transport media logo

TRANSPORT Management 114 (januari 2022)

Versterking, bloei en concentratie tot eind 2021 en/of begin 2022

De redactie breidt uit. Michiel Leen (34) trad begin dit jaar toe tot de redactie van TRANSPORTMEDIA. Hij zal verantwoordelijk zijn voor de logistieke afdeling (Link2Logistics Management magazine, website, e-newsletter, enz.). Met vier jaar ervaring als freelancer bij Flows brengt hij zijn netwerk en kennis van de maritieme sector in het algemeen en de haven van Antwerpen in het bijzonder mee naar TRANSPORTMEDIA. Michiel zal samenwerken met de twee andere divisiemanagers, Arnaud Henckaerts (lichte bedrijfsvoertuigen) en Claude Yvens (zwaar transport), die ook verantwoordelijk zullen zijn voor de algemene leiding van het redactieteam.
Dit trio zal in zijn taken worden bijgestaan door Yeelen Möller, community & content manager, die verantwoordelijk zal zijn voor het promoten van de content van de drie divisies op al onze sociale media en onlinekanalen.

Reden tot vieren? Niet echt. Zowel de markt voor vrachtwagens (+16 ton) als die voor getrokken materieel zullen 2021 met een positieve noot afsluiten: een stijging met 8,8% voor de eerste (tot 8.179 eenheden) en met 14,79% voor de tweede (tot 6.761 eenheden) ten opzichte van 2020. Maar, zoals Claude Yvens op onze website opmerkt, «deze cijfers zijn echter teleurstellend als we rekening houden met de grote vraag naar wegvervoer en de noodzaak om de investeringen in te halen die in 2020 niet zijn gedaan: de 8.179 eenheden komen in feite overeen met het gemiddelde dat tijdens de jaren van financiële crisis (2009/2014) werd gerealiseerd.»

Het Belgische wegvervoer raakt steeds meer geconcentreerd. Het meest recente voorbeeld is de overname van Trafuco door de Limburgse groep Altrea Logistics (ex-Alders), een van de belangrijkste deals van het jaar. Altrea is geen vreemde op het gebied van externe groei, aangezien het in de afgelopen jaren bedrijven als Depaire Transport, Haesaerts Intermodal en Vandenbroeck Transport heeft geïntegreerd. Na de integratie van Trafuco zal de omzet van Altrea Logistics stijgen tot 130 miljoen euro. De groep telt momenteel 600 trekkers, 1.750 aanhangwagens en 750 werknemers. Het heeft 12 filialen in acht landen.

Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om u een gelukkig en «ondernemend» 2022 toe te wensen!

Christophe Duckers,
Directeur van de redactie.

 

Recente publicaties

LOGISTICS Management 73 (maart 2025)

De tijden veranderen snel Hoewel de economische motor in Europa sputtert, blijft de logistieke activiteit groot. België is zelfs nog steeds een groeimarkt, zegt Willem Veekens, Managing Director bij GXO Logistics Belgium, Netherlands & Nordics in ons interview. Volgens hem is de loonkloof met de buurlanden verminderd en zijn ook de andere kosten in lijn […]

VAN Management 128 (april 2025)

Evolutietheorie Het Salon van Brussel ligt ondertussen weer enkele weken achter ons, maar eraan terugdenken voelt nog steeds als een warm bad. De nieuwigheden, de ontmoetingen, de positieve energie, … heerlijk. En dan waren er natuurlijk ook nog de Transportmedia Live Studio’s die specialisten samen brachten rond de onderwerpen die onze sector de komende jaren […]

TRANSPORT Management 128 (april 2025)

De bedoeling is goed, maar de maatregel niet De verkoop van elektrische vrachtwagens groeide in 2024 niet snel genoeg. Dat heeft meerdere oorzaken: de productie blijft behoorlijk complex om op te starten (bij minstens twee andere fabrikanten), maar vooral de vraag nam niet in het gewenste tempo toe. Afgezien van enkele voertuigen waarmee een transportbedrijf […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.