Automatiseren en vergroenen
Lange tijd was het automatiseren van de activiteiten in de Belgische logistieke centra vooral aan bedrijven besteed die zelf hun logistiek organiseren. Logistieke dienstverleners en 3PL’ers aarzelden: investeren in geautomatiseerde magazijnen kost veel geld. Het afschrijven ervan moet over vele jaren gespreid worden, wat langlopende contracten veronderstelt. Die zijn niet zo gebruikelijk in de sector.
Toch begint het te veranderen. Een eerste factor is de aanhoudende personeelsschaarste. Nu speelt nog een andere factor mee: het ruimtegebrek. Automatisatie laat toe om denser en hoger te stockeren. En last but not least: de oplossingen zijn meer verscheiden dan voorheen en er zijn meer aanbieders. Hierdoor dalen de prijzen (relatief).
De kentering is dus ingezet. Dat merkt men aan de awards voor het Logistics Project of the Year van de afgelopen twee jaar: in 2022 won werkkledingproducent Dassy, die zijn logistiek insourcete en automatiseerde; en dit jaar ShopWeDo, een fulfilmentbedrijf voor e-commerce dat investeerde in een AutoStore, AGV’s en een automatische verpakkingsinstallatie (zoals u in dit nummer kunt lezen). Beide zijn kmo’s. Zij bewijzen dat automatiseren niet enkel en alleen is weggelegd voor grote spelers.
Overigens raad ik u aan het artikel te lezen over onze Logistics Summit rond ‘Intelligent Automatiseren’. Het verschaft u interessante inzichten.
In dit nummer krijgt ook de binnenvaart aandacht, een belangrijke transportmodus om de supply chains te vergroenen. De sector kampt met twee grote uitdagingen. Een eerste is meer verladers overtuigen om de stap te zetten, zegt Philippe Portier, voorzitter van de multimodale groep Novandi en nieuwe voorzitter van Logistics in Wallonia, in ons VIP-interview. Een tweede is de sector zelf versneld te laten vergroenen. Het is alle hens aan dek. De Green Deal Binnenvaart moet de transitie stimuleren.
Over deze onderwerpen kunnen we binnenkort op de stand van Transportmedia op Transport & Logistics Antwerpen bijpraten. Kom eens langs!
Veel leesplezier.
Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur.