TRANSPORT Management 115 (maart 2022)

 

Afschrikkingskracht

Ik wil graag enkele gedachten met u delen over twee gebeurtenissen die zich in februari 2022 hebben voorgedaan.

Enerzijds zijn op 2 en 21 februari een aantal nieuwe regels in werking getreden. Dit zijn verschillende belangrijke pijlers van het Mobility Package die er voor moeten zorgen dat de concurrentie tussen de Europese transportondernemingen eerlijker verloopt en dat de vrachtwagenchauffeurs die overal in Europa in dienst zijn, recht hebben op een evenwichtiger leven. Sinds 20 augustus 2021 was het al verboden om de volledige wekelijkse rusttijd in de cabine door te brengen, wat in theorie een einde zou moeten maken aan de betreurenswaardige taferelen langs autowegen of rond havens, waar de chauffeurs soms verscheidene maanden doorbrengen zonder hun gezin te zien en… zonder toegang tot enig comfort.

De Europese regels bepalen ook dat de chauffeur ten minste één volledige rustperiode moet doorbrengen in zijn woonplaats of, op zijn minst, in de lidstaat waar zijn werkgever gevestigd is. Dit is het minste wat we voor de chauffeurs kunnen doen, maar de maatregel zal alleen effect hebben indien ze gecontroleerd wordt en indien deze controles een afschrikkend effect hebben.

Afschrikking is ook het sleutelwoord als het gaat om sociale fraude. Op 23 februari toonde de Federale Politie zich verheugd over de successen die zij op dit gebied had geboekt dankzij een nieuwe multidisciplinaire aanpak die de inspanningen van de federale gerechtelijke politie en de sociale inspectiediensten bundelt. Het gaat hier niet zozeer om het bedrag aan boetes en minnelijke schikkingen in strafzaken (62 miljoen euro), als wel om de impact die deze acties (en enkele spraakmakende zaken) hebben op alle bedrijven.

Want tegelijkertijd neemt het tekort aan chauffeurs alleen maar toe en geeft een gezondere transportsector zichzelf ook meer kansen om nieuwe kandidaten aan te trekken. Want er is een sterke passie aanwezig bij de chauffeurs. Dat zal u zelf kunnen ondervinden tijdens ons grote Passion4Trucks festival in Brussels Kart Expo!

Claude Yvens
Hoofdredacteur

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 286 (december 2023)

Kort van memorie Iets meer dan een jaar geleden deden de verladers al het mogelijke om hun transportcapaciteit te garanderen en piekmomenten in de vraag op te vangen. Het was het einde van een korte cyclus waarin er niet genoeg ‘wielen’ op de markt waren, zoals men zegt. Het tekort aan chauffeurs kwam daar nog […]

LOGISTICS Management 68 (december 2023)

Een sector op een kruispunt Verleden jaar ging de logistieke sector door op zijn elan en kende deze een positieve evolutie. Zoals u kunt lezen in onze jaarlijkse Top 1000 namen zowel de totale toegevoegde waarde van de sector als de werkgelegenheid en de bebouwde oppervlakte toe. Het is nog te vroeg om de situatie […]

VAN Management 122 (december 2023)

Keuzes maken Veel bedrijven worstelen vandaag met de vraag hoe ze het juiste personeel moeten aantrekken en behouden. Uit een onderzoek van Webfleet blijkt dat verkeersveiligheid bij bestelwagenchauffeurs de nummer één bekommernis is, maar dat de meerderheid van hen geen gebruik maakt van de nieuwe technologieën die daarbij kunnen helpen. Kiezen voor de juiste voertuigen […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo