TRANSPORT Management 108 (november 2020)


De Luxemburgers investeren in België!

Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen…

Slecht geparkeerde helden van de weg. Het Mobility Package, dat onlangs door de Europese autoriteiten werd geadopteerd, houdt belangrijke voordelen in om de levensomstandigheden van de chauffeurs te verbeteren, onder meer aangaande de rust in de cabine (op zijn minst één nacht onder een ‘hard’ dak om de twee weken). Dat terzijde, hadden we meer verwacht, vooral op het punt van de beschikbare parkeerplaatsen of eerder niet beschikbare parkeerplaatsen! De IRU (International Road Union) schat dat er zo’n 100.000 parkeerplaatsen te weinig zijn in Europa. Een tekort dat des te groter lijkt omdat de openbare autoriteiten om hieraan tegemoet te komen, verleden jaar 19 miljoen EUR hebben vrijgemaakt. Dat is amper genoeg om 11 nieuwe parkings aan te leggen op het hele Oude Continent!

Bestelwagens tot de orde geroepen. Het geduld van de sector werd uiteindelijk beloond. In mei 2022 worden lichte bedrijfsvoertuigen met een nuttige lading van meer dan 2,5 ton die ingezet worden voor internationaal vervoer onderworpen aan de rij- en rusttijden reglementering en moeten ze uitgerust worden met een tachograaf. De maatregel werd met aandrang gewenst door alle beroepsfederaties en zal het automobiellandschap opnieuw veranderen: binnenkort kruisen we niet langer die bestelwagens met hun krappe slaapcabine op het cabine-dak, ingeschreven in de landen van Oost-Europa!

België is aantrekkelijk, zelfs voor de Luxemburgers. We zijn er al aan gewoon dat Belgische transportbedrijven zich installeren in het Groot-Hertogdom Luxemburg. Het omgekeerde is veel zeldzamer. Nochtans is het één van die Luxemburgse tenoren, Wallenborn, die de activiteiten bij ons wil opschroeven (zie in dat verband het volledige artikel in de jongste editie van « Truck & Business » online te raadplegen op www.transportmedia.be). Dat gebeurt op Brussels Airport, waar de onderneming sinds september een platform exploiteert gespecialiseerd in farmaceutische producten, maar vooral op Liege Airport. Deze luchthaven heeft volgens Jason Breakwell, commercieel directeur commercial van Wallenborn Transports, verschillende voordelen: « Liège is één van de weinige luchthavens waar er nog een echt groeipotentieel is, want Amsterdam en Frankfurt geven niet langer prioriteit aan cargo en/of hebben een probleem van plaats. Liège heeft geen grote ambities op gebied van passagiersvervoer, is 24/7 open, heeft geen probleem met slots en heeft nog ruimte in reserve. »
Veel leesplezier,

Christophe Duckers (christophe.duckers@transportmedia.be),
Directeur van de redactie.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo