TRANSPORT Management 104 (december 2019)

Een heuse tsunami aan elektrische en autonome voertuigen

Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen…

Elektriciteit en waterstof leunen dicht bij elkaar aan. Met de hete adem van de verschillende wetgevende instanties in de nek en vanuit een legitieme zorg voor het klimaat, draaien de constructeurs de ‘gaskraan’ open om volop in zitten op… elektrische voertuigen. Op korte termijn lijken elektrisch aangedreven voertuigen het hoogst haalbare, op de voet gevolgd door waterstof. In dit verband ziet het er naar uit dat Nikola Motors reuzenstappen aan het zetten is. De Amerikanen zijn al lang niet meer tevreden met een rol als toonaangevende producent van waterstoftrucks. Ze gingen onlangs een samenwerkingsakkoord aan met Iveco om op korte termijn van start te gaan met de grootschalige productie van ‘fuel cell’-vrachtwagens. Bovendien kondigde Nikola Motors aan dat het in staat is om binnenkort een revolutionaire batterij op de markt te brengen, die goed zou zijn voor een actieradius van maar liefst 1.300 kilometer. Dit huzarenstukje zou bovendien nauwelijks een impact hebben op het nuttig laadvermogen, aangezien de nieuwe batterij 40% lichter zou uitvallen dan zijn voorganger op lithium-ion. Nikola-topman Trevor Milton kan moeilijk van egoïsme worden beschuldigd, want hij is bereid om de intellectuele eigendom van zijn uitvinding te delen met andere partners. Het lijkt misschien te mooi om waar te zijn, maar het zou plots wel eens heel snel kunnen gaan…

“Een batterij die een elektrische truck 1.300 km autonomie oplevert! Dat is de belofte van het Amerikaanse Nikola Motors. Kan het die belofte ook waarmaken?”

Double digit groei. De opmars van (semi-)autonome vrachtwagens zorgt ook al voor een vloedgolf. De markt van zelfrijdende voertuigen zou tegen 2025 uit 15.200 voertuigen kunnen bestaan. Rekening houdend met een jaarlijkse gemiddelde groei van 40%, moeten dit er 81.800 worden in 2030. In het segment van de (semi-)autonome vrachtwagens, vorig jaar nog geschat op 260.100 voertuigen, gaat het nog veel sneller. Hier zou de kaap van 1,1 miljoen eenheden al in 2025 worden gerond (bij een jaarlijkse groei van 23,38%). Zo wordt het meteen duidelijk waarom de Volvo Group heeft beslist om een speciale afdeling op te richten met 100% focus op zelfrijdende voertuigen (Volvo Autonomous Solutions).

Het (min of meer) goed nieuws van de maand. Na een onafgebroken stijging sinds 2009, stond het in de sterren geschreven dat de Europese markt van getrokken materiaal zou krimpen in de loop van dit jaar. Deze markt daalt echter minder snel dan verwacht (6,6). De daling zou een verlengstuk krijgen in 2020, maar in 2021 zou het al opnieuw bergopwaarts gaan. We zien wel wat het wordt!

Christophe Duckers,
Managing Director.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo