TRANSPORT Management 86 (12/2015)

Knappe koppen, die constructeurs!

Ik zou het graag nog eens willen hebben over een aantal onderwerpen die me zeer nauw aan het hart liggen. Ik kan alleen maar hopen dat dit bij u ook het geval is! De vrachtwagenfabrikanten en hun dekselse technici! De laatste weken heb ik het geluk gehad om nog eens te mogen ‘proeven’ van de beste motoren van de markt. Telkens opnieuw word je overdonderd door de overweldigende technologische krachttoeren die de constructeurs keer op keer uithalen. De term ‘krachttoer’ is hier echt wel op zijn plaats. De grootste krachtpatser uit het pak, de Volvo FH 16 van 750 pk, is er zo maar eventjes in geslaagd ons testparcours af te haspelen aan een verbruik van iets meer dan 30 l/100 km. Dit is zeer opmerkelijk als je er rekening mee houdt dat de constructeurs al jaren moeten opboksen tegen loodzware uitstootnormen. En ondertussen toch maar proberen om het brandstofverbruik binnen de perken te houden… Wat stellen we vast vandaag? Dat een Euro 6-motor minder verbruikt dan een Euro 5, die op zijn beurt minder verbruikt dan een Euro 4. Onwaarschijnlijk! Ook Scania kwam verrassend uit de hoek met de introductie van een indrukwekkende waslijst aan alternatieve brandstoffen (gas, biogas, bio-ethanol, biodiesel, plantaardige olie,..). Geen hersenspinsels van de ingenieurs, maar brandstoffen die effectief volledig gebruiksklaar zijn. Zo mochten we plaats nemen achter het stuur van een P280 CNG-vrachtwagen (Compressed Natural Gas). Qua rijgedrag was er geen verschil waar te nemen met de dieselvariant, behalve de ontroerende stilte van de alternatieve krachtbron. Nu nog de meerkost (geschat op enkele tienduizenden euro) en het aantal beschikbare tankstations aanpakken, zodat CNG/LNG kan doorgroeien naar een valabel alternatief voor de sector van het goederentransport. +8% in België, +18% in Europa. U zou het ondertussen moeten weten. In dit editoriaal probeer ik altijd voor een optimistische noot te zorgen. Kwestie van het glas halfvol te zien in plaats van halfleeg. Deze maand zorgt de vrachtwagenmarkt voor het mooie weer. Die ging er opnieuw flink op vooruit, zowel in België (+ 8,2% in de markt van +16 ton), als in Europa (+18,5%). Een lichtpuntje in een periode waarin het negativisme de bovenhand dreigt te halen op positief denken. Indien u zelf leuke nieuwtjes heeft (nieuwe contracten, nieuwe klanten, investeringen,…), weet dan dat de mailbox van de redactie (info@transportmedia.be) wagenwijd open staat… Christophe Duckers, Redactiedirecteur.

Recente publicaties

VAN Management 108 (november 2020)

blank

Veerkracht In ieder geval tot begin november waren de lichte bedrijfsvoertuigen de enige om wat kleur te brengen in een door het virus flink gedeprimeerde markt van nieuwe voertuigen. We moeten hopen dat we daar een teken van vertrouwen kunnen in zien van de ondernemers, de kmo’s en de grote vloten in een duurzame herneming […]

TRANSPORT Management 108 (november 2020)

blank

De Luxemburgers investeren in België! Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen… Slecht geparkeerde helden van de weg. Het Mobility Package, dat onlangs door […]

TRUCK & BUSINESS 274 (oktober – november 2020)

blank

Alles heruitvinden Tijdens de eerste weken van de gezondheidscrisis hoorden we veel praten over de ‘wereld erna’. Terwijl de tweede golf in alle heftigheid toeslaat, kunnen we niet langer beweren dat de ‘wereld erna’ zeer verschillend zal zijn van de ‘wereld ervoor’ (vooral als Trump wordt herkozen). In het wegtransport is de ‘wereld erna’ er […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo