TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze!

Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af.

Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen heeft gehad voor de hele Belgische economie. Er is sprake van een daling van het Bruto Binnenlands Product met 6,7%, de grootste recessie sinds de Tweede Wereldoorlog. We kunnen deze schrikwekkende balans evenwel gemakkelijk afzwakken door te stellen dat we na de eerste lockdown een veel ergere daling hadden verwacht (om en bij de 10%), en door te wijzen op de voordelen die de steunmaatregelen van de verschillende bestuursniveaus het bedrijfsleven hebben opgeleverd.

Wat het wegvervoer betreft, zouden we bij het lezen van de verkeerscijfers die door Viapass en voor de Liefkenshoektunnel in het bijzonder zijn gepubliceerd, nog tot nog groter optimisme kunnen neigen bij het zien van de veerkracht van onze sector. Oordeelt u zelf maar:

  • voor de “corona” periode 2020 (maart tot december) kondigt Viapass aan dat het verkeer op het belastbare netwerk slechts met 6% is afgenomen, veel minder dan we konden verwachten;
  • en we zien hetzelfde voor het vrachtwagenverkeer dat via de Liefkenshoektunnel passeert – dit is weliswaar meer gelokaliseerd, maar ook illustratief – en dat een beperkte daling van 5% op jaarbasis laat zien.

Heel goed, hoor ik u zeggen. Maar daarop zou ik dan antwoorden: laten we voorzichtig blijven, want achter verkeerd geïnterpreteerde cijfers kan een heel andere realiteit schuilgaan. Want hoewel het aantal vrachtwagens op onze wegen relatief stabiel blijft, zal hun bezettingsgraad vermoedelijk veel lager zijn dan voorheen. Geconfronteerd met de crisis zouden veel vervoerders, om hun klanten tevreden te houden, wel eens kunnen aanvaarden om met een kleinere lading te rijden, zelfs als dat betekent dat hun winstgevendheid in het gedrang komt of dat ze met verlies moeten werken. Komt er dan een golf van faillissementen aan zodra de overheid het beademingsapparaat loskoppelt? Sommigen, zoals de UPTR-medewerkers, suggereren dit al.

Maar ik zou dit hoofdartikel niet graag afsluiten – en het nieuwe jaar beginnen – met een puur negatieve noot. Om u en onszelf gerust te stellen, is het goed om weten dat één op de drie Belgische werkgevers overweegt om in de komende drie maanden werknemers aan te werven (zie kolom hiernaast). U moet ook weten dat Transport Intelligence verwacht dat het Europese transportvolume tot 2024 met 3,4% per jaar zal toenemen.

Voor 2021 wensen wij u alleen maar mooie, goede en geweldige dingen toe!

 

Christophe Duckers
Directeur van de redactie

Recente publicaties

LINK2LOGISTICS Management 57 (maart 2021)

“Een jaar, een eeuwigheid geleden” Maart 2020. Europa maakt kennis met het coronavirus. Om het met de woorden van Joe Dassin te zeggen: “Een jaar, een eeuw, een eeuwigheid geleden”. Omdat het voor ons inderdaad een eeuwigheid lijkt, aangezien de impact van de pandemie op de samenleving zo groot is. Ook het effect ervan op […]

TRUCK & BUSINESS 276 (maart 2021)

Een virtueel verlieslatende sector Sinds het begin van de pandemie ligt het woord “virtueel” op ieders lippen (achter een chirurgisch masker). In 2021, net als in 2020, staat “virtueel” tegenover “fysiek” als het om een afspraak gaat en tegenover “face-to-face” als het om een interview gaat, maar over het algemeen loopt het wel los met […]

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo