2021, een overgangsjaar
Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in van nieuwe merken en is nu verkrijgbaar bij alle fabrikanten, vaak zelfs in twee verschillende lijnen. Maar er heerst nog een zekere malaise …
Volkswagen Commercial Vehicles erkende dat het de elektrische versie van zijn Crafter (en in het bijzonder zijn autonomie) heeft ontwikkeld om te voldoen aan de behoeften van de pakketbezorgers in Duitsland. En het is zo dat door de explosie van de e-commerce in 2021, met de hulp van één of ander virus, het pakketvervoer in ons land is ontploft. Veel van deze pakketten worden echter vervoerd door kleine freelancers die als onderaannemer werken voor één van de zeven grote ‘last-mile’ specialisten. Zoals we verder in dit nummer van VAN Management zullen lezen, is dit model helemaal niet bevorderlijk voor de aanschaf van ‘groene en dure’ voertuigen. En aangezien de Belgische autoriteiten op alle niveaus noch wortel noch stok hebben gehanteerd om de vlootbeheerders ertoe aan te zetten om elektrische voertuigen te kopen, zou 2021 wel eens het zoveelste overgangsjaar kunnen worden. Tot ergernis van de fabrikanten?
Claude Yvens
Hoofdredacteur