LOGISTICS Management 68 (december 2023)

Een sector op een kruispunt

Verleden jaar ging de logistieke sector door op zijn elan en kende deze een positieve evolutie. Zoals u kunt lezen in onze jaarlijkse Top 1000 namen zowel de totale toegevoegde waarde van de sector als de werkgelegenheid en de bebouwde oppervlakte toe. Het is nog te vroeg om de situatie in 2023 te evalueren maar meerdere tekenen wijzen erop dat de sector na meerdere jaren van groei stilaan het plafond heeft bereikt. We kunnen zelfs al relatief pessimistisch zijn voor 2024, onder meer omdat de Duitse industrie slabakt.

De markt van de logistiek zou dus ook kunnen stagneren of zelfs afnemen. Het verleden heeft ons geleerd dat in dergelijke omstandigheden het aantal fusies en overnames zal toenemen. Die tendens is al ingezet, zoals onze Top 1000 eveneens aangeeft. Die tendens zal overigens nog versterkt worden door de uitdagingen rondom de energietransitie.

Tegelijkertijd zal die vertraging de logistieke bedrijven verplichten om hun productiviteit op te voeren en de kosten te verlagen. Lees: door nog meer op automatisering te mikken of door een beroep te doen op de ‘digitale ontwikkelingen’.

Dat betekent niet dat de menselijke factor een kleinere rol zal spelen in de sector. Dat wordt onder meer naar voor gebracht door Stefaan Verhoyen, Group Manager Logistics bij Lecot. Die onderneming automatiseert zijn distributiecentrum maar hij benadrukt dat de mensen er onontbeerlijk blijven.

Bovendien blijven meerdere minder gemakkelijk te automatiseren branches in de sector, zoals bulk, hun productiviteit verbeteren op andere manieren. Het interview met Ronny Joos, CEO van de Gheys Group, is op dat vlak zeer interessant.

Uiteraard verzacht de crisis het tekort aan werkkrachten, maar de logistieke sector blijft structureel een afnemer van personeel. Dat kunt u overigens lezen in het dossier ‘Trends’. Personeelsbeleid wordt nog belangrijker, om niet te zeggen cruciaal. Gepassioneerde en competente werknemers zorgen voor tevreden klanten. Ze zijn dus essentieel voor een duurzame groei van de bedrijven.

Veel leesplezier!

Philippe Van Dooren
Hoofdredacteur

Recente publicaties

Truck & Business 287 – Magabook #01 (maart 2024)

Een wit blad … Momenteel heeft u de eerste editie van een gloednieuwe Truck & Business in handen. U zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben dat het geen magazine meer is! Truck & Business is namelijk een ‘magabook’ geworden, meer bepaald een stevige brok informatie in combinatie met de creativiteit van een boek. Dit nieuwe […]

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo