TRANSPORT Management 94 (oktober 2017)

Het typisch Belgisch surrealisme zit nog niet op zijn gat

Op het moment dat ik aan dit editoriaal begon te schrijven, nam ik gewoontegetrouw de tijd om even een blik te werpen op onze site, www.transportmedia.be, om het nieuws van de afgelopen weken eens rustig door te nemen. Kwestie van een aantal in het oog springende feiten nog eens extra in de verf te zetten. Aan actuele thema’s was er absoluut geen gebrek en de geselecteerde onderwerpen zorgden voor de nodige beroering… Weg met de klaagzang, tijd voor actie. Moet het eigenlijk nog gezegd dat er een personeelstekort is? Uit een recente enquête is gebleken dat 25% van de transportbedrijven op zoek is naar rijdend personeel en meer dan 35% een nieuwe bediende wil aanwerven. Sommige bedrijven hebben het geklaag hierover achter zich gelaten en nemen initiatief. Zo heeft de Jost Group er een ‘lucratieve’ Job Day opzitten. De sensibiliseringsactie leverde zo maar even 50 kandidaten op. Ook Van Dievel nam zijn lot in eigen handen en ging hiervoor de creatieve toer op. De transportondernemer lanceerde een zeer uitgebreide website (www.vrachtwagenpiloot.be) om kandidaten aan te trekken die nog niet over een C- of CE-rijbewijs beschikken. Is Tesla echt goed bezig? Sommige bedrijven, die alle kneepjes van de marketing netjes onder de knie hebben, hebben de gave om groots uit te pakken. Vergelijk het gerust met wat Apple doet op het vlak van high-tech. Of Tesla in de automobielindustrie. Al het nieuws dat wij in onze diverse media rond het bedrijf van Elon Musk publiceren, wordt meestal massaal opgepikt door onze lezers, bezoekers of televisiekijkers. Tesla kan blijkbaar ook ontgoochelen. Het stond in de sterren geschreven dat de elektrische vrachtwagen van Tesla goed zou zijn voor een autonomie van 1.500 km. Uiteindelijk blijkt het slechts over 300 à 500 km te gaan… Het zal dus eerder om een distributievoertuig met korte cabine gaan. Moeten we nu lachen of huilen? Of toch maar een beetje groen lachen? De boetes rond de kilometerheffing in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen een flink stuk meer ‘opbrengen’ dan de heffing zelf! De rekening is snel gemaakt. Voor 2017 had men in Brussel gerekend op iets meer dan 10 miljoen euro aan kilometerheffing. Na amper zes maanden heeft de Brusselse regio reeds meer dan 14.000 boetes opgelegd aan 1.000 euro per stuk… Kan het surrealistischer?   Christophe Duckers, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2021)

Alternatieve heropbouw Met Covid-19 in 2020 en de overstromingen van juli 2021, kreeg ons land de voorbije achttien maanden twee loodzware dobbers te verwerken. Het komt er nu in eerste instantie op aan om de juiste analyses te maken en de overledenen gepast te herdenken. Rampen van die omvang kunnen echter ook een positief effect […]

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2021)

  Tijd om in beweging te komen! Objectief gezien, was het tijd voor verandering. De terugkeer van de zogenaamde ‘sociale’ contacten is zeer welkom, en des te dringender nu de wereld van de mobiliteit twee grote wendingen neemt die Playstation ons niet leert: die van de elektrificatie en die van de connectiviteit. We beginnen ons nu pas een idee […]

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo