VAN Management 87 (03/2016)

Het jaar van de… powernap en wasmachines

2016 belooft een jaar te worden boordevol nieuwigheden. Zo kondigde Citroën, Peugeot én Toyota aan hun Frans-Japanse alliantie te bekrachtigen met de nieuwe modellen Jumpy, Expert en ProAce. Ook Fiat zat niet stil en komt dit jaar naar buiten met een nieuwe Scudo – uiteraard een kopie van zijn ‘broer’ Renault Trafic. Eendracht maakt macht, zo blijkt uit recente cijfers. Want januari 2016 doet het maar liefst 11 procent beter in vergelijking met een jaar voordien. De cijfers liegen er niet om: lichte bedrijfsvoertuigen zijn hotter dan ooit tevoren. Doch lijkt 2016 vooral het jaar te worden van… de futuristische bestelwagens. Zo komen Volkswagen en – alweer – Toyota naar buiten met een ‘minibus van de toekomst’. Vooral voor VW is het een markt die geen geheimen meer heeft. Na de Bulli – die nooit het productieproces bereikte – komen de Duitsers nu met de Budd-E naar buiten, die verbonden is met de rest van de wereld. En dat mag je vrij letterlijk opvatten, want de wagen zit volgepropt met futuristische communicatie- en connectiviteitssnufjes. Heb je geen tijd gehad om het wasmachine aan te zetten? Geen probleem! Budd-E heeft toegang tot je eigen huis. In één klap heb je er een nieuwe wagen én een conciërge bij. Het kan nog spectaculairder, want bij Toyota kan je het interieur van de U2 in enkele simpele stappen volledig ombouwen. Rails op de vloer stellen de gebruiker in staat om de stoelindeling volledig aan te passen aan zijn eigen behoeften. Even een powernapje doen? Zetels aan de kant, en oogjes dicht! Maar eigenlijk staat de wagen vooral voor Urban Utility en voorziet stadsdistributie op de meest efficiënte manier. Future, het klinkt allemaal geweldig, maar of deze wagens er daadwerkelijk komen is maar de vraag. Wordt ongetwijfeld vervolgd. Yannick Haesevoets

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo