TRANSPORT Management 121 (oktober 2023)

Één op de vier mannen droomde er als kind van om vrachtwagenchauffeur te worden!

Naar goede gewoonte deel ik met plezier mijn indrukken over een aantal onderwerpen die de actualiteit in onze sector beheersten de afgelopen tijd. Aarzel niet om op uw beurt uw commentaren/kritiek/bedenkingen met mij te delen…

90 % van de Belgen ziet vrachtwagenchauffeurs als onmisbaar voor de economie. Dat blijkt uit een bevraging die Febetra deed bij 1.000 burgers. En die zijn zich er ook van bewust (meer dan 75% van hen) dat chauffeurs niet genoeg appreciatie krijgen en dat de overheid er voor zou moeten zorgen dat het beroep van chauffeur aantrekkelijker wordt (volgens 68% van de bevraagden), onder andere door de opleiding tot vrachtwagenchauffeur aantrekkelijker te maken voor leerlingen uit het secundair onderwijs. Chauffeur als droomberoep? Een kwart van de mannen en een tiende van de vrouwen geeft toe dat het voor hen een droom was als kind!

Over chauffeurs gesproken, laten we het eens hebben over de ‘Dag van de Vrachtwagenchauffeur’. Een dag die nog grootser wordt, aangezien hij dit jaar georganiseerd wordt door de koepel Transport & Logistics Belgium (het samenwerkingsverband van de drie patronale federaties). Het objectief van dit evenement, dat plaatsvindt op 14 december, verandert niet: hulde brengen aan de chauffeurs. 400 bedrijven (transporteurs, maar ook verladers) namen vorig jaar deel, en dat record wordt zonder twijfel ruimschoots overtroffen dit jaar. TRANSPORTMEDIA zal als mediapartner van de Dag van de Vrachtwagenchauffeur uiteraard ook van de partij zijn, onder andere door de lezers de meest originele of sympathieke actie te laten verkiezen.

Is de verbrandingsmotor dan toch (nog) niet helemaal afgeschreven? Het meest recente rapport van de TRAN-commissie van het Europees Parlement geeft in elk geval wat hoop, in de vorm van iets mildere objectieven qua CO2-reductie. Concreet moet de daling van de gemiddelde uitstoot van nieuwe voertuigen 30% bedragen in 2034 (in plaats van 40%) en 75% (in plaats van 90%) in 2040. Het rechtstreekse gevolg voor de vrachtwagenbouwers: ze zullen kunnen blijven investeren in verbrandingsmotoren door gebruik te maken van synthetische CO2-neutrale brandstoffen (e-fuels)

De nettotewerkstellingsprognose stijgt met 15 punten ten opzichte van vorig jaar. 46 % van de werkgevers in de sector verwacht een stijging van het personeelsbestand tegen eind december, tegen 11% die verwacht minder personeel in dienst te hebben. “Deze opleving komt na een vertraging van de aanwervingen in de eerste helft van het jaar, die vooral te wijten was aan de stijgende loonkosten,” zegt Sébastien Delfosse van Manpower Group Belux.
Veel leesplezier!

Christophe Duckers,
Directeur van de redactie.

Recente publicaties

Truck & Business 287 – Magabook #01 (maart 2024)

Een wit blad … Momenteel heeft u de eerste editie van een gloednieuwe Truck & Business in handen. U zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben dat het geen magazine meer is! Truck & Business is namelijk een ‘magabook’ geworden, meer bepaald een stevige brok informatie in combinatie met de creativiteit van een boek. Dit nieuwe […]

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo