TRANSPORT Management 115 (maart 2022)

 

Afschrikkingskracht

Ik wil graag enkele gedachten met u delen over twee gebeurtenissen die zich in februari 2022 hebben voorgedaan.

Enerzijds zijn op 2 en 21 februari een aantal nieuwe regels in werking getreden. Dit zijn verschillende belangrijke pijlers van het Mobility Package die er voor moeten zorgen dat de concurrentie tussen de Europese transportondernemingen eerlijker verloopt en dat de vrachtwagenchauffeurs die overal in Europa in dienst zijn, recht hebben op een evenwichtiger leven. Sinds 20 augustus 2021 was het al verboden om de volledige wekelijkse rusttijd in de cabine door te brengen, wat in theorie een einde zou moeten maken aan de betreurenswaardige taferelen langs autowegen of rond havens, waar de chauffeurs soms verscheidene maanden doorbrengen zonder hun gezin te zien en… zonder toegang tot enig comfort.

De Europese regels bepalen ook dat de chauffeur ten minste één volledige rustperiode moet doorbrengen in zijn woonplaats of, op zijn minst, in de lidstaat waar zijn werkgever gevestigd is. Dit is het minste wat we voor de chauffeurs kunnen doen, maar de maatregel zal alleen effect hebben indien ze gecontroleerd wordt en indien deze controles een afschrikkend effect hebben.

Afschrikking is ook het sleutelwoord als het gaat om sociale fraude. Op 23 februari toonde de Federale Politie zich verheugd over de successen die zij op dit gebied had geboekt dankzij een nieuwe multidisciplinaire aanpak die de inspanningen van de federale gerechtelijke politie en de sociale inspectiediensten bundelt. Het gaat hier niet zozeer om het bedrag aan boetes en minnelijke schikkingen in strafzaken (62 miljoen euro), als wel om de impact die deze acties (en enkele spraakmakende zaken) hebben op alle bedrijven.

Want tegelijkertijd neemt het tekort aan chauffeurs alleen maar toe en geeft een gezondere transportsector zichzelf ook meer kansen om nieuwe kandidaten aan te trekken. Want er is een sterke passie aanwezig bij de chauffeurs. Dat zal u zelf kunnen ondervinden tijdens ons grote Passion4Trucks festival in Brussels Kart Expo!

Claude Yvens
Hoofdredacteur

Recente publicaties

Truck & Business 287 – Magabook #01 (maart 2024)

Een wit blad … Momenteel heeft u de eerste editie van een gloednieuwe Truck & Business in handen. U zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben dat het geen magazine meer is! Truck & Business is namelijk een ‘magabook’ geworden, meer bepaald een stevige brok informatie in combinatie met de creativiteit van een boek. Dit nieuwe […]

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo