TRUCK & BUSINESS 276 (maart 2021)

Een virtueel verlieslatende sector

Sinds het begin van de pandemie ligt het woord “virtueel” op ieders lippen (achter een chirurgisch masker). In 2021, net als in 2020, staat “virtueel” tegenover “fysiek” als het om een afspraak gaat en tegenover “face-to-face” als het om een interview gaat, maar over het algemeen loopt het wel los met het virtuele …
De virtuele realiteit is echter een andere zaak. “Realiteit” en “virtueel” zijn, a priori, twee tegengestelde begrippen. Eenmaal je een VR-kijker voor je ogen hebt, is het concept wel logisch. Maar een dergelijk apparaat is helemaal niet nodig om te beseffen in welke hachelijke situatie de Belgische wegtransportsector zich bevindt.

Sinds 15 jaar analyseren wij elk jaar de balansen van alle transporteurs die er één indienen bij de Nationale Bank. In 2018 leerden we daaruit bijvoorbeeld dat de 3.641 betrokken transportbedrijven samen een winst na belastingen van 415 miljoen euro hebben gedeclareerd. Daartegenover staat het bedrag dat Michael Reul (UPTR) ons meedeelde in het op twee na laatste nummer van Truck & Business: in 2018 heeft de Belgische overheid 286 miljoen euro aan professionele diesel teruggestort aan Belgische bedrijven. Dat is 69% van de totale winst na belastingen (ook al moet er rekening mee worden gehouden dat de beroepsdiesel ook geldt voor vervoer voor eigen rekening)!

Het Belgische wegvervoer leeft op een infuus van professionele diesel.

Voor 2019 zal het bedrag aan terugbetalingen hoogstwaarschijnlijk van dezelfde orde zijn, maar wat is dan de totale winst van de Belgische transporteurs? Amper 250 miljoen euro. Met andere woorden, zonder professionele diesel is de sector virtueel verlieslatend. Niet in staat zijn eigen middelen aan te dikken. Niet in staat een financieel risico te nemen om op één of ander gebied te innoveren. En dan hebben we het nog niet eens over het uitkeren van een dividend aan zichzelf.

“Something is rotten in the state of Denmark,” schreef William Shakespeare in Hamlet. Het is duidelijk dat de kleine wereld van het wegvervoer die aan een professioneel dieselinfuus ligt, er niet veel beter aan toe is, daar waar zijn belangrijkste, beursgenoteerde leveranciers winstmarges van 10% halen.

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

 

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo