VAN Management 109 (januari 2021)


2021, een overgangsjaar

Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in van nieuwe merken en is nu verkrijgbaar bij alle fabrikanten, vaak zelfs in twee verschillende lijnen. Maar er heerst nog een zekere malaise …

Volkswagen Commercial Vehicles erkende dat het de elektrische versie van zijn Crafter (en in het bijzonder zijn autonomie) heeft ontwikkeld om te voldoen aan de behoeften van de pakketbezorgers in Duitsland. En het is zo dat door de explosie van de e-commerce in 2021, met de hulp van één of ander virus, het pakketvervoer in ons land is ontploft. Veel van deze pakketten worden echter vervoerd door kleine freelancers die als onderaannemer werken voor één van de zeven grote ‘last-mile’ specialisten. Zoals we verder in dit nummer van VAN Management zullen lezen, is dit model helemaal niet bevorderlijk voor de aanschaf van ‘groene en dure’ voertuigen. En aangezien de Belgische autoriteiten op alle niveaus noch wortel noch stok hebben gehanteerd om de vlootbeheerders ertoe aan te zetten om elektrische voertuigen te kopen, zou 2021 wel eens het zoveelste overgangsjaar kunnen worden. Tot ergernis van de fabrikanten?

Claude Yvens
Hoofdredacteur

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo