Keuzes maken
Veel bedrijven worstelen vandaag met de vraag hoe ze het juiste personeel moeten aantrekken en behouden. Uit een onderzoek van Webfleet blijkt dat verkeersveiligheid bij bestelwagenchauffeurs de nummer één bekommernis is, maar dat de meerderheid van hen geen gebruik maakt van de nieuwe technologieën die daarbij kunnen helpen. Kiezen voor de juiste voertuigen en technologieën, maar ook inzetten op begeleiding, zou dus wel eens kunnen helpen. Iedereen zal er wel bij varen.
Als we het hebben over voertuigen, dan is de keuze er de laatste jaren niet makkelijker op geworden. Nieuwe merken, nieuwe aandrijfvormen, nieuwe regels… het is vandaag belangrijker dan ooit om alles in overweging te nemen. Niet alleen op basis van het werk dat je vandaag levert, maar ook wat de verwachtingen op middellange termijn zijn. Terwijl een diesel vroeger in 95% van de gevallen de logische keuze was, en dat vandaag puur cijfermatig in heel wat gevallen nog steeds is, blijft dat misschien niet zo gedurende de volledige levensduur van het voertuig. Steden werken immers mobiliteitsplannen uit om de leefbaarheid van hun inwoners te verbeteren, met minder plaats voor bepaalde aandrijfvormen, en ook klanten vragen steeds vaker een ‘groene’ dienstverlening. Maar dat betekent nog niet dat je als wagenparkbeheerder sowieso de kaart trekt van ‘zero emissie’-bestelwagens.
Een keuze maken is vandaag meer dan ooit een evenwichtsoefening, met ook toekomstgerichte, gevoelsmatige overwegingen naast de traditionele ‘meetbare’ criteria en de praktische inzetbaarheid (rijbereik, oplaadmogelijkheden, sleepvermogen, wettelijke bepalingen, …). Onder andere met de aankoopgids proberen we in dit magazine een aantal van die overwegingen op een rijtje te zetten.
Veel leesplezier!
Arnaud Henckaerts,
Hoofdredacteur.