TRANSPORT & VAN Management Special Bouw (augustus – september 2017)

Bemoedigend, maar nog werk aan de winkel…

Zoals u in dit magazine zal kunnen lezen, doet de bouwsector het redelijk goed. We legden ons oor te luisteren bij drie beroepsorganisaties (Confederatie Bouw, Fema/Feproma, Fediex). Ze zijn het er min of meer over eens dat de groei van 2016 een verlengstuk zal krijgen in 2017. Bij de Confederatie is men tevreden over de stijging van 3,5% die in 2016 werd gerealiseerd: “Een niet te verwaarlozen katalysator voor de algemene economische heropleving in ons land.” Voor 2017 ziet de pronostiek er iets gematigder uit. De beroepsorganisatie van de bouwbedrijven denkt dat de activiteiten met 1% zullen toenemen. Bij Fema/Feproma, de beroepsfederatie die de belangen van de handelaars in bouwmaterialen verdedigt, horen we een iets positiever geluid m.b.t. 2017. Hier gaat men er vanuit dat de activiteiten van de leden er met 4 à 5% zullen op vooruitgaan. Ook Fediex, de belangenorganisatie van de bedrijven die actief zijn in het ontginnen van steengroeves, toont zich enthousiast over 2017. Na een recordjaar in 2016, mikt Fediex op een groei van 3 à 5% in 2017. Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn? De economische realiteit leert ons dat dit niet het geval is… De sociale dumping blijft de sector teisteren. Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw, benadrukt dat 70% van de nieuwe jobs op het conto komt van buitenlandse werknemers. “Sinds 2012 daalt het volume aan Belgische werknemers met jaarlijks 2%. Dit komt overeen met 4.000 jobs die ingepalmd worden door gedetacheerde arbeiders.” Deze aderlating kan alleen maar hersteld worden door een verbetering van de concurrentiepositie van de Belgische bedrijven. Hierbij denken we onder meer aan een daling van de belastingdruk van onze ondernemingen. Op dit vlak heeft de federale regering onlangs grote stappen vooruitgezet dankzij de daling van de vennootschapsbelasting in het algemeen, en voor de KMO’s in het bijzonder. Christophe Duckers, Redactiedirecteur.

Recente publicaties

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze! Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af. Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen […]

TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)

Fail fast! Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo