LINK2LOGISTICS Management 43 (oktober 2017)

Automatisering en menselijke relaties

De technologie drukt in toenemende mate haar stempel op de logistiek. Steeds meer opslagplaatsen en distributiecentra worden geautomatiseerd of gerobotiseerd. Een voorbeeld daarvan is het distributiecentrum van Domus Logistics in Olen, zoals u verder in dit nummer kunt lezen. Dit heeft een impact op de logistieke uitrustingen. De producenten van goederenbehandelingsmaterieel volgen de beweging en tonen steeds meer belangstelling voor automatisatie. Dit veroorzaakt op zijn beurt een concentratie- en aankoopbeweging in de sector. Ook daaraan wijden we een artikel. Maar we mogen niet uit het oog verliezen dat logistiek een zaak van personen is en blijft. Menselijke contacten blijven aan de basis liggen van de verschillende projecten en contracten. Er is geen betere plek om nieuwe relaties aan te knopen – en ze te onderhouden – dan op de vakbeurs Transport & Logistics in Antwerpen. De beurs opent binnenkort en belooft een groot succes te worden. De havengemeenschap kan er traditioneel op heel wat aandacht rekenen, maar inmiddels komt de hele Belgische logistieke sector er op af. Een reden te meer om een flink deel van dit magazine aan de havenlogistiek te wijden. Die van Antwerpen, uiteraard, maar ook die in het hinterland. Menselijke relaties kunnen eveneens tot buitengewone initiatieven leiden. Eén ervan is dat van de Oesterbank, tweede laureaat van onze Logistics Project of the Year award. Dit is een opmerkelijk bedrijf, omdat het mensen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking tewerkstelt. Niet als onderaannemer van logistieke ondernemingen, maar als volwaardig logistiek bedrijf. Een ander initiatief dat onze aandacht verdient, is het Nextrust-project. Vier koekjesfabrikanten bundelen hun leveringen aan vier winkelketens en verminderen zo de vrachtwagenbewegingen. Hiermee willen ze niet alleen de kosten drukken, maar ook hun CO2-voetafdruk verkleinen. Heel wat uiteenlopende onderwerpen dus, die u hopelijk zullen weten te boeien en u tot nadenken zullen stemmen … Veel leesgenot! Philippe Van Dooren, Hoofdredacteur Link2Logistis Management.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 282 (september 2022)

Een plan voor het einde van dit jaar Op 24 en 25 juni haalde Transportmedia alles uit de kast tijdens ons fonkelnieuwe Passion4Trucks-evenement. Twee totaal verschillende dagen, maar toch één gemene deler: de passie voor de vrachtwagen en voor het beroep van chauffeur. Je had het gezicht moeten zien van de winnaars van de Mooiste […]

LINK2LOGISTICS Management 63 (september 2022)

Mensen en automatisering Hoewel de economische machine door de stijgende prijzen en de toenemende onzekerheid begint te sputteren, blijft het tekort aan arbeidskrachten nijpend. Dat noopt bedrijven tot innovatieve oplossingen om nieuwe en flexibele krachten aan te trekken. Zo ontvouwt Nike’s European Logistics Campus creatieve initiatieven, zoals u in het interview met general manager Kurt […]

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2022)

Technicus, een uitstervend ras  De bouwsector kreunt onder een tekort aan werkkrachten. Vooral technici zijn een steeds zeldzaam wordend goed geworden. Dit nijpend tekort laat zich in alle geledingen voelen, met name in de bouw, in de logistiek of in de grondwerken. Het is nochtans een beroep met tal van voordelen. Zo kom je onder […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo