TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze!

Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af.

Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen heeft gehad voor de hele Belgische economie. Er is sprake van een daling van het Bruto Binnenlands Product met 6,7%, de grootste recessie sinds de Tweede Wereldoorlog. We kunnen deze schrikwekkende balans evenwel gemakkelijk afzwakken door te stellen dat we na de eerste lockdown een veel ergere daling hadden verwacht (om en bij de 10%), en door te wijzen op de voordelen die de steunmaatregelen van de verschillende bestuursniveaus het bedrijfsleven hebben opgeleverd.

Wat het wegvervoer betreft, zouden we bij het lezen van de verkeerscijfers die door Viapass en voor de Liefkenshoektunnel in het bijzonder zijn gepubliceerd, nog tot nog groter optimisme kunnen neigen bij het zien van de veerkracht van onze sector. Oordeelt u zelf maar:

  • voor de “corona” periode 2020 (maart tot december) kondigt Viapass aan dat het verkeer op het belastbare netwerk slechts met 6% is afgenomen, veel minder dan we konden verwachten;
  • en we zien hetzelfde voor het vrachtwagenverkeer dat via de Liefkenshoektunnel passeert – dit is weliswaar meer gelokaliseerd, maar ook illustratief – en dat een beperkte daling van 5% op jaarbasis laat zien.

Heel goed, hoor ik u zeggen. Maar daarop zou ik dan antwoorden: laten we voorzichtig blijven, want achter verkeerd geïnterpreteerde cijfers kan een heel andere realiteit schuilgaan. Want hoewel het aantal vrachtwagens op onze wegen relatief stabiel blijft, zal hun bezettingsgraad vermoedelijk veel lager zijn dan voorheen. Geconfronteerd met de crisis zouden veel vervoerders, om hun klanten tevreden te houden, wel eens kunnen aanvaarden om met een kleinere lading te rijden, zelfs als dat betekent dat hun winstgevendheid in het gedrang komt of dat ze met verlies moeten werken. Komt er dan een golf van faillissementen aan zodra de overheid het beademingsapparaat loskoppelt? Sommigen, zoals de UPTR-medewerkers, suggereren dit al.

Maar ik zou dit hoofdartikel niet graag afsluiten – en het nieuwe jaar beginnen – met een puur negatieve noot. Om u en onszelf gerust te stellen, is het goed om weten dat één op de drie Belgische werkgevers overweegt om in de komende drie maanden werknemers aan te werven (zie kolom hiernaast). U moet ook weten dat Transport Intelligence verwacht dat het Europese transportvolume tot 2024 met 3,4% per jaar zal toenemen.

Voor 2021 wensen wij u alleen maar mooie, goede en geweldige dingen toe!

 

Christophe Duckers
Directeur van de redactie

Recente publicaties

Truck & Business 287 – Magabook #01 (maart 2024)

Een wit blad … Momenteel heeft u de eerste editie van een gloednieuwe Truck & Business in handen. U zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben dat het geen magazine meer is! Truck & Business is namelijk een ‘magabook’ geworden, meer bepaald een stevige brok informatie in combinatie met de creativiteit van een boek. Dit nieuwe […]

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo