TRANSPORT Management 95 (december 2017)

Vacature zoekt werknemer: voor onmiddellijke indiensttreding

U raakt er ongetwijfeld aan gewoon dat ik van mijn editoriaal gebruik maak om mijn gedachten de vrije loop te laten, en dan meer bepaald over onderwerpen die in de loop van de voorbije weken nadrukkelijk in beeld kwamen (*). Aarzelt u vooral niet om de bal terug te kaatsen… Ik zie uw commentaar/kritiek/mening/opmerkingen/… dus zeer graag tegemoetkomen. Stortvloed aan vierkante meters. Het perfecte bewijs van de gunstige conjunctuur waarin de transport- en logistieke sector vertoeft, zijn de zeer frequente berichten over nieuwe magazijnen, logistieke parken of distributiecentra. Deze initiatieven komen op het conto van zowel logistieke dienstverleners (VPD in Tubeke, Castelein in Puurs, PostNl in Wommelgem en Namen, Mainfreight op het Eiland te Zwijnaarde), als ontwikkelaars (MG Real Estate met 41.000 m² in Kruishoutem, Montea in Liege Airport en Willebroek met respectievelijk 20.000 en 47.000 m²). Zoals u merkt, is de toename van nieuwe projecten waar te nemen aan beide zijden van de taalgrens. En ook dat is een goede zaak. Wat ons nog het meest plezier doet, is dat modeketen JBC zijn e-commerce activiteiten in Nederland opnieuw naar België heeft verhuisd (via logistiek dienstverlener Bleckmann in Grobbendonk). Het gaat dus letterlijk en figuurlijk de goede kant op. Logische tweede plaats. Na Venlo is de as ‘Brussel-Antwerpen’ de meest aantrekkelijke locatie in Europa voor de ontwikkeling van logistieke activiteiten (**). Het hoeft niet te verbazen dat twee criteria, met name de directe toegang tot een groot afzetgebied en de beschikbaarheid van personeel, aan de basis liggen van deze fraaie tweede plaats. Eén van deze troeven, het personeel, lijkt echter onder druk te komen (zie volgende alinea). Hunting4jobs, een leidmotief. Ons land wordt net als de meeste landen in Europa, geconfronteerd men een schrijnend tekort aan werknemers. Een blik op de vacature website Indeed maakt meteen duidelijk met welke problemen onze bedrijven geconfronteerd worden in hun zoektocht naar geschikt personeel. Of het nu over een chauffeur, dan wel over een logistieke medewerker gaat, meer dan 80% van de vacante betrekkingen blijft meer dan 60 dagen open staan. Dit was het sein voor TRANSPORTMEDIA om tot actie over te gaan. Vanaf januari 2018 gaan we van start met het project ‘Hunting4jobs’ dat als een crossmediaal platform door het leven zal gaan (website, tijdschrift, televisie, sociale media, evenementen). Dit platform zal zich focussen op jobs in transport en logistiek. Onze doelstelling? We willen uitgroeien tot expertise- en informatiecentrum voor al wie op zoek is naar een job en iedereen die op zoek is naar de geknipte werknemer. We zullen bijvoorbeeld niet nalaten om uitvoerig verslag uit te brengen over lopende initiatieven. Hierbij denken we onder meer aan het pilootproject dat door de provincie Limburg werd gelanceerd, waarbij de meest gemotiveerde kandidaten zomaar een gratis rijbewijs C of CE in de wacht kunnen slepen. Tevens maak ik van deze gelegenheid gebruik om u een mooi en warm 2018 toe te wensen! Christophe Duckers, Redactiedirecteur. (*) Deze nieuwsfeiten werden stuk voor stuk gepubliceerd op onze website www.transportmedia.be. Deze site wordt maandelijks door 35.000 unieke B2B-bezoekers bekeken. Een welgemeende dank aan al onze lezers voor deze ongeziene trouw! (**) Volgens een studie van Prologis en eyefortransport.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo