LINK2LOGISTICS Management 43 (oktober 2017)

Automatisering en menselijke relaties

De technologie drukt in toenemende mate haar stempel op de logistiek. Steeds meer opslagplaatsen en distributiecentra worden geautomatiseerd of gerobotiseerd. Een voorbeeld daarvan is het distributiecentrum van Domus Logistics in Olen, zoals u verder in dit nummer kunt lezen. Dit heeft een impact op de logistieke uitrustingen. De producenten van goederenbehandelingsmaterieel volgen de beweging en tonen steeds meer belangstelling voor automatisatie. Dit veroorzaakt op zijn beurt een concentratie- en aankoopbeweging in de sector. Ook daaraan wijden we een artikel. Maar we mogen niet uit het oog verliezen dat logistiek een zaak van personen is en blijft. Menselijke contacten blijven aan de basis liggen van de verschillende projecten en contracten. Er is geen betere plek om nieuwe relaties aan te knopen – en ze te onderhouden – dan op de vakbeurs Transport & Logistics in Antwerpen. De beurs opent binnenkort en belooft een groot succes te worden. De havengemeenschap kan er traditioneel op heel wat aandacht rekenen, maar inmiddels komt de hele Belgische logistieke sector er op af. Een reden te meer om een flink deel van dit magazine aan de havenlogistiek te wijden. Die van Antwerpen, uiteraard, maar ook die in het hinterland. Menselijke relaties kunnen eveneens tot buitengewone initiatieven leiden. Eén ervan is dat van de Oesterbank, tweede laureaat van onze Logistics Project of the Year award. Dit is een opmerkelijk bedrijf, omdat het mensen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking tewerkstelt. Niet als onderaannemer van logistieke ondernemingen, maar als volwaardig logistiek bedrijf. Een ander initiatief dat onze aandacht verdient, is het Nextrust-project. Vier koekjesfabrikanten bundelen hun leveringen aan vier winkelketens en verminderen zo de vrachtwagenbewegingen. Hiermee willen ze niet alleen de kosten drukken, maar ook hun CO2-voetafdruk verkleinen. Heel wat uiteenlopende onderwerpen dus, die u hopelijk zullen weten te boeien en u tot nadenken zullen stemmen … Veel leesgenot! Philippe Van Dooren, Hoofdredacteur Link2Logistis Management.

Recente publicaties

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

LOGISTICS Management 69 (maart 2024)

De transitie maken Veel bedrijven zijn begonnen met de transitie naar een milieuvriendelijker beheer en het verkleinen van hun CO2-voetafdruk. Bedrijven die nog geen beslissing hebben genomen – de meeste helaas – zullen door de Europese Green Deal en de daaruit voortvloeiende maatregelen zoals ‘Fit for 55’ gedwongen worden om actie te ondernemen. De transitie […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo