transport media logo

LOGISTICS Management 68 (december 2023)

Een sector op een kruispunt

Verleden jaar ging de logistieke sector door op zijn elan en kende deze een positieve evolutie. Zoals u kunt lezen in onze jaarlijkse Top 1000 namen zowel de totale toegevoegde waarde van de sector als de werkgelegenheid en de bebouwde oppervlakte toe. Het is nog te vroeg om de situatie in 2023 te evalueren maar meerdere tekenen wijzen erop dat de sector na meerdere jaren van groei stilaan het plafond heeft bereikt. We kunnen zelfs al relatief pessimistisch zijn voor 2024, onder meer omdat de Duitse industrie slabakt.

De markt van de logistiek zou dus ook kunnen stagneren of zelfs afnemen. Het verleden heeft ons geleerd dat in dergelijke omstandigheden het aantal fusies en overnames zal toenemen. Die tendens is al ingezet, zoals onze Top 1000 eveneens aangeeft. Die tendens zal overigens nog versterkt worden door de uitdagingen rondom de energietransitie.

Tegelijkertijd zal die vertraging de logistieke bedrijven verplichten om hun productiviteit op te voeren en de kosten te verlagen. Lees: door nog meer op automatisering te mikken of door een beroep te doen op de ‘digitale ontwikkelingen’.

Dat betekent niet dat de menselijke factor een kleinere rol zal spelen in de sector. Dat wordt onder meer naar voor gebracht door Stefaan Verhoyen, Group Manager Logistics bij Lecot. Die onderneming automatiseert zijn distributiecentrum maar hij benadrukt dat de mensen er onontbeerlijk blijven.

Bovendien blijven meerdere minder gemakkelijk te automatiseren branches in de sector, zoals bulk, hun productiviteit verbeteren op andere manieren. Het interview met Ronny Joos, CEO van de Gheys Group, is op dat vlak zeer interessant.

Uiteraard verzacht de crisis het tekort aan werkkrachten, maar de logistieke sector blijft structureel een afnemer van personeel. Dat kunt u overigens lezen in het dossier ‘Trends’. Personeelsbeleid wordt nog belangrijker, om niet te zeggen cruciaal. Gepassioneerde en competente werknemers zorgen voor tevreden klanten. Ze zijn dus essentieel voor een duurzame groei van de bedrijven.

Veel leesplezier!

Philippe Van Dooren
Hoofdredacteur

Recente publicaties

LOGISTICS Management 73 (maart 2025)

De tijden veranderen snel Hoewel de economische motor in Europa sputtert, blijft de logistieke activiteit groot. België is zelfs nog steeds een groeimarkt, zegt Willem Veekens, Managing Director bij GXO Logistics Belgium, Netherlands & Nordics in ons interview. Volgens hem is de loonkloof met de buurlanden verminderd en zijn ook de andere kosten in lijn […]

VAN Management 128 (april 2025)

Evolutietheorie Het Salon van Brussel ligt ondertussen weer enkele weken achter ons, maar eraan terugdenken voelt nog steeds als een warm bad. De nieuwigheden, de ontmoetingen, de positieve energie, … heerlijk. En dan waren er natuurlijk ook nog de Transportmedia Live Studio’s die specialisten samen brachten rond de onderwerpen die onze sector de komende jaren […]

TRANSPORT Management 128 (april 2025)

De bedoeling is goed, maar de maatregel niet De verkoop van elektrische vrachtwagens groeide in 2024 niet snel genoeg. Dat heeft meerdere oorzaken: de productie blijft behoorlijk complex om op te starten (bij minstens twee andere fabrikanten), maar vooral de vraag nam niet in het gewenste tempo toe. Afgezien van enkele voertuigen waarmee een transportbedrijf […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.