LOGISTICS Management 68 (december 2023)

Een sector op een kruispunt

Verleden jaar ging de logistieke sector door op zijn elan en kende deze een positieve evolutie. Zoals u kunt lezen in onze jaarlijkse Top 1000 namen zowel de totale toegevoegde waarde van de sector als de werkgelegenheid en de bebouwde oppervlakte toe. Het is nog te vroeg om de situatie in 2023 te evalueren maar meerdere tekenen wijzen erop dat de sector na meerdere jaren van groei stilaan het plafond heeft bereikt. We kunnen zelfs al relatief pessimistisch zijn voor 2024, onder meer omdat de Duitse industrie slabakt.

De markt van de logistiek zou dus ook kunnen stagneren of zelfs afnemen. Het verleden heeft ons geleerd dat in dergelijke omstandigheden het aantal fusies en overnames zal toenemen. Die tendens is al ingezet, zoals onze Top 1000 eveneens aangeeft. Die tendens zal overigens nog versterkt worden door de uitdagingen rondom de energietransitie.

Tegelijkertijd zal die vertraging de logistieke bedrijven verplichten om hun productiviteit op te voeren en de kosten te verlagen. Lees: door nog meer op automatisering te mikken of door een beroep te doen op de ‘digitale ontwikkelingen’.

Dat betekent niet dat de menselijke factor een kleinere rol zal spelen in de sector. Dat wordt onder meer naar voor gebracht door Stefaan Verhoyen, Group Manager Logistics bij Lecot. Die onderneming automatiseert zijn distributiecentrum maar hij benadrukt dat de mensen er onontbeerlijk blijven.

Bovendien blijven meerdere minder gemakkelijk te automatiseren branches in de sector, zoals bulk, hun productiviteit verbeteren op andere manieren. Het interview met Ronny Joos, CEO van de Gheys Group, is op dat vlak zeer interessant.

Uiteraard verzacht de crisis het tekort aan werkkrachten, maar de logistieke sector blijft structureel een afnemer van personeel. Dat kunt u overigens lezen in het dossier ‘Trends’. Personeelsbeleid wordt nog belangrijker, om niet te zeggen cruciaal. Gepassioneerde en competente werknemers zorgen voor tevreden klanten. Ze zijn dus essentieel voor een duurzame groei van de bedrijven.

Veel leesplezier!
Philippe Van Dooren, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 286 (december 2023)

Kort van memorie Iets meer dan een jaar geleden deden de verladers al het mogelijke om hun transportcapaciteit te garanderen en piekmomenten in de vraag op te vangen. Het was het einde van een korte cyclus waarin er niet genoeg ‘wielen’ op de markt waren, zoals men zegt. Het tekort aan chauffeurs kwam daar nog […]

VAN Management 122 (december 2023)

Keuzes maken Veel bedrijven worstelen vandaag met de vraag hoe ze het juiste personeel moeten aantrekken en behouden. Uit een onderzoek van Webfleet blijkt dat verkeersveiligheid bij bestelwagenchauffeurs de nummer één bekommernis is, maar dat de meerderheid van hen geen gebruik maakt van de nieuwe technologieën die daarbij kunnen helpen. Kiezen voor de juiste voertuigen […]

TRANSPORT Management 122 (december 2023)

Van utopie naar realisme Een bezoek aan de vakbeurs Solutrans heeft me geïnspireerd tot enkele overdenkingen omtrent de toestand van het wegtransport. Vooreerst mijn gelukwensen aan de organisatoren die er in geslaagd zijn een dergelijk mooi evenement te realiseren in een economisch complexe periode. Een transporteur zal zeker geen tijd verloren hebben in de hallen […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo