De Luxemburgers investeren in België!
Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen…
Slecht geparkeerde helden van de weg. Het Mobility Package, dat onlangs door de Europese autoriteiten werd geadopteerd, houdt belangrijke voordelen in om de levensomstandigheden van de chauffeurs te verbeteren, onder meer aangaande de rust in de cabine (op zijn minst één nacht onder een ‘hard’ dak om de twee weken). Dat terzijde, hadden we meer verwacht, vooral op het punt van de beschikbare parkeerplaatsen of eerder niet beschikbare parkeerplaatsen! De IRU (International Road Union) schat dat er zo’n 100.000 parkeerplaatsen te weinig zijn in Europa. Een tekort dat des te groter lijkt omdat de openbare autoriteiten om hieraan tegemoet te komen, verleden jaar 19 miljoen EUR hebben vrijgemaakt. Dat is amper genoeg om 11 nieuwe parkings aan te leggen op het hele Oude Continent!
Bestelwagens tot de orde geroepen. Het geduld van de sector werd uiteindelijk beloond. In mei 2022 worden lichte bedrijfsvoertuigen met een nuttige lading van meer dan 2,5 ton die ingezet worden voor internationaal vervoer onderworpen aan de rij- en rusttijden reglementering en moeten ze uitgerust worden met een tachograaf. De maatregel werd met aandrang gewenst door alle beroepsfederaties en zal het automobiellandschap opnieuw veranderen: binnenkort kruisen we niet langer die bestelwagens met hun krappe slaapcabine op het cabine-dak, ingeschreven in de landen van Oost-Europa!
België is aantrekkelijk, zelfs voor de Luxemburgers. We zijn er al aan gewoon dat Belgische transportbedrijven zich installeren in het Groot-Hertogdom Luxemburg. Het omgekeerde is veel zeldzamer. Nochtans is het één van die Luxemburgse tenoren, Wallenborn, die de activiteiten bij ons wil opschroeven (zie in dat verband het volledige artikel in de jongste editie van « Truck & Business » online te raadplegen op www.transportmedia.be). Dat gebeurt op Brussels Airport, waar de onderneming sinds september een platform exploiteert gespecialiseerd in farmaceutische producten, maar vooral op Liege Airport. Deze luchthaven heeft volgens Jason Breakwell, commercieel directeur commercial van Wallenborn Transports, verschillende voordelen: « Liège is één van de weinige luchthavens waar er nog een echt groeipotentieel is, want Amsterdam en Frankfurt geven niet langer prioriteit aan cargo en/of hebben een probleem van plaats. Liège heeft geen grote ambities op gebied van passagiersvervoer, is 24/7 open, heeft geen probleem met slots en heeft nog ruimte in reserve. »
Veel leesplezier,
Christophe Duckers (christophe.duckers@transportmedia.be),
Directeur van de redactie.