TRANSPORT & VAN Management Special Bouw (augustus – september 2017)

Bemoedigend, maar nog werk aan de winkel…

Zoals u in dit magazine zal kunnen lezen, doet de bouwsector het redelijk goed. We legden ons oor te luisteren bij drie beroepsorganisaties (Confederatie Bouw, Fema/Feproma, Fediex). Ze zijn het er min of meer over eens dat de groei van 2016 een verlengstuk zal krijgen in 2017. Bij de Confederatie is men tevreden over de stijging van 3,5% die in 2016 werd gerealiseerd: “Een niet te verwaarlozen katalysator voor de algemene economische heropleving in ons land.” Voor 2017 ziet de pronostiek er iets gematigder uit. De beroepsorganisatie van de bouwbedrijven denkt dat de activiteiten met 1% zullen toenemen. Bij Fema/Feproma, de beroepsfederatie die de belangen van de handelaars in bouwmaterialen verdedigt, horen we een iets positiever geluid m.b.t. 2017. Hier gaat men er vanuit dat de activiteiten van de leden er met 4 à 5% zullen op vooruitgaan. Ook Fediex, de belangenorganisatie van de bedrijven die actief zijn in het ontginnen van steengroeves, toont zich enthousiast over 2017. Na een recordjaar in 2016, mikt Fediex op een groei van 3 à 5% in 2017. Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn? De economische realiteit leert ons dat dit niet het geval is… De sociale dumping blijft de sector teisteren. Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw, benadrukt dat 70% van de nieuwe jobs op het conto komt van buitenlandse werknemers. “Sinds 2012 daalt het volume aan Belgische werknemers met jaarlijks 2%. Dit komt overeen met 4.000 jobs die ingepalmd worden door gedetacheerde arbeiders.” Deze aderlating kan alleen maar hersteld worden door een verbetering van de concurrentiepositie van de Belgische bedrijven. Hierbij denken we onder meer aan een daling van de belastingdruk van onze ondernemingen. Op dit vlak heeft de federale regering onlangs grote stappen vooruitgezet dankzij de daling van de vennootschapsbelasting in het algemeen, en voor de KMO’s in het bijzonder. Christophe Duckers, Redactiedirecteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo