VAN Management 109 (januari 2021)


2021, een overgangsjaar

Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in van nieuwe merken en is nu verkrijgbaar bij alle fabrikanten, vaak zelfs in twee verschillende lijnen. Maar er heerst nog een zekere malaise …

Volkswagen Commercial Vehicles erkende dat het de elektrische versie van zijn Crafter (en in het bijzonder zijn autonomie) heeft ontwikkeld om te voldoen aan de behoeften van de pakketbezorgers in Duitsland. En het is zo dat door de explosie van de e-commerce in 2021, met de hulp van één of ander virus, het pakketvervoer in ons land is ontploft. Veel van deze pakketten worden echter vervoerd door kleine freelancers die als onderaannemer werken voor één van de zeven grote ‘last-mile’ specialisten. Zoals we verder in dit nummer van VAN Management zullen lezen, is dit model helemaal niet bevorderlijk voor de aanschaf van ‘groene en dure’ voertuigen. En aangezien de Belgische autoriteiten op alle niveaus noch wortel noch stok hebben gehanteerd om de vlootbeheerders ertoe aan te zetten om elektrische voertuigen te kopen, zou 2021 wel eens het zoveelste overgangsjaar kunnen worden. Tot ergernis van de fabrikanten?

Claude Yvens
Hoofdredacteur

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo