LINK2LOGISTICS Management 61 (maart 2022)

Logistiek staat op keerpunt

In 2021 werd de logistieke wereld onder meer getekend door disrupties van de wereldwijde supply chains. De afhankelijkheid van de aanvoer uit Azië – en meer bepaald China – werd pijnlijk zichtbaar.
De oorzaak van de verstoring lag bij de containerrederijen. Hun afvaartenschema’s werden door de strenge covidmaatregelen in China en door de Suezperikelen van de ‘Ever Given’ wispelturig, met enorme vertragingen in de ketens als gevolg. Iedereen haastte zich om snel en veel te importeren, waardoor de zeevrachttarieven explodeerden.
De verstoringen leidden ook tot een slechtere dienstverlening en urenlange wachttijden voor de vrachtwagens op de containerterminals in de zeehavens.
Door een domino-effect zijn de gevolgen voor de logistiek van menig bedrijf niet min. Wanneer vrachtwagens te laat komen laden en lossen kan een magazijn niet optimaal werken. Een oplossing komt uit onverwachte hoek, met name de binnenvaart. ‘Multimodaal Ambassadeur’ Martine Hiel (Hutchison Ports Belgium) legt dat in een interview uit.
Vaak werd geopperd dat Europese bedrijven zich zouden wagen aan ‘reshoring’ en ‘nearshoring’ om minder afhankelijk te zijn van de import uit Azië. Daar is nog niet al te veel van te merken. Wat wel gebeurde is een herziening van de opslag. ‘Lean logistics’ en ‘just-in-time’ zijn geen heilige huisjes meer. Er wordt meer gebufferd om minder afhankelijk te zijn van de wispelturigheid in de aanvoer. Dat kwam bovenop de e-commerce die meer vierkante meters nodig heeft. Hierdoor steeg de vraag naar magazijnen enorm, terwijl de beschikbaarheid daalde, zoals u in ons dossier Real Estate kunt lezen.
Parallel wordt de logistieke markt ook gekenmerkt door de inhaalbeweging op gebied van automatisering en robotisering. Deze is in een stroomversnelling gekomen, mede door de personeelsschaarste. Ze leidde ook tot een verandering in de gevraagde werknemersprofielen.
Deze onderwerpen komen eveneens aan bod in dit
magazine.

Veel leesplezier,

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur Link2Logistics Management.

Recente publicaties

VAN Management 116 (juni 2022)

In een vingerknip Van de ene dag op de andere kan alles veranderen. Op het moment dat het vorige nummer van dit magazine naar de drukker ging, was het in Oekraïne nog relatief rustig. Toen het magazine in de bus viel, was de oorlog al in volle gang. Het leven van miljoenen mensen werd plots […]

TRANSPORT Management 116 (juni 2022)

Wegvervoer twee dagen lang boven! Eindelijk is het zover! De eerste editie van Passion4Trucks, die oorspronkelijk gepland was voor juni 2020, midden in de eerste fase van de pandemie, werd uiteraard uitgesteld. Of beter gezegd, voor de edities 2020 en 2021 werd het event omgetoverd tot een groot televisie-evenement rond de mooiste vrachtwagens van de […]

TRUCK & BUSINESS 281 (mei-juni 2022)

Groen, groener… Te groen? Uit de dossiers die door de kandidaten voor de Transport & Logistics Awards werden ingediend en uit de resultaten van onze Truck & Business Barometer, blijkt dat de Belgische transporteurs de knop hebben omgedraaid en de weg naar decarbonisatie aan het inslaan zijn. Het is met andere woorden het ideale moment […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo