“Elektrische coming out” voor binnenkort!
Zoals gewoonlijk wil ik jullie mijn indrukken meegeven over enkele onderwerpen die de jongste tijd onze sector beroeren. Aarzel niet om een antwoord te geven op mijn bedenkingen met uw commentaren/kritiek/oordeel/opmerkingen… Definitief gelanceerd? Staan de superlange wegcombinaties of ecocombi’s nu definitief op de sporen? We kunnen ons slechts verheugen over de vooruitgang geboekt in Wallonië in het kader van een eerste pilootproject. Vier ondernemingen (Vincent Logistics, Ninatrans, Galliker en Van Mieghem) hebben de toestemming gekregen om 10 van dergelijke combinaties in te zetten op 10 routes. Van Vlaamse zijde wachten we, na een eerste, te beperkend pilootproject waarop amper drie transportbedrijven inschreven, met spanning op de zomer en het tweede pilootproject, dat logischerwijze een beetje vrijer zou moeten zijn. Eindelijk meer elektrisch vermogen. Beperkt door een te kleine autonomie, een aanzienlijk groter gewicht en vooral een te grote extra kost komen elektrische vrachtwagens niet echt aan de bak. Dat terzijde, komt er toch beweging in. Na de Fuso e-Canter is het de beurt aan Volvo om zich in het elektrisch avontuur te storten met de FL (300 km autonomie), die vanaf volgend jaar in Europa zal gecommercialiseerd worden. Andere constructeurs plannen eveneens hun “elektrische coming out” voor 2019, zoals Mercedes-Benz, Renault Trucks en MAN Truck & Bus. Een elektrische wind in de zeilen die nog zou kunnen aangewakkerd worden door een voorziene vrijstelling van de kilometerheffing in Duitsland vanaf volgend jaar … Nog steeds in het hoofdstuk alternatieve brandstoffen moeten we de initiatieven vermelden van twee bekende Belgische transportbedrijven. Zo heeft Remitrans beslist voor de vloot negen Volvo trekkers aan te kopen die rijden op vloeibaar aardgas, terwijl gelijktijdig geïnvesteerd wordt in een eigen LNG station. We konden niet minder verwachten van de winnaar van de Green Truck Award 2018! Van zijn kant is Snel Logistic Solutions gestart met een test van een DAF CF rijdend op biodiesel, een brandstof waarmee de CO2 emissies met 89 % kunnen dalen. Een extra en moeilijk te verteren klap. Naast een verstoring van de logistieke stromen heeft de verzadiging van de wegen ook een kost voor het transport. Dat zou gemiddeld 79,53 EUR/uur zijn (84,61 EUR internationaal, 74,45 EUR nationaal). Een stijging met 2,5 % in één jaar tijd. Die kost houdt zowel rekening met de immobilisatie van het voertuig en de chauffeur maar ook met het brandstofverbruik in de file. Om af te rekenen met deze daling van de rentabiliteit voor hun leden hebben de drie federaties en het ITLB een “file index” opgesteld, met andere woorden een percentage aan extra kosten bij filevorming. Dan blijft er nog alleen die extra kosten te verhalen op de verladers. Niet direct een gewonnen zaak bij voorbaat… Christophe Duckers, Redactiedirecteur