TRANSPORT Management 94 (oktober 2017)

Het typisch Belgisch surrealisme zit nog niet op zijn gat

Op het moment dat ik aan dit editoriaal begon te schrijven, nam ik gewoontegetrouw de tijd om even een blik te werpen op onze site, www.transportmedia.be, om het nieuws van de afgelopen weken eens rustig door te nemen. Kwestie van een aantal in het oog springende feiten nog eens extra in de verf te zetten. Aan actuele thema’s was er absoluut geen gebrek en de geselecteerde onderwerpen zorgden voor de nodige beroering… Weg met de klaagzang, tijd voor actie. Moet het eigenlijk nog gezegd dat er een personeelstekort is? Uit een recente enquête is gebleken dat 25% van de transportbedrijven op zoek is naar rijdend personeel en meer dan 35% een nieuwe bediende wil aanwerven. Sommige bedrijven hebben het geklaag hierover achter zich gelaten en nemen initiatief. Zo heeft de Jost Group er een ‘lucratieve’ Job Day opzitten. De sensibiliseringsactie leverde zo maar even 50 kandidaten op. Ook Van Dievel nam zijn lot in eigen handen en ging hiervoor de creatieve toer op. De transportondernemer lanceerde een zeer uitgebreide website (www.vrachtwagenpiloot.be) om kandidaten aan te trekken die nog niet over een C- of CE-rijbewijs beschikken. Is Tesla echt goed bezig? Sommige bedrijven, die alle kneepjes van de marketing netjes onder de knie hebben, hebben de gave om groots uit te pakken. Vergelijk het gerust met wat Apple doet op het vlak van high-tech. Of Tesla in de automobielindustrie. Al het nieuws dat wij in onze diverse media rond het bedrijf van Elon Musk publiceren, wordt meestal massaal opgepikt door onze lezers, bezoekers of televisiekijkers. Tesla kan blijkbaar ook ontgoochelen. Het stond in de sterren geschreven dat de elektrische vrachtwagen van Tesla goed zou zijn voor een autonomie van 1.500 km. Uiteindelijk blijkt het slechts over 300 à 500 km te gaan… Het zal dus eerder om een distributievoertuig met korte cabine gaan. Moeten we nu lachen of huilen? Of toch maar een beetje groen lachen? De boetes rond de kilometerheffing in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen een flink stuk meer ‘opbrengen’ dan de heffing zelf! De rekening is snel gemaakt. Voor 2017 had men in Brussel gerekend op iets meer dan 10 miljoen euro aan kilometerheffing. Na amper zes maanden heeft de Brusselse regio reeds meer dan 14.000 boetes opgelegd aan 1.000 euro per stuk… Kan het surrealistischer?   Christophe Duckers, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo