Versterking, bloei en concentratie tot eind 2021 en/of begin 2022
De redactie breidt uit. Michiel Leen (34) trad begin dit jaar toe tot de redactie van TRANSPORTMEDIA. Hij zal verantwoordelijk zijn voor de logistieke afdeling (Link2Logistics Management magazine, website, e-newsletter, enz.). Met vier jaar ervaring als freelancer bij Flows brengt hij zijn netwerk en kennis van de maritieme sector in het algemeen en de haven van Antwerpen in het bijzonder mee naar TRANSPORTMEDIA. Michiel zal samenwerken met de twee andere divisiemanagers, Arnaud Henckaerts (lichte bedrijfsvoertuigen) en Claude Yvens (zwaar transport), die ook verantwoordelijk zullen zijn voor de algemene leiding van het redactieteam.
Dit trio zal in zijn taken worden bijgestaan door Yeelen Möller, community & content manager, die verantwoordelijk zal zijn voor het promoten van de content van de drie divisies op al onze sociale media en onlinekanalen.
Reden tot vieren? Niet echt. Zowel de markt voor vrachtwagens (+16 ton) als die voor getrokken materieel zullen 2021 met een positieve noot afsluiten: een stijging met 8,8% voor de eerste (tot 8.179 eenheden) en met 14,79% voor de tweede (tot 6.761 eenheden) ten opzichte van 2020. Maar, zoals Claude Yvens op onze website opmerkt, «deze cijfers zijn echter teleurstellend als we rekening houden met de grote vraag naar wegvervoer en de noodzaak om de investeringen in te halen die in 2020 niet zijn gedaan: de 8.179 eenheden komen in feite overeen met het gemiddelde dat tijdens de jaren van financiële crisis (2009/2014) werd gerealiseerd.»
Het Belgische wegvervoer raakt steeds meer geconcentreerd. Het meest recente voorbeeld is de overname van Trafuco door de Limburgse groep Altrea Logistics (ex-Alders), een van de belangrijkste deals van het jaar. Altrea is geen vreemde op het gebied van externe groei, aangezien het in de afgelopen jaren bedrijven als Depaire Transport, Haesaerts Intermodal en Vandenbroeck Transport heeft geïntegreerd. Na de integratie van Trafuco zal de omzet van Altrea Logistics stijgen tot 130 miljoen euro. De groep telt momenteel 600 trekkers, 1.750 aanhangwagens en 750 werknemers. Het heeft 12 filialen in acht landen.
Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om u een gelukkig en «ondernemend» 2022 toe te wensen!
Christophe Duckers,
Directeur van de redactie.