TRANSPORT Management 122 (december 2023)

Van utopie naar realisme

Een bezoek aan de vakbeurs Solutrans heeft me geïnspireerd tot enkele overdenkingen omtrent de toestand van het wegtransport. Vooreerst mijn gelukwensen aan de organisatoren die er in geslaagd zijn een dergelijk mooi evenement te realiseren in een economisch complexe periode. Een transporteur zal zeker geen tijd verloren hebben in de hallen van het Eurexpo Lyon, want er waren tal van echte nieuwigheden te ontdekken van de kant van de constructeurs van zware bedrijfsvoertuigen, het getrokken materieel of de banden (om maar enkele voorbeelden te noemen).

Dat terzijde, als ik deze editie 2023 vergelijk met de voorgaande (2021) is er iets opmerkelijks: twee jaar geleden zouden sommige projecten een wat valse hoop gewekt hebben. In 2023 heeft de utopie evenwel plaats gemaakt voor een realisme met de voeten aan de grond. Zo breken onder meer nieuwe constructeurs voor elektrische voertuigen niet echt door: Nikola trekt zich terug tot de Verenigde Staten, Volta Trucks is failliet verklaard en er was geen enkele Chinese constructeur te zien op Solutrans. Dat neemt niet weg dat één of andere outsider met een flinke achtergrond zich toch een plaatsje onder de zon weet te verweren naast de grote merken.

Ten opzichte van 2021 heeft de elektrische vrachtwagen een spectaculaire vooruitgang geboekt. De autonomie is (bijna) geen onderwerp voor onrust meer en met uitzondering van het transport over lange afstanden zijn de meeste typen transport nu te elektrificeren.

Die andere vorm van alternatieve aandrijving behoudt echter een beetje een laag profiel: twee jaar geleden was waterstof nog de ‘buzz’ maar er is op dat vlak niet veel nieuws te melden. Dat is ook logisch: iedere nieuwe technologie doorloopt een dergelijke periode alvorens door te breken, misschien iets minder sterk dan de hoog oplaaiende verwachtingen van het begin, maar dan wel op een meer realistisch niveau.

Het is echt nodig dat België en de gewesten snel met coherente maatregelen voor de dag komen zodat de Belgische transporteurs zich zo snel mogelijk kunnen voorzien van die nieuwe technologie en het niet moeten overlaten aan de buurlanden om de kaart van de innovatie te trekken.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

LOGISTICS Management 71 (september 2024)

Samen op een schip Al van Shipped By Sail gehoord? Het zijn schippers gevestigd in het Engelse Winchester die goederen emissieloos vervoeren per … zeilschip! Onder de producten: olijfolie uit Portugal, chocoladebonen van de Caraïben en Colombiaanse koffiebonen. In het Panorama-stuk op de volgende pagina’s nemen we een kijkje naar de invoer van zulke koffiebonen […]

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (augustus 2024)

Construction Hub: de vacaturebank die ontbrak in de sector Het was bijna logisch dat Transportmedia – de specialist in communicatie in transport, logistiek en bouw – de handen in elkaar zou slaan met de vakbeurs voor bouwmaterieel Matexpo, om het rekruteringsplatform Construction Hub te lanceren. Matexpo en Transportmedia zijn immers reeds partners in TL Hub, […]

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2024)

Best of VAN 2024: Garage Bogemans takes it all! Het was een waar genoegen om de community van de lichte bedrijfsvoertuigen zo massaal te mogen begroeten in een zonovergoten Groot-Bijgaarden! Daar vond op 25 juni de achtste editie plaats van Best of VAN, de jaarlijkse hoogmis van de sector. Invoerders, concessiehouders, koetswerkbouwers, de specialisten in […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo