TRUCK & BUSINESS 276 (maart 2021)

Een virtueel verlieslatende sector

Sinds het begin van de pandemie ligt het woord “virtueel” op ieders lippen (achter een chirurgisch masker). In 2021, net als in 2020, staat “virtueel” tegenover “fysiek” als het om een afspraak gaat en tegenover “face-to-face” als het om een interview gaat, maar over het algemeen loopt het wel los met het virtuele …
De virtuele realiteit is echter een andere zaak. “Realiteit” en “virtueel” zijn, a priori, twee tegengestelde begrippen. Eenmaal je een VR-kijker voor je ogen hebt, is het concept wel logisch. Maar een dergelijk apparaat is helemaal niet nodig om te beseffen in welke hachelijke situatie de Belgische wegtransportsector zich bevindt.

Sinds 15 jaar analyseren wij elk jaar de balansen van alle transporteurs die er één indienen bij de Nationale Bank. In 2018 leerden we daaruit bijvoorbeeld dat de 3.641 betrokken transportbedrijven samen een winst na belastingen van 415 miljoen euro hebben gedeclareerd. Daartegenover staat het bedrag dat Michael Reul (UPTR) ons meedeelde in het op twee na laatste nummer van Truck & Business: in 2018 heeft de Belgische overheid 286 miljoen euro aan professionele diesel teruggestort aan Belgische bedrijven. Dat is 69% van de totale winst na belastingen (ook al moet er rekening mee worden gehouden dat de beroepsdiesel ook geldt voor vervoer voor eigen rekening)!

Het Belgische wegvervoer leeft op een infuus van professionele diesel.

Voor 2019 zal het bedrag aan terugbetalingen hoogstwaarschijnlijk van dezelfde orde zijn, maar wat is dan de totale winst van de Belgische transporteurs? Amper 250 miljoen euro. Met andere woorden, zonder professionele diesel is de sector virtueel verlieslatend. Niet in staat zijn eigen middelen aan te dikken. Niet in staat een financieel risico te nemen om op één of ander gebied te innoveren. En dan hebben we het nog niet eens over het uitkeren van een dividend aan zichzelf.

“Something is rotten in the state of Denmark,” schreef William Shakespeare in Hamlet. Het is duidelijk dat de kleine wereld van het wegvervoer die aan een professioneel dieselinfuus ligt, er niet veel beter aan toe is, daar waar zijn belangrijkste, beursgenoteerde leveranciers winstmarges van 10% halen.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

 

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 282 (september 2022)

Een plan voor het einde van dit jaar Op 24 en 25 juni haalde Transportmedia alles uit de kast tijdens ons fonkelnieuwe Passion4Trucks-evenement. Twee totaal verschillende dagen, maar toch één gemene deler: de passie voor de vrachtwagen en voor het beroep van chauffeur. Je had het gezicht moeten zien van de winnaars van de Mooiste […]

LINK2LOGISTICS Management 63 (september 2022)

Mensen en automatisering Hoewel de economische machine door de stijgende prijzen en de toenemende onzekerheid begint te sputteren, blijft het tekort aan arbeidskrachten nijpend. Dat noopt bedrijven tot innovatieve oplossingen om nieuwe en flexibele krachten aan te trekken. Zo ontvouwt Nike’s European Logistics Campus creatieve initiatieven, zoals u in het interview met general manager Kurt […]

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2022)

Technicus, een uitstervend ras  De bouwsector kreunt onder een tekort aan werkkrachten. Vooral technici zijn een steeds zeldzaam wordend goed geworden. Dit nijpend tekort laat zich in alle geledingen voelen, met name in de bouw, in de logistiek of in de grondwerken. Het is nochtans een beroep met tal van voordelen. Zo kom je onder […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo