LINK2LOGISTICS Management 43 (oktober 2017)

Automatisering en menselijke relaties

De technologie drukt in toenemende mate haar stempel op de logistiek. Steeds meer opslagplaatsen en distributiecentra worden geautomatiseerd of gerobotiseerd. Een voorbeeld daarvan is het distributiecentrum van Domus Logistics in Olen, zoals u verder in dit nummer kunt lezen. Dit heeft een impact op de logistieke uitrustingen. De producenten van goederenbehandelingsmaterieel volgen de beweging en tonen steeds meer belangstelling voor automatisatie. Dit veroorzaakt op zijn beurt een concentratie- en aankoopbeweging in de sector. Ook daaraan wijden we een artikel. Maar we mogen niet uit het oog verliezen dat logistiek een zaak van personen is en blijft. Menselijke contacten blijven aan de basis liggen van de verschillende projecten en contracten. Er is geen betere plek om nieuwe relaties aan te knopen – en ze te onderhouden – dan op de vakbeurs Transport & Logistics in Antwerpen. De beurs opent binnenkort en belooft een groot succes te worden. De havengemeenschap kan er traditioneel op heel wat aandacht rekenen, maar inmiddels komt de hele Belgische logistieke sector er op af. Een reden te meer om een flink deel van dit magazine aan de havenlogistiek te wijden. Die van Antwerpen, uiteraard, maar ook die in het hinterland. Menselijke relaties kunnen eveneens tot buitengewone initiatieven leiden. Eén ervan is dat van de Oesterbank, tweede laureaat van onze Logistics Project of the Year award. Dit is een opmerkelijk bedrijf, omdat het mensen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking tewerkstelt. Niet als onderaannemer van logistieke ondernemingen, maar als volwaardig logistiek bedrijf. Een ander initiatief dat onze aandacht verdient, is het Nextrust-project. Vier koekjesfabrikanten bundelen hun leveringen aan vier winkelketens en verminderen zo de vrachtwagenbewegingen. Hiermee willen ze niet alleen de kosten drukken, maar ook hun CO2-voetafdruk verkleinen. Heel wat uiteenlopende onderwerpen dus, die u hopelijk zullen weten te boeien en u tot nadenken zullen stemmen … Veel leesgenot! Philippe Van Dooren, Hoofdredacteur Link2Logistis Management.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2024)

Best of VAN 2024: Garage Bogemans takes it all! Het was een waar genoegen om de community van de lichte bedrijfsvoertuigen zo massaal te mogen begroeten in een zonovergoten Groot-Bijgaarden! Daar vond op 25 juni de achtste editie plaats van Best of VAN, de jaarlijkse hoogmis van de sector. Invoerders, concessiehouders, koetswerkbouwers, de specialisten in […]

TRANSPORT & VAN in Belgium (juni 2024)

Het zoveelste licht aan het einde van de tunnel De Belgische economie recht de rug. In vergelijking met onze buurlanden gaan we beter om met de huidige laagconjunctuur, met het risico dat we minder snel zullen opveren van zodra er een nieuw economische cyclus begint. Zo is het eigenlijk al jaren. Ondertussen hopen de ondernemingen […]

VAN Management 125 (juni 2024)

Keuzestress? Het is weer zover: verkiezingen. En dus regent het beloftes en (al dan niet) interessante voorstellen… maar vooral ook beslissingen die op de valreep de koers van de afgelopen vier jaar een nieuwe wending geven. Het plotse afvoeren van de LEZ in Wallonië, de Europese natuurherstelwet die afgezwakt wordt en plotse aandacht voor kritiek […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo