LINK2LOGISTICS Management 61 (maart 2022)

Logistiek staat op keerpunt

In 2021 werd de logistieke wereld onder meer getekend door disrupties van de wereldwijde supply chains. De afhankelijkheid van de aanvoer uit Azië – en meer bepaald China – werd pijnlijk zichtbaar.
De oorzaak van de verstoring lag bij de containerrederijen. Hun afvaartenschema’s werden door de strenge covidmaatregelen in China en door de Suezperikelen van de ‘Ever Given’ wispelturig, met enorme vertragingen in de ketens als gevolg. Iedereen haastte zich om snel en veel te importeren, waardoor de zeevrachttarieven explodeerden.
De verstoringen leidden ook tot een slechtere dienstverlening en urenlange wachttijden voor de vrachtwagens op de containerterminals in de zeehavens.
Door een domino-effect zijn de gevolgen voor de logistiek van menig bedrijf niet min. Wanneer vrachtwagens te laat komen laden en lossen kan een magazijn niet optimaal werken. Een oplossing komt uit onverwachte hoek, met name de binnenvaart. ‘Multimodaal Ambassadeur’ Martine Hiel (Hutchison Ports Belgium) legt dat in een interview uit.
Vaak werd geopperd dat Europese bedrijven zich zouden wagen aan ‘reshoring’ en ‘nearshoring’ om minder afhankelijk te zijn van de import uit Azië. Daar is nog niet al te veel van te merken. Wat wel gebeurde is een herziening van de opslag. ‘Lean logistics’ en ‘just-in-time’ zijn geen heilige huisjes meer. Er wordt meer gebufferd om minder afhankelijk te zijn van de wispelturigheid in de aanvoer. Dat kwam bovenop de e-commerce die meer vierkante meters nodig heeft. Hierdoor steeg de vraag naar magazijnen enorm, terwijl de beschikbaarheid daalde, zoals u in ons dossier Real Estate kunt lezen.
Parallel wordt de logistieke markt ook gekenmerkt door de inhaalbeweging op gebied van automatisering en robotisering. Deze is in een stroomversnelling gekomen, mede door de personeelsschaarste. Ze leidde ook tot een verandering in de gevraagde werknemersprofielen.
Deze onderwerpen komen eveneens aan bod in dit
magazine.

Veel leesplezier,

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur Link2Logistics Management.

Recente publicaties

TRANSPORT Management 118 (december 2022 – januari 2023)

Wat wordt er kostbaarder: chauffeurs of elektriciteit? De actualiteit van de jongste weken is best interessant, wat me er toe heeft aangezet om enkele bedenkingen met u te delen. Op een jaar tijd is de Dag van de Chauffeur flink gegroeid! De tweede editie van deze dag gewijd aan de beroepschauffeurs heeft niet minder dan […]

VAN Management 118 (december 2022 – januari 2023)

Tijd voor meer maatwerk Het vrachtverkeer in ons land neemt toe, met naast vrachtwagens ook meer bestelwagens. Dat zint Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters niet, die nu een studie bestelt naar onder andere de uitbreiding van de kilometerheffing voor vrachtwagens naar bestelwagens. Het einde van de ‘camionettisering’ van het transport en, […]

LINK2LOGISTICS Management 64 (december 2022)

Uitdagingen en vraagtekens Beste lezer, 2022 eindigt niet zoals we gewild hadden. Na twee uitdagende coronajaren was dit jaar gekenmerkt door een zware energiecrisis, een stijgende infl atie en politieke instabiliteit door onder meer de oorlog in Oekraïne. Wie had gehoopt dat wij het nu wel gehad zouden hebben, kan niet anders dan ontgoocheld zijn. […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo