TRANSPORT Management 94 (oktober 2017)

Het typisch Belgisch surrealisme zit nog niet op zijn gat

Op het moment dat ik aan dit editoriaal begon te schrijven, nam ik gewoontegetrouw de tijd om even een blik te werpen op onze site, www.transportmedia.be, om het nieuws van de afgelopen weken eens rustig door te nemen. Kwestie van een aantal in het oog springende feiten nog eens extra in de verf te zetten. Aan actuele thema’s was er absoluut geen gebrek en de geselecteerde onderwerpen zorgden voor de nodige beroering… Weg met de klaagzang, tijd voor actie. Moet het eigenlijk nog gezegd dat er een personeelstekort is? Uit een recente enquête is gebleken dat 25% van de transportbedrijven op zoek is naar rijdend personeel en meer dan 35% een nieuwe bediende wil aanwerven. Sommige bedrijven hebben het geklaag hierover achter zich gelaten en nemen initiatief. Zo heeft de Jost Group er een ‘lucratieve’ Job Day opzitten. De sensibiliseringsactie leverde zo maar even 50 kandidaten op. Ook Van Dievel nam zijn lot in eigen handen en ging hiervoor de creatieve toer op. De transportondernemer lanceerde een zeer uitgebreide website (www.vrachtwagenpiloot.be) om kandidaten aan te trekken die nog niet over een C- of CE-rijbewijs beschikken. Is Tesla echt goed bezig? Sommige bedrijven, die alle kneepjes van de marketing netjes onder de knie hebben, hebben de gave om groots uit te pakken. Vergelijk het gerust met wat Apple doet op het vlak van high-tech. Of Tesla in de automobielindustrie. Al het nieuws dat wij in onze diverse media rond het bedrijf van Elon Musk publiceren, wordt meestal massaal opgepikt door onze lezers, bezoekers of televisiekijkers. Tesla kan blijkbaar ook ontgoochelen. Het stond in de sterren geschreven dat de elektrische vrachtwagen van Tesla goed zou zijn voor een autonomie van 1.500 km. Uiteindelijk blijkt het slechts over 300 à 500 km te gaan… Het zal dus eerder om een distributievoertuig met korte cabine gaan. Moeten we nu lachen of huilen? Of toch maar een beetje groen lachen? De boetes rond de kilometerheffing in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen een flink stuk meer ‘opbrengen’ dan de heffing zelf! De rekening is snel gemaakt. Voor 2017 had men in Brussel gerekend op iets meer dan 10 miljoen euro aan kilometerheffing. Na amper zes maanden heeft de Brusselse regio reeds meer dan 14.000 boetes opgelegd aan 1.000 euro per stuk… Kan het surrealistischer?   Christophe Duckers, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

LOGISTICS Management 69 (maart 2024)

De transitie maken Veel bedrijven zijn begonnen met de transitie naar een milieuvriendelijker beheer en het verkleinen van hun CO2-voetafdruk. Bedrijven die nog geen beslissing hebben genomen – de meeste helaas – zullen door de Europese Green Deal en de daaruit voortvloeiende maatregelen zoals ‘Fit for 55’ gedwongen worden om actie te ondernemen. De transitie […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo