TRUCK & BUSINESS 273 (juni – juli 2020)

Wie zal het zich morgen nog herinneren?

Niet te voorzien, brutaal, nooit eerder gezien, snel verspreidend, genadeloos… woorden schieten ons te kort om precies te omschrijven wat er door ons heen ging in maart toen de zwaarste gezondheidscrisis van onze moderne geschiedenis uitbrak. Wie zou er ooit gedacht hebben dat de Westerse maatschappij er mee akkoord zou gaan zich thuis in quarantaine te zetten, dat 62 % van de actieve bevolking zou overstappen op telewerken en dat op een dag het Europese voetbal, de Olympische Spelen en de 24 Uren van Le Mans zouden uitgesteld worden?

Tijdens de hele periode heeft het verzorgende personeel de hele tijd in de eerste linie gevochten om er voor te zorgen dat de bevolking toegang heeft tot dat onmisbare product waar we geen 90 seconden zonder kunnen: lucht. Maar direct na die frontlijn kreeg de transportsector een unieke gelegenheid om het grote publiek te bewijzen dat zonder hen aan die andere belangrijke levensbehoeften (eten en drinken) niet zou worden voldaan. Al de rest, van de Koningin Elisabeth wedstrijd tot Tomorrowland, was plotseling naar de achtergrond verdreven.

Maar toch heeft de mens een kort geheugen. We moeten zo snel mogelijk deze weken van angst en quarantaine achter ons laten. Spontaan zal hij misschien nog terugdenken aan het applaus voor de zorgsector elke avond om 20.00 uur bij het geluid van de klokken. Daarentegen zullen de tekeningen van de kinderen, waar men (soms) ook een dikke merci gaf aan de chauffeurs die onze winkels van nieuwe nieuwe goederen voorzagen, dan al lang terug te vinden zijn in een vergeten lade of zelfs verscheurd en in de vuilbak terwijl de radio een nieuw ongeval aankondigt waarbij trucks betrokken zijn op de E17.

Tenzij… Een maand na de aanvang van deze pandemie kondigden de Gewesten en het Sociaal Fonds een grote campagne aan gericht op het rekruteren van chauffeurs. De geïnvesteerde sommen zijn eveneens ongezien op Belgische schaal. De animatoren van deze campagne zouden er goed aan doen om het momentum van de afgelopen werken te gebruiken om hun campagne des te meer kracht bij te zetten.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

Truck & Business 287 – Magabook #01 (maart 2024)

Een wit blad … Momenteel heeft u de eerste editie van een gloednieuwe Truck & Business in handen. U zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben dat het geen magazine meer is! Truck & Business is namelijk een ‘magabook’ geworden, meer bepaald een stevige brok informatie in combinatie met de creativiteit van een boek. Dit nieuwe […]

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo