LINK2LOGISTICS Management 43 (oktober 2017)

Automatisering en menselijke relaties

De technologie drukt in toenemende mate haar stempel op de logistiek. Steeds meer opslagplaatsen en distributiecentra worden geautomatiseerd of gerobotiseerd. Een voorbeeld daarvan is het distributiecentrum van Domus Logistics in Olen, zoals u verder in dit nummer kunt lezen. Dit heeft een impact op de logistieke uitrustingen. De producenten van goederenbehandelingsmaterieel volgen de beweging en tonen steeds meer belangstelling voor automatisatie. Dit veroorzaakt op zijn beurt een concentratie- en aankoopbeweging in de sector. Ook daaraan wijden we een artikel. Maar we mogen niet uit het oog verliezen dat logistiek een zaak van personen is en blijft. Menselijke contacten blijven aan de basis liggen van de verschillende projecten en contracten. Er is geen betere plek om nieuwe relaties aan te knopen – en ze te onderhouden – dan op de vakbeurs Transport & Logistics in Antwerpen. De beurs opent binnenkort en belooft een groot succes te worden. De havengemeenschap kan er traditioneel op heel wat aandacht rekenen, maar inmiddels komt de hele Belgische logistieke sector er op af. Een reden te meer om een flink deel van dit magazine aan de havenlogistiek te wijden. Die van Antwerpen, uiteraard, maar ook die in het hinterland. Menselijke relaties kunnen eveneens tot buitengewone initiatieven leiden. Eén ervan is dat van de Oesterbank, tweede laureaat van onze Logistics Project of the Year award. Dit is een opmerkelijk bedrijf, omdat het mensen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking tewerkstelt. Niet als onderaannemer van logistieke ondernemingen, maar als volwaardig logistiek bedrijf. Een ander initiatief dat onze aandacht verdient, is het Nextrust-project. Vier koekjesfabrikanten bundelen hun leveringen aan vier winkelketens en verminderen zo de vrachtwagenbewegingen. Hiermee willen ze niet alleen de kosten drukken, maar ook hun CO2-voetafdruk verkleinen. Heel wat uiteenlopende onderwerpen dus, die u hopelijk zullen weten te boeien en u tot nadenken zullen stemmen … Veel leesgenot! Philippe Van Dooren, Hoofdredacteur Link2Logistis Management.

Recente publicaties

VAN Management 108 (november 2020)

Veerkracht In ieder geval tot begin november waren de lichte bedrijfsvoertuigen de enige om wat kleur te brengen in een door het virus flink gedeprimeerde markt van nieuwe voertuigen. We moeten hopen dat we daar een teken van vertrouwen kunnen in zien van de ondernemers, de kmo’s en de grote vloten in een duurzame herneming […]

TRANSPORT Management 108 (november 2020)

blank

De Luxemburgers investeren in België! Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen… Slecht geparkeerde helden van de weg. Het Mobility Package, dat onlangs door […]

TRUCK & BUSINESS 274 (oktober – november 2020)

blank

Alles heruitvinden Tijdens de eerste weken van de gezondheidscrisis hoorden we veel praten over de ‘wereld erna’. Terwijl de tweede golf in alle heftigheid toeslaat, kunnen we niet langer beweren dat de ‘wereld erna’ zeer verschillend zal zijn van de ‘wereld ervoor’ (vooral als Trump wordt herkozen). In het wegtransport is de ‘wereld erna’ er […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo