijn om met elkaar in competitie gaan: Satellic, de operator die het systeem heeft ontworpen, het Franse Axxès dat tegen 1 april gereed moet zijn en het Italiaanse Telepass dat zijn eerste stappen enkele maanden later zal zetten. De transportbedrijven kunnen zo de concurrentie laten spelen. Zullen de bestelwagens de kastanjes uit het vuur halen? Het is nu natuurlijk nog te vroeg om te kunnen inschatten, maar in zekere mate zou er een “bestelwagen-shifting” kunnen plaatsvinden: volgens sommigen – zoals Traxio, de federatie van autohandelaars – zal de verkoop van lichte bedrijfsvoertuigen stijgen en dit ten nadele van de vrachtwagens. Deze laatste moeten kilometerheffing betalen terwijl dit voor lichte bedrijfsvoertuigen niet geldt. Maar ik zou niet willen afsluiten zonder u eerst attent te maken op de “structurele make-over” die uw favoriete magazine heeft gekregen. Zo zijn er de nieuwe rubrieken zoals het “Duel” (met twee tegengestelde meningen), de “Carte Blanche” (een externe opinie over de trends binnen het transport) en het “Panorama” dat u – hoofdzakelijk via foto’s – een ongebruikelijk facet van de transportwereld in de brede zin van het woord laat ontdekken. En in onze volgende editie vindt u nóg meer verrassingen! Christophe Duckers, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo