TRANSPORT Management 97 (mei 2018)

“Elektrische coming out” voor binnenkort!

Zoals gewoonlijk wil ik jullie mijn indrukken meegeven over enkele onderwerpen die de jongste tijd onze sector beroeren. Aarzel niet om een antwoord te geven op mijn bedenkingen met uw commentaren/kritiek/oordeel/opmerkingen… Definitief gelanceerd? Staan de superlange wegcombinaties of ecocombi’s nu definitief op de sporen? We kunnen ons slechts verheugen over de vooruitgang geboekt in Wallonië in het kader van een eerste pilootproject. Vier ondernemingen (Vincent Logistics, Ninatrans, Galliker en Van Mieghem) hebben de toestemming gekregen om 10 van dergelijke combinaties in te zetten op 10 routes. Van Vlaamse zijde wachten we, na een eerste, te beperkend pilootproject waarop amper drie transportbedrijven inschreven, met spanning op de zomer en het tweede pilootproject, dat logischerwijze een beetje vrijer zou moeten zijn. Eindelijk meer elektrisch vermogen. Beperkt door een te kleine autonomie, een aanzienlijk groter gewicht en vooral een te grote extra kost komen elektrische vrachtwagens niet echt aan de bak. Dat terzijde, komt er toch beweging in. Na de Fuso e-Canter is het de beurt aan Volvo om zich in het elektrisch avontuur te storten met de FL (300 km autonomie), die vanaf volgend jaar in Europa zal gecommercialiseerd worden. Andere constructeurs plannen eveneens hun “elektrische coming out” voor 2019, zoals Mercedes-Benz, Renault Trucks en MAN Truck & Bus. Een elektrische wind in de zeilen die nog zou kunnen aangewakkerd worden door een voorziene vrijstelling van de kilometerheffing in Duitsland vanaf volgend jaar … Nog steeds in het hoofdstuk alternatieve brandstoffen moeten we de initiatieven vermelden van twee bekende Belgische transportbedrijven. Zo heeft Remitrans beslist voor de vloot negen Volvo trekkers aan te kopen die rijden op vloeibaar aardgas, terwijl gelijktijdig geïnvesteerd wordt in een eigen LNG station. We konden niet minder verwachten van de winnaar van de Green Truck Award 2018! Van zijn kant is Snel Logistic Solutions gestart met een test van een DAF CF rijdend op biodiesel, een brandstof waarmee de CO2 emissies met 89 % kunnen dalen. Een extra en moeilijk te verteren klap. Naast een verstoring van de logistieke stromen heeft de verzadiging van de wegen ook een kost voor het transport. Dat zou gemiddeld 79,53 EUR/uur zijn (84,61 EUR internationaal, 74,45 EUR nationaal). Een stijging met 2,5 % in één jaar tijd. Die kost houdt zowel rekening met de immobilisatie van het voertuig en de chauffeur maar ook met het brandstofverbruik in de file. Om af te rekenen met deze daling van de rentabiliteit voor hun leden hebben de drie federaties en het ITLB een “file index” opgesteld, met andere woorden een percentage aan extra kosten bij filevorming. Dan blijft er nog alleen die extra kosten te verhalen op de verladers. Niet direct een gewonnen zaak bij voorbaat…   Christophe Duckers, Redactiedirecteur

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 272 (maart 2020)

Eén en al passie Op het moment dat Peter Brock van sponsor Mercedes-Benz Trucks de omslag opende met daarin de naam van de nieuwe Transporteur van het Jaar, was de spanning te snijden op het podium. Toen de naam Snel werd afgekondigd, was iedereen die zich in de buurt van tafel 133 bevond, getuige van […]

LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)

Bewustwording Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn. […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo