transport media logo

TRANSPORT Management 104 (december 2019)

Een heuse tsunami aan elektrische en autonome voertuigen

Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen…

Elektriciteit en waterstof leunen dicht bij elkaar aan. Met de hete adem van de verschillende wetgevende instanties in de nek en vanuit een legitieme zorg voor het klimaat, draaien de constructeurs de ‘gaskraan’ open om volop in zitten op… elektrische voertuigen. Op korte termijn lijken elektrisch aangedreven voertuigen het hoogst haalbare, op de voet gevolgd door waterstof. In dit verband ziet het er naar uit dat Nikola Motors reuzenstappen aan het zetten is. De Amerikanen zijn al lang niet meer tevreden met een rol als toonaangevende producent van waterstoftrucks. Ze gingen onlangs een samenwerkingsakkoord aan met Iveco om op korte termijn van start te gaan met de grootschalige productie van ‘fuel cell’-vrachtwagens. Bovendien kondigde Nikola Motors aan dat het in staat is om binnenkort een revolutionaire batterij op de markt te brengen, die goed zou zijn voor een actieradius van maar liefst 1.300 kilometer. Dit huzarenstukje zou bovendien nauwelijks een impact hebben op het nuttig laadvermogen, aangezien de nieuwe batterij 40% lichter zou uitvallen dan zijn voorganger op lithium-ion. Nikola-topman Trevor Milton kan moeilijk van egoïsme worden beschuldigd, want hij is bereid om de intellectuele eigendom van zijn uitvinding te delen met andere partners. Het lijkt misschien te mooi om waar te zijn, maar het zou plots wel eens heel snel kunnen gaan…

“Een batterij die een elektrische truck 1.300 km autonomie oplevert! Dat is de belofte van het Amerikaanse Nikola Motors. Kan het die belofte ook waarmaken?”

Double digit groei. De opmars van (semi-)autonome vrachtwagens zorgt ook al voor een vloedgolf. De markt van zelfrijdende voertuigen zou tegen 2025 uit 15.200 voertuigen kunnen bestaan. Rekening houdend met een jaarlijkse gemiddelde groei van 40%, moeten dit er 81.800 worden in 2030. In het segment van de (semi-)autonome vrachtwagens, vorig jaar nog geschat op 260.100 voertuigen, gaat het nog veel sneller. Hier zou de kaap van 1,1 miljoen eenheden al in 2025 worden gerond (bij een jaarlijkse groei van 23,38%). Zo wordt het meteen duidelijk waarom de Volvo Group heeft beslist om een speciale afdeling op te richten met 100% focus op zelfrijdende voertuigen (Volvo Autonomous Solutions).

Het (min of meer) goed nieuws van de maand. Na een onafgebroken stijging sinds 2009, stond het in de sterren geschreven dat de Europese markt van getrokken materiaal zou krimpen in de loop van dit jaar. Deze markt daalt echter minder snel dan verwacht (6,6). De daling zou een verlengstuk krijgen in 2020, maar in 2021 zou het al opnieuw bergopwaarts gaan. We zien wel wat het wordt!

Christophe Duckers,
Managing Director.

Recente publicaties

VAN Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Stilstaan… Een nieuw jaar betekent stilstaan bij het afgelopen jaar. Jaarresultaten zijn er bij het ter perse gaan van dit magazine nog niet, maar eind november stond de teller voor de LCV-inschrijvingscijfers op -4,49%, met Renault, Ford Pro en Volkswagen op het podium. Philip Verschooren (VW CVI België) verheugt zich in dit magazine over de […]

TRANSPORT Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Wordt 2025 beter dan 2024? We zijn nog niet meteen toe aan een nieuwe aflevering van de Ideale Wereld, maar de Belgische transporteurs laten hun schouders alvast niet hangen. De transporteurs die we ontmoeten, laten ons weten dat de transportvolumes langzaam maar zeker in stijgende lijn zitten. Dit is zelfs het geval voor de ‘commodities’, […]

Supply Chain Excellence in Wallonia 2024-2025

Wallonia at the heart of the Supply Chain Since the outbreak of the Covid-19 pandemic in early 2020, our supply chains have been put to the test by a series of mostly unexpected events. These events have highlighted the need for European companies to rethink their logistics plans and think outside the box. Concepts such […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.