Van utopie naar realisme
Een bezoek aan de vakbeurs Solutrans heeft me geïnspireerd tot enkele overdenkingen omtrent de toestand van het wegtransport. Vooreerst mijn gelukwensen aan de organisatoren die er in geslaagd zijn een dergelijk mooi evenement te realiseren in een economisch complexe periode. Een transporteur zal zeker geen tijd verloren hebben in de hallen van het Eurexpo Lyon, want er waren tal van echte nieuwigheden te ontdekken van de kant van de constructeurs van zware bedrijfsvoertuigen, het getrokken materieel of de banden (om maar enkele voorbeelden te noemen).
Dat terzijde, als ik deze editie 2023 vergelijk met de voorgaande (2021) is er iets opmerkelijks: twee jaar geleden zouden sommige projecten een wat valse hoop gewekt hebben. In 2023 heeft de utopie evenwel plaats gemaakt voor een realisme met de voeten aan de grond. Zo breken onder meer nieuwe constructeurs voor elektrische voertuigen niet echt door: Nikola trekt zich terug tot de Verenigde Staten, Volta Trucks is failliet verklaard en er was geen enkele Chinese constructeur te zien op Solutrans. Dat neemt niet weg dat één of andere outsider met een flinke achtergrond zich toch een plaatsje onder de zon weet te verweren naast de grote merken.
Ten opzichte van 2021 heeft de elektrische vrachtwagen een spectaculaire vooruitgang geboekt. De autonomie is (bijna) geen onderwerp voor onrust meer en met uitzondering van het transport over lange afstanden zijn de meeste typen transport nu te elektrificeren.
Die andere vorm van alternatieve aandrijving behoudt echter een beetje een laag profiel: twee jaar geleden was waterstof nog de ‘buzz’ maar er is op dat vlak niet veel nieuws te melden. Dat is ook logisch: iedere nieuwe technologie doorloopt een dergelijke periode alvorens door te breken, misschien iets minder sterk dan de hoog oplaaiende verwachtingen van het begin, maar dan wel op een meer realistisch niveau.
Het is echt nodig dat België en de gewesten snel met coherente maatregelen voor de dag komen zodat de Belgische transporteurs zich zo snel mogelijk kunnen voorzien van die nieuwe technologie en het niet moeten overlaten aan de buurlanden om de kaart van de innovatie te trekken.
Claude Yvens,
Hoofdredacteur.