TRANSPORT Management 85 (10/2015)

Positivisme is niet alleen des duivels

Graag wil ik opnieuw een paar zaken met jullie delen die me de voorbije weken zijn bijgebleven, en die ook jullie allicht niet zijn ontgaan. De onstilbare overnamehonger van Jost… op Belgische schaal. Op het moment dat u dit leest, zal de overname van een grote Luikse groep waarschijnlijk in kannen en kruiken zijn. In navolging van de overname van Verbessem is deze nieuwe acquisitie het (voorlopig) laatste wapenfeit van één van de twee Belgische transportreuzen. Net als Essers wil Jost Group in eigen land koste wat kost blijven groeien om op het internationale toneel competitief te kunnen blijven. De consolidatiegolf in de sector laat zich immers ook op veel grotere schaal voelen, getuige nog de recente overname van UTi door DSV. Oordeel zelf: DSV stelt 23.000 mensen tewerk, UTi 21.000… Haantjesgedrag. Net als onze zuiderburen zouden we soms wat chauvinistischer mogen zijn. Of op z’n minst erkenning tonen voor de sterke bedrijven die in ons land actief zijn. De Volvo Trucks-fabriek in Gent bijvoorbeeld, die haar 40e verjaardag viert (1975: 4.000 eenheden; 2015: 45.000), is voortaan de grootste productiesite van de Zweedse vrachtwagenbouwer. Het naburige distributiecentrum is zelfs het belangrijkste ter wereld. Hetzelfde geldt voor DAF Trucks in Westerlo, waar 100 miljoen euro geïnvesteerd werd in een nieuwe lakstraat. Een beetje positivisme is dus wel op zijn plaats, en niet alleen als het over onze nationale voetbalhelden gaat… Het wegvervoer, de eeuwige boosdoener. Niet dat ik mezelf graag in een Calimero-rol wentel (een trainer van een grote Vlaamse club doet dat veel beter dan ik), maar het is overduidelijk dat het imago van het wegvervoer bij het grote publiek (en de media) er niet bepaald op verbetert. Je kan moeilijk anders concluderen als je ziet met welk ‘snobisme’ de media de initiatieven van de transportsector behandelen. Zo nodigde Scania recent de algemene media uit op een perstrip naar Zweden om hun initiatieven rond duurzaam transport bij het grote publiek kenbaar te maken. Niet één journalist van de ‘gevestigde waarden’ in het medialandschap die bereid was om van onder zijn kerktoren te komen… Het deed me een beetje denken aan de sensibilisatiecampagne van FEBIAC, een evenement waarop alle constructeurs aanwezig waren om het imago van de sector op te kalefateren bij het grote publiek. De enige aanwezige journalisten waren de mensen van de vakpers, die al lang op de hoogte zijn van de goede bedoelingen van onze sector. Wraakroepend, toch? Christophe Duckers, Redactiedirecteur.

Recente publicaties

LINK2LOGISTICS Management 59 (oktober 2021)

Robot en mens, hand in hand De logistiek kent momenteel een ongeziene automatiseringsslag. Talrijke factoren liggen aan de basis hiervan. Waarschijnlijk is de belangrijkste het stijgende personeelstekort. Het fenomeen is niet tijdelijk, maar structureel. Wil men de distributiecentra en warehouses draaiende houden, dan moet men automatiseren. Zo simpel is dat. Daarbij komt nog dat de […]

VAN Management 112 (september 2021)

Shaken or stirred? De perfecte cocktail is het resultaat van kwalitatieve ingrediënten die op het juiste moment en in de ideale verhoudingen samenkomen tot een samenhangend geheel dat meteen een lach op je gezicht tovert. Shaken of stirred, de perfecte cocktail brengt iedereen in de juiste sfeer. De huidige LCV-markt biedt niet meteen het recept […]

TRANSPORT Management 112 (september 2021)

Passion4Trucks 2022 Een grote B2B2C happening georganiseerd door TRANSPORTMEDIA en MATEXPO Het grote feest van Passion4Trucks, uitgesteld omwille van de pandemie, zal uiteindelijk plaatsvinden van 23 tot 26 juni 2022 in Brussels Kart Expo. Een uniek initiatief in zijn genre, georganiseerd door TRANSPORTMEDIA en MATEXPO. Een groot feest voor het wegtransport. Passion4Trucks 2022 wordt in […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo