TRANSPORT Management 115 (maart 2022)

 

Afschrikkingskracht

Ik wil graag enkele gedachten met u delen over twee gebeurtenissen die zich in februari 2022 hebben voorgedaan.

Enerzijds zijn op 2 en 21 februari een aantal nieuwe regels in werking getreden. Dit zijn verschillende belangrijke pijlers van het Mobility Package die er voor moeten zorgen dat de concurrentie tussen de Europese transportondernemingen eerlijker verloopt en dat de vrachtwagenchauffeurs die overal in Europa in dienst zijn, recht hebben op een evenwichtiger leven. Sinds 20 augustus 2021 was het al verboden om de volledige wekelijkse rusttijd in de cabine door te brengen, wat in theorie een einde zou moeten maken aan de betreurenswaardige taferelen langs autowegen of rond havens, waar de chauffeurs soms verscheidene maanden doorbrengen zonder hun gezin te zien en… zonder toegang tot enig comfort.

De Europese regels bepalen ook dat de chauffeur ten minste één volledige rustperiode moet doorbrengen in zijn woonplaats of, op zijn minst, in de lidstaat waar zijn werkgever gevestigd is. Dit is het minste wat we voor de chauffeurs kunnen doen, maar de maatregel zal alleen effect hebben indien ze gecontroleerd wordt en indien deze controles een afschrikkend effect hebben.

Afschrikking is ook het sleutelwoord als het gaat om sociale fraude. Op 23 februari toonde de Federale Politie zich verheugd over de successen die zij op dit gebied had geboekt dankzij een nieuwe multidisciplinaire aanpak die de inspanningen van de federale gerechtelijke politie en de sociale inspectiediensten bundelt. Het gaat hier niet zozeer om het bedrag aan boetes en minnelijke schikkingen in strafzaken (62 miljoen euro), als wel om de impact die deze acties (en enkele spraakmakende zaken) hebben op alle bedrijven.

Want tegelijkertijd neemt het tekort aan chauffeurs alleen maar toe en geeft een gezondere transportsector zichzelf ook meer kansen om nieuwe kandidaten aan te trekken. Want er is een sterke passie aanwezig bij de chauffeurs. Dat zal u zelf kunnen ondervinden tijdens ons grote Passion4Trucks festival in Brussels Kart Expo!

Claude Yvens
Hoofdredacteur

Recente publicaties

LINK2LOGISTICS Management 64 (december 2022)

Uitdagingen en vraagtekens Beste lezer, 2022 eindigt niet zoals we gewild hadden. Na twee uitdagende coronajaren was dit jaar gekenmerkt door een zware energiecrisis, een stijgende infl atie en politieke instabiliteit door onder meer de oorlog in Oekraïne. Wie had gehoopt dat wij het nu wel gehad zouden hebben, kan niet anders dan ontgoocheld zijn. […]

TRUCK & BUSINESS 283 (november 2022)

Twee maten en twee gewichten De inspanningen die minister Petra De Sutter heeft gedaan om orde op zaken te stellen in de sector van de pakjesdiensten in België, kunnen we alleen maar toejuichen. De verstoringen (en we drukken ons zacht uit) die door de  inspectiediensten aan het licht werden gebracht, zijn dermate groot dat een […]

TRANSPORT Management 117 (oktober 2022)

Herzien van de HR-politiek, een absolute noodzaak Zoals gebruikelijk wil ik mijn indrukken over enkele zaken die de actualiteit van onze sector de jongste tijd  bezig houden met u delen. Aarzel niet om uw eigen commentaren/kritieken/opmerkingen als antwoord terug te sturen… Kostprijs: nog nooit gezien! 12,19% in distributie, 13,28% in nationaal transport en 13,41% in […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo