Betaalbaar vergroenen
Het Verenigd Koninkrijk dimt zijn ambities op het vlak van elektrificatie van het wagenpark, in Nederland zorgt een belastinghervorming met minder voordelen voor elektrische voertuigen voor terughoudendheid en in Duitsland wordt hetzelfde scenario verwacht wanneer de financiële stimuli afgebouwd worden. Om nog maat te zwijgen van ons land, waar voor bestelwagens nauwelijks sprake is van stimuli. Toch is de elektrificatie van de sector om verschillende redenen onvermijdelijk, dat zegt ook ‘Best VAN Expert 2023’ Louis Ballaux (MAN) in een interview in dit magazine.
Op dit moment staan, zeker voor bestelwagens, nog twee aspecten de doorbraak in de weg: het rijbereik en de aankoopkost. Voor dat laatste haalde ALD-Leaseplan (de fusie die in de loop van oktober een nieuwe naam krijgt) tijdens de toelichting van zijn strategie voor de komende jaren een interessante oplossing aan: ‘second life’ leasing. Omdat elektrische voertuigen minder mechanische onderdelen bevatten, kunnen ze in theorie langer gebruikt worden, vooral nu blijkt dat het wel meevalt met de degradatie van batterijen. Daardoor kunnen ze na een eerste leasetermijn opnieuw via leasing ter beschikking gesteld worden, wat in theorie zorgt voor een lagere leaseprijs tijdens zowel de eerste als tijdens verdere leasetermijnen.
Als we het aanbod van geëlektrificeerde voertuigen zelf bekijken, zien we dat ook het rijbereik toeneemt. Dat konden vertegenwoordigers van verschillende grote bedrijfsvoertuigvloten zelf vaststellen tijdens onze ‘Zero Emission Experience’ waar ze de nieuwste modellen zonder verbrandingsmotor konden testen. De ‘groene’ doelstellingen bij veel van die bedrijven, zoals DHL, zorgen ervoor dat het marktaandeel van EV’s in de sector de komende jaren zonder twijfel zal stijgen. Hoe je als bedrijf die elektrificatie op praktisch vlak aanpakt, lees je ook in dit magazine.
Veel leesplezier!
Arnaud Henckaerts,
Hoofdredacteur.