LINK2LOGISTICS Management 61 (maart 2022)

Logistiek staat op keerpunt

In 2021 werd de logistieke wereld onder meer getekend door disrupties van de wereldwijde supply chains. De afhankelijkheid van de aanvoer uit Azië – en meer bepaald China – werd pijnlijk zichtbaar.
De oorzaak van de verstoring lag bij de containerrederijen. Hun afvaartenschema’s werden door de strenge covidmaatregelen in China en door de Suezperikelen van de ‘Ever Given’ wispelturig, met enorme vertragingen in de ketens als gevolg. Iedereen haastte zich om snel en veel te importeren, waardoor de zeevrachttarieven explodeerden.
De verstoringen leidden ook tot een slechtere dienstverlening en urenlange wachttijden voor de vrachtwagens op de containerterminals in de zeehavens.
Door een domino-effect zijn de gevolgen voor de logistiek van menig bedrijf niet min. Wanneer vrachtwagens te laat komen laden en lossen kan een magazijn niet optimaal werken. Een oplossing komt uit onverwachte hoek, met name de binnenvaart. ‘Multimodaal Ambassadeur’ Martine Hiel (Hutchison Ports Belgium) legt dat in een interview uit.
Vaak werd geopperd dat Europese bedrijven zich zouden wagen aan ‘reshoring’ en ‘nearshoring’ om minder afhankelijk te zijn van de import uit Azië. Daar is nog niet al te veel van te merken. Wat wel gebeurde is een herziening van de opslag. ‘Lean logistics’ en ‘just-in-time’ zijn geen heilige huisjes meer. Er wordt meer gebufferd om minder afhankelijk te zijn van de wispelturigheid in de aanvoer. Dat kwam bovenop de e-commerce die meer vierkante meters nodig heeft. Hierdoor steeg de vraag naar magazijnen enorm, terwijl de beschikbaarheid daalde, zoals u in ons dossier Real Estate kunt lezen.
Parallel wordt de logistieke markt ook gekenmerkt door de inhaalbeweging op gebied van automatisering en robotisering. Deze is in een stroomversnelling gekomen, mede door de personeelsschaarste. Ze leidde ook tot een verandering in de gevraagde werknemersprofielen.
Deze onderwerpen komen eveneens aan bod in dit
magazine.

Veel leesplezier,

Philippe Van Dooren,
Hoofdredacteur Link2Logistics Management.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 282 (september 2022)

Een plan voor het einde van dit jaar Op 24 en 25 juni haalde Transportmedia alles uit de kast tijdens ons fonkelnieuwe Passion4Trucks-evenement. Twee totaal verschillende dagen, maar toch één gemene deler: de passie voor de vrachtwagen en voor het beroep van chauffeur. Je had het gezicht moeten zien van de winnaars van de Mooiste […]

LINK2LOGISTICS Management 63 (september 2022)

Mensen en automatisering Hoewel de economische machine door de stijgende prijzen en de toenemende onzekerheid begint te sputteren, blijft het tekort aan arbeidskrachten nijpend. Dat noopt bedrijven tot innovatieve oplossingen om nieuwe en flexibele krachten aan te trekken. Zo ontvouwt Nike’s European Logistics Campus creatieve initiatieven, zoals u in het interview met general manager Kurt […]

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2022)

Technicus, een uitstervend ras  De bouwsector kreunt onder een tekort aan werkkrachten. Vooral technici zijn een steeds zeldzaam wordend goed geworden. Dit nijpend tekort laat zich in alle geledingen voelen, met name in de bouw, in de logistiek of in de grondwerken. Het is nochtans een beroep met tal van voordelen. Zo kom je onder […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo