TRANSPORT & VAN Management Special Bouw (augustus – september 2017)

Bemoedigend, maar nog werk aan de winkel…

Zoals u in dit magazine zal kunnen lezen, doet de bouwsector het redelijk goed. We legden ons oor te luisteren bij drie beroepsorganisaties (Confederatie Bouw, Fema/Feproma, Fediex). Ze zijn het er min of meer over eens dat de groei van 2016 een verlengstuk zal krijgen in 2017. Bij de Confederatie is men tevreden over de stijging van 3,5% die in 2016 werd gerealiseerd: “Een niet te verwaarlozen katalysator voor de algemene economische heropleving in ons land.” Voor 2017 ziet de pronostiek er iets gematigder uit. De beroepsorganisatie van de bouwbedrijven denkt dat de activiteiten met 1% zullen toenemen. Bij Fema/Feproma, de beroepsfederatie die de belangen van de handelaars in bouwmaterialen verdedigt, horen we een iets positiever geluid m.b.t. 2017. Hier gaat men er vanuit dat de activiteiten van de leden er met 4 à 5% zullen op vooruitgaan. Ook Fediex, de belangenorganisatie van de bedrijven die actief zijn in het ontginnen van steengroeves, toont zich enthousiast over 2017. Na een recordjaar in 2016, mikt Fediex op een groei van 3 à 5% in 2017. Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn? De economische realiteit leert ons dat dit niet het geval is… De sociale dumping blijft de sector teisteren. Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw, benadrukt dat 70% van de nieuwe jobs op het conto komt van buitenlandse werknemers. “Sinds 2012 daalt het volume aan Belgische werknemers met jaarlijks 2%. Dit komt overeen met 4.000 jobs die ingepalmd worden door gedetacheerde arbeiders.” Deze aderlating kan alleen maar hersteld worden door een verbetering van de concurrentiepositie van de Belgische bedrijven. Hierbij denken we onder meer aan een daling van de belastingdruk van onze ondernemingen. Op dit vlak heeft de federale regering onlangs grote stappen vooruitgezet dankzij de daling van de vennootschapsbelasting in het algemeen, en voor de KMO’s in het bijzonder. Christophe Duckers, Redactiedirecteur.

Recente publicaties

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

TRANSPORT Management 111 (juli 2021)

De chauffeur, een steeds schaarser goed Zoals gewoonlijk wild ik met u mijn indrukken delen over een aantal onderwerpen die de laatste tijd in onze sector in het nieuws geweest zijn. Aarzel niet om te reageren met commentaar/kritiek/opmerkingen op mijn bedenkingen… In de Belgische transportwereld duiken verschillende nieuwe gezichten op. Enkele maanden geleden kondigde Ford […]

TRUCK & BUSINESS 277 (mei-juni 2021)

Over alles kan gediscussieerd worden, maar niet eender hoe Niemand (of bijna niemand) die nog ontkent dat het wegvervoer koolstofvrij moet worden gemaakt, en hoe sneller hoe beter voor de planeet. De plannen zijn plots in een stroomversnelling gekomen en verschillende fabrikanten kondigen nu al de datum aan waarop ze nagenoeg zullen stoppen met de […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo