Amuseer U, verbaas U, informeer U!
Ik hoop dat u er evenveel plezier aan beleeft als ik bij het lezen van dit nieuwe opus van onze traditionele – en jaarlijkse – uitgave Special Diensten. Alvorens u zich gaat verdiepen in de inhoud, wil ik toch enkele van de thema’s in dit nummer belichten. Vooreerst het spektakel, met de veilingen georganiseerd door Ritchie Bros, die we u laten meeleven alsof u er zelf bij was. Maar het is niet alleen spektakel het is tevens doelmatig: op één minuut tijd, gechronometreerd, is een voertuig verkocht! Een verrassing vervolgens, want twee merken van bedrijfsvoertuigen passen hun strategie op het gebied van netwerk op een totaal andere manier aan. Enerzijds zien we dat Mercedes-Benz zijn filialen aan een privé groep verkoopt, anderzijds koopt Volvo Trucks opnieuw een groep van privé concessiehouders op. Zoals altijd is de ene zijn waarheid niet die van een andere… Nog meer verrassing met de resultaten van een onderzoek dat DKV uitvoerde bij de chauffeurs. Dat onderzoek toont aan dat hun belangrijkste bekommernis niet hun salaris of de werkdruk is, maar wel degelijk de veiligheid! Bovendien is 80 % van de chauffeurs trots op het beroep. Dat is aangenaam om te horen. Informatief tenslotte is de alarmkreet van onze hoofdredacteur: op het vlak van de Code 95 is het hoogdringend tijd om actie te ondernemen, vooral voor de praktische lessen. Dat moet vermijden dat de transporteurs nog maar eens geconfronteerd worden met een tekort aan opleidingen en opleiders. Een goed verstaander heeft maar één woord nodig! Christophe Duckers, Redactiedirecteur.