TRANSPORT Management 94 (oktober 2017)

Het typisch Belgisch surrealisme zit nog niet op zijn gat

Op het moment dat ik aan dit editoriaal begon te schrijven, nam ik gewoontegetrouw de tijd om even een blik te werpen op onze site, www.transportmedia.be, om het nieuws van de afgelopen weken eens rustig door te nemen. Kwestie van een aantal in het oog springende feiten nog eens extra in de verf te zetten. Aan actuele thema’s was er absoluut geen gebrek en de geselecteerde onderwerpen zorgden voor de nodige beroering… Weg met de klaagzang, tijd voor actie. Moet het eigenlijk nog gezegd dat er een personeelstekort is? Uit een recente enquête is gebleken dat 25% van de transportbedrijven op zoek is naar rijdend personeel en meer dan 35% een nieuwe bediende wil aanwerven. Sommige bedrijven hebben het geklaag hierover achter zich gelaten en nemen initiatief. Zo heeft de Jost Group er een ‘lucratieve’ Job Day opzitten. De sensibiliseringsactie leverde zo maar even 50 kandidaten op. Ook Van Dievel nam zijn lot in eigen handen en ging hiervoor de creatieve toer op. De transportondernemer lanceerde een zeer uitgebreide website (www.vrachtwagenpiloot.be) om kandidaten aan te trekken die nog niet over een C- of CE-rijbewijs beschikken. Is Tesla echt goed bezig? Sommige bedrijven, die alle kneepjes van de marketing netjes onder de knie hebben, hebben de gave om groots uit te pakken. Vergelijk het gerust met wat Apple doet op het vlak van high-tech. Of Tesla in de automobielindustrie. Al het nieuws dat wij in onze diverse media rond het bedrijf van Elon Musk publiceren, wordt meestal massaal opgepikt door onze lezers, bezoekers of televisiekijkers. Tesla kan blijkbaar ook ontgoochelen. Het stond in de sterren geschreven dat de elektrische vrachtwagen van Tesla goed zou zijn voor een autonomie van 1.500 km. Uiteindelijk blijkt het slechts over 300 à 500 km te gaan… Het zal dus eerder om een distributievoertuig met korte cabine gaan. Moeten we nu lachen of huilen? Of toch maar een beetje groen lachen? De boetes rond de kilometerheffing in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen een flink stuk meer ‘opbrengen’ dan de heffing zelf! De rekening is snel gemaakt. Voor 2017 had men in Brussel gerekend op iets meer dan 10 miljoen euro aan kilometerheffing. Na amper zes maanden heeft de Brusselse regio reeds meer dan 14.000 boetes opgelegd aan 1.000 euro per stuk… Kan het surrealistischer?   Christophe Duckers, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 108 (november 2020)

Veerkracht In ieder geval tot begin november waren de lichte bedrijfsvoertuigen de enige om wat kleur te brengen in een door het virus flink gedeprimeerde markt van nieuwe voertuigen. We moeten hopen dat we daar een teken van vertrouwen kunnen in zien van de ondernemers, de kmo’s en de grote vloten in een duurzame herneming […]

TRANSPORT Management 108 (november 2020)

blank

De Luxemburgers investeren in België! Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen… Slecht geparkeerde helden van de weg. Het Mobility Package, dat onlangs door […]

TRUCK & BUSINESS 274 (oktober – november 2020)

blank

Alles heruitvinden Tijdens de eerste weken van de gezondheidscrisis hoorden we veel praten over de ‘wereld erna’. Terwijl de tweede golf in alle heftigheid toeslaat, kunnen we niet langer beweren dat de ‘wereld erna’ zeer verschillend zal zijn van de ‘wereld ervoor’ (vooral als Trump wordt herkozen). In het wegtransport is de ‘wereld erna’ er […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo