LINK2LOGISTICS Management 43 (oktober 2017)

Automatisering en menselijke relaties

De technologie drukt in toenemende mate haar stempel op de logistiek. Steeds meer opslagplaatsen en distributiecentra worden geautomatiseerd of gerobotiseerd. Een voorbeeld daarvan is het distributiecentrum van Domus Logistics in Olen, zoals u verder in dit nummer kunt lezen. Dit heeft een impact op de logistieke uitrustingen. De producenten van goederenbehandelingsmaterieel volgen de beweging en tonen steeds meer belangstelling voor automatisatie. Dit veroorzaakt op zijn beurt een concentratie- en aankoopbeweging in de sector. Ook daaraan wijden we een artikel. Maar we mogen niet uit het oog verliezen dat logistiek een zaak van personen is en blijft. Menselijke contacten blijven aan de basis liggen van de verschillende projecten en contracten. Er is geen betere plek om nieuwe relaties aan te knopen – en ze te onderhouden – dan op de vakbeurs Transport & Logistics in Antwerpen. De beurs opent binnenkort en belooft een groot succes te worden. De havengemeenschap kan er traditioneel op heel wat aandacht rekenen, maar inmiddels komt de hele Belgische logistieke sector er op af. Een reden te meer om een flink deel van dit magazine aan de havenlogistiek te wijden. Die van Antwerpen, uiteraard, maar ook die in het hinterland. Menselijke relaties kunnen eveneens tot buitengewone initiatieven leiden. Eén ervan is dat van de Oesterbank, tweede laureaat van onze Logistics Project of the Year award. Dit is een opmerkelijk bedrijf, omdat het mensen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking tewerkstelt. Niet als onderaannemer van logistieke ondernemingen, maar als volwaardig logistiek bedrijf. Een ander initiatief dat onze aandacht verdient, is het Nextrust-project. Vier koekjesfabrikanten bundelen hun leveringen aan vier winkelketens en verminderen zo de vrachtwagenbewegingen. Hiermee willen ze niet alleen de kosten drukken, maar ook hun CO2-voetafdruk verkleinen. Heel wat uiteenlopende onderwerpen dus, die u hopelijk zullen weten te boeien en u tot nadenken zullen stemmen … Veel leesgenot! Philippe Van Dooren, Hoofdredacteur Link2Logistis Management.

Recente publicaties

VAN Management 110 (april 2021)

Big Brother is… helping you Dictatoriale regimes, bedrijven die het niet te nauw nemen met de privacyregels, een vervelend tv-programma… meestal heeft het begrip enkel een negatieve connotatie. Maar met FORDLiive wil de Europese nummer 1 van de lichte bedrijfsvoertuigenmarkt ‘Big Brother’ voor ons laten werken in plaats van omgekeerd. Niet met technologieën uit 1984, […]

TRANSPORT Management 110 (april 2021)

Twee Belgische zwaargewichten zetten hun schouders onder de toekomst van waterstof Zoals gewoonlijk wil ik met u mijn indrukken delen over enkele onderwerpen die recent in de actualiteit zaten in onze sector. Aarzel niet om ons uw commentaren/kritiek op deze overpeinzingen te sturen… Waterstof: steeds concreter. Voor wie nog twijfelde aan de uiteindelijke doorbraak, kunnen […]

LINK2LOGISTICS Management 57 (maart 2021)

“Een jaar, een eeuwigheid geleden” Maart 2020. Europa maakt kennis met het coronavirus. Om het met de woorden van Joe Dassin te zeggen: “Een jaar, een eeuw, een eeuwigheid geleden”. Omdat het voor ons inderdaad een eeuwigheid lijkt, aangezien de impact van de pandemie op de samenleving zo groot is. Ook het effect ervan op […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo