TRANSPORT Management 95 (december 2017)

Vacature zoekt werknemer: voor onmiddellijke indiensttreding

U raakt er ongetwijfeld aan gewoon dat ik van mijn editoriaal gebruik maak om mijn gedachten de vrije loop te laten, en dan meer bepaald over onderwerpen die in de loop van de voorbije weken nadrukkelijk in beeld kwamen (*). Aarzelt u vooral niet om de bal terug te kaatsen… Ik zie uw commentaar/kritiek/mening/opmerkingen/… dus zeer graag tegemoetkomen. Stortvloed aan vierkante meters. Het perfecte bewijs van de gunstige conjunctuur waarin de transport- en logistieke sector vertoeft, zijn de zeer frequente berichten over nieuwe magazijnen, logistieke parken of distributiecentra. Deze initiatieven komen op het conto van zowel logistieke dienstverleners (VPD in Tubeke, Castelein in Puurs, PostNl in Wommelgem en Namen, Mainfreight op het Eiland te Zwijnaarde), als ontwikkelaars (MG Real Estate met 41.000 m² in Kruishoutem, Montea in Liege Airport en Willebroek met respectievelijk 20.000 en 47.000 m²). Zoals u merkt, is de toename van nieuwe projecten waar te nemen aan beide zijden van de taalgrens. En ook dat is een goede zaak. Wat ons nog het meest plezier doet, is dat modeketen JBC zijn e-commerce activiteiten in Nederland opnieuw naar België heeft verhuisd (via logistiek dienstverlener Bleckmann in Grobbendonk). Het gaat dus letterlijk en figuurlijk de goede kant op. Logische tweede plaats. Na Venlo is de as ‘Brussel-Antwerpen’ de meest aantrekkelijke locatie in Europa voor de ontwikkeling van logistieke activiteiten (**). Het hoeft niet te verbazen dat twee criteria, met name de directe toegang tot een groot afzetgebied en de beschikbaarheid van personeel, aan de basis liggen van deze fraaie tweede plaats. Eén van deze troeven, het personeel, lijkt echter onder druk te komen (zie volgende alinea). Hunting4jobs, een leidmotief. Ons land wordt net als de meeste landen in Europa, geconfronteerd men een schrijnend tekort aan werknemers. Een blik op de vacature website Indeed maakt meteen duidelijk met welke problemen onze bedrijven geconfronteerd worden in hun zoektocht naar geschikt personeel. Of het nu over een chauffeur, dan wel over een logistieke medewerker gaat, meer dan 80% van de vacante betrekkingen blijft meer dan 60 dagen open staan. Dit was het sein voor TRANSPORTMEDIA om tot actie over te gaan. Vanaf januari 2018 gaan we van start met het project ‘Hunting4jobs’ dat als een crossmediaal platform door het leven zal gaan (website, tijdschrift, televisie, sociale media, evenementen). Dit platform zal zich focussen op jobs in transport en logistiek. Onze doelstelling? We willen uitgroeien tot expertise- en informatiecentrum voor al wie op zoek is naar een job en iedereen die op zoek is naar de geknipte werknemer. We zullen bijvoorbeeld niet nalaten om uitvoerig verslag uit te brengen over lopende initiatieven. Hierbij denken we onder meer aan het pilootproject dat door de provincie Limburg werd gelanceerd, waarbij de meest gemotiveerde kandidaten zomaar een gratis rijbewijs C of CE in de wacht kunnen slepen. Tevens maak ik van deze gelegenheid gebruik om u een mooi en warm 2018 toe te wensen! Christophe Duckers, Redactiedirecteur. (*) Deze nieuwsfeiten werden stuk voor stuk gepubliceerd op onze website www.transportmedia.be. Deze site wordt maandelijks door 35.000 unieke B2B-bezoekers bekeken. Een welgemeende dank aan al onze lezers voor deze ongeziene trouw! (**) Volgens een studie van Prologis en eyefortransport.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo