transport media logo

TRANSPORT Management 122 (december 2023)

Van utopie naar realisme

Een bezoek aan de vakbeurs Solutrans heeft me geïnspireerd tot enkele overdenkingen omtrent de toestand van het wegtransport. Vooreerst mijn gelukwensen aan de organisatoren die er in geslaagd zijn een dergelijk mooi evenement te realiseren in een economisch complexe periode. Een transporteur zal zeker geen tijd verloren hebben in de hallen van het Eurexpo Lyon, want er waren tal van echte nieuwigheden te ontdekken van de kant van de constructeurs van zware bedrijfsvoertuigen, het getrokken materieel of de banden (om maar enkele voorbeelden te noemen).

Dat terzijde, als ik deze editie 2023 vergelijk met de voorgaande (2021) is er iets opmerkelijks: twee jaar geleden zouden sommige projecten een wat valse hoop gewekt hebben. In 2023 heeft de utopie evenwel plaats gemaakt voor een realisme met de voeten aan de grond. Zo breken onder meer nieuwe constructeurs voor elektrische voertuigen niet echt door: Nikola trekt zich terug tot de Verenigde Staten, Volta Trucks is failliet verklaard en er was geen enkele Chinese constructeur te zien op Solutrans. Dat neemt niet weg dat één of andere outsider met een flinke achtergrond zich toch een plaatsje onder de zon weet te verweren naast de grote merken.

Ten opzichte van 2021 heeft de elektrische vrachtwagen een spectaculaire vooruitgang geboekt. De autonomie is (bijna) geen onderwerp voor onrust meer en met uitzondering van het transport over lange afstanden zijn de meeste typen transport nu te elektrificeren.

Die andere vorm van alternatieve aandrijving behoudt echter een beetje een laag profiel: twee jaar geleden was waterstof nog de ‘buzz’ maar er is op dat vlak niet veel nieuws te melden. Dat is ook logisch: iedere nieuwe technologie doorloopt een dergelijke periode alvorens door te breken, misschien iets minder sterk dan de hoog oplaaiende verwachtingen van het begin, maar dan wel op een meer realistisch niveau.

Het is echt nodig dat België en de gewesten snel met coherente maatregelen voor de dag komen zodat de Belgische transporteurs zich zo snel mogelijk kunnen voorzien van die nieuwe technologie en het niet moeten overlaten aan de buurlanden om de kaart van de innovatie te trekken.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2025)

De dealer? Meer dan ooit een strategische partner! In slechts enkele jaren tijd is de rol van de dealer fundamenteel veranderd. Van klassieke voertuigverdeler is hij uitgegroeid tot een volwaardige strategische partner van de vlootbeheerder. Hij bewaakt niet alleen de perationele beschikbaarheid van de vloot, maar oefent ook een grote invloed uit op de exploitatiekosten. […]

TRANSPORT & VAN in Belgium (juni 2025)

Hoe het hoofd koel houden? Hij werd geboren op 9 juni 1934, is een typisch cartoonfiguurtje en verscheen voor het eerst in de reeks ‘Silly Symphonies’ (letterlijk: ‘Dwaze symfonieën’). Driftig, knorrig en onuitstaanbaar misschien, maar Donald Duck wist toch uit te groeien tot een geliefd personage. Of Donald T., al even driftig en karikaturaal maar […]

LOGISTICS Management 74 (juni 2025)

Toonaangevende projecten en logistieke hotspots Ook dit jaar was de uitreiking van de Transport & Logistics Awards in Mechelen een schot in de roos. Het evenement van TransportMedia was opnieuw ‘the place to be’ om te netwerken en toonaangevende projecten en verwezenlijkingen in de sector te ontdekken. De award voor Logistics Project of the Year […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.