transport media logo

VAN Management 103 (september – oktober 2019)

Gekortwiekte opties

Belgische klanten hebben de reputatie dat ze hun bedrijfsvoertuigen zoveel mogelijk willen uitrusten in functie van hun behoeften. Door de invoering van de nieuwe gelijkvormigheidsattesten moesten de keuzemogelijkheden al gedeeltelijk op dieet. Met de komst van de WLTP-normen worden de ombouwmogelijkheden en motorenprogramma’s verder gekortwiekt. De voertuigenhomologatie is zo duur geworden dat de constructeurs moeten knippen in het aantal fabrieksvoertuigen. De WLTP-normen zullen bovendien gepaard gaan met een onmiddellijk voelbare prijsverhoging. Het is maar te hopen dat al deze pretbedervers geen einde maken aan de positieve hype waar de Belgische markt van lichte bedrijfsvoertuigen al enkele jaren getuige van is. De volgende jaren zullen de opties verder worden afgeroomd: als twee kleppers als Ford en Volkswagen aankondigen dat ze gaan samenwerken in de toekomst, dan kan het niet anders dat we afstevenen op nog meer gemeenschappelijke platforms en meer uniformisering. Om het verschil te maken met de concurrentie, blijven er op die manier nog twee mogelijkheden over: prijs en service. Hoe het ook uitdraait… de eindklant zou er wel eens zijn voordeel mee kunnen doen.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

LOGISTICS Management 73 (maart 2025)

De tijden veranderen snel Hoewel de economische motor in Europa sputtert, blijft de logistieke activiteit groot. België is zelfs nog steeds een groeimarkt, zegt Willem Veekens, Managing Director bij GXO Logistics Belgium, Netherlands & Nordics in ons interview. Volgens hem is de loonkloof met de buurlanden verminderd en zijn ook de andere kosten in lijn […]

VAN Management 128 (april 2025)

Evolutietheorie Het Salon van Brussel ligt ondertussen weer enkele weken achter ons, maar eraan terugdenken voelt nog steeds als een warm bad. De nieuwigheden, de ontmoetingen, de positieve energie, … heerlijk. En dan waren er natuurlijk ook nog de Transportmedia Live Studio’s die specialisten samen brachten rond de onderwerpen die onze sector de komende jaren […]

TRANSPORT Management 128 (april 2025)

De bedoeling is goed, maar de maatregel niet De verkoop van elektrische vrachtwagens groeide in 2024 niet snel genoeg. Dat heeft meerdere oorzaken: de productie blijft behoorlijk complex om op te starten (bij minstens twee andere fabrikanten), maar vooral de vraag nam niet in het gewenste tempo toe. Afgezien van enkele voertuigen waarmee een transportbedrijf […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.