TRANSPORT Management 104 (december 2019)

Een heuse tsunami aan elektrische en autonome voertuigen

Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen…

Elektriciteit en waterstof leunen dicht bij elkaar aan. Met de hete adem van de verschillende wetgevende instanties in de nek en vanuit een legitieme zorg voor het klimaat, draaien de constructeurs de ‘gaskraan’ open om volop in zitten op… elektrische voertuigen. Op korte termijn lijken elektrisch aangedreven voertuigen het hoogst haalbare, op de voet gevolgd door waterstof. In dit verband ziet het er naar uit dat Nikola Motors reuzenstappen aan het zetten is. De Amerikanen zijn al lang niet meer tevreden met een rol als toonaangevende producent van waterstoftrucks. Ze gingen onlangs een samenwerkingsakkoord aan met Iveco om op korte termijn van start te gaan met de grootschalige productie van ‘fuel cell’-vrachtwagens. Bovendien kondigde Nikola Motors aan dat het in staat is om binnenkort een revolutionaire batterij op de markt te brengen, die goed zou zijn voor een actieradius van maar liefst 1.300 kilometer. Dit huzarenstukje zou bovendien nauwelijks een impact hebben op het nuttig laadvermogen, aangezien de nieuwe batterij 40% lichter zou uitvallen dan zijn voorganger op lithium-ion. Nikola-topman Trevor Milton kan moeilijk van egoïsme worden beschuldigd, want hij is bereid om de intellectuele eigendom van zijn uitvinding te delen met andere partners. Het lijkt misschien te mooi om waar te zijn, maar het zou plots wel eens heel snel kunnen gaan…

“Een batterij die een elektrische truck 1.300 km autonomie oplevert! Dat is de belofte van het Amerikaanse Nikola Motors. Kan het die belofte ook waarmaken?”

Double digit groei. De opmars van (semi-)autonome vrachtwagens zorgt ook al voor een vloedgolf. De markt van zelfrijdende voertuigen zou tegen 2025 uit 15.200 voertuigen kunnen bestaan. Rekening houdend met een jaarlijkse gemiddelde groei van 40%, moeten dit er 81.800 worden in 2030. In het segment van de (semi-)autonome vrachtwagens, vorig jaar nog geschat op 260.100 voertuigen, gaat het nog veel sneller. Hier zou de kaap van 1,1 miljoen eenheden al in 2025 worden gerond (bij een jaarlijkse groei van 23,38%). Zo wordt het meteen duidelijk waarom de Volvo Group heeft beslist om een speciale afdeling op te richten met 100% focus op zelfrijdende voertuigen (Volvo Autonomous Solutions).

Het (min of meer) goed nieuws van de maand. Na een onafgebroken stijging sinds 2009, stond het in de sterren geschreven dat de Europese markt van getrokken materiaal zou krimpen in de loop van dit jaar. Deze markt daalt echter minder snel dan verwacht (6,6). De daling zou een verlengstuk krijgen in 2020, maar in 2021 zou het al opnieuw bergopwaarts gaan. We zien wel wat het wordt!

Christophe Duckers,
Managing Director.

Recente publicaties

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

TRANSPORT Management 105 (maart 2020)

Let the trucks shine! Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen… 38 kandidaten, 8 winnaars, 1.500 aanwezigen. Een impressie in cijfers van de 28ste […]

LINK2LOGISTICS Management 52 (december 2019)

Facts & figures Het jaar 2019 eindigt op dezelfde manier als 2018: met veel vraagtekens. Ondanks de vele donkere wolken is de Europese economie niet aanzienlijk verslechterd. Hoewel de Duitse industrie met een recessie flirtte, presteert de Belgische economie – alles in acht genomen – redelijk goed. Net als de rest van de Europese economie, […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo