TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze!

Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af.

Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen heeft gehad voor de hele Belgische economie. Er is sprake van een daling van het Bruto Binnenlands Product met 6,7%, de grootste recessie sinds de Tweede Wereldoorlog. We kunnen deze schrikwekkende balans evenwel gemakkelijk afzwakken door te stellen dat we na de eerste lockdown een veel ergere daling hadden verwacht (om en bij de 10%), en door te wijzen op de voordelen die de steunmaatregelen van de verschillende bestuursniveaus het bedrijfsleven hebben opgeleverd.

Wat het wegvervoer betreft, zouden we bij het lezen van de verkeerscijfers die door Viapass en voor de Liefkenshoektunnel in het bijzonder zijn gepubliceerd, nog tot nog groter optimisme kunnen neigen bij het zien van de veerkracht van onze sector. Oordeelt u zelf maar:

  • voor de “corona” periode 2020 (maart tot december) kondigt Viapass aan dat het verkeer op het belastbare netwerk slechts met 6% is afgenomen, veel minder dan we konden verwachten;
  • en we zien hetzelfde voor het vrachtwagenverkeer dat via de Liefkenshoektunnel passeert – dit is weliswaar meer gelokaliseerd, maar ook illustratief – en dat een beperkte daling van 5% op jaarbasis laat zien.

Heel goed, hoor ik u zeggen. Maar daarop zou ik dan antwoorden: laten we voorzichtig blijven, want achter verkeerd geïnterpreteerde cijfers kan een heel andere realiteit schuilgaan. Want hoewel het aantal vrachtwagens op onze wegen relatief stabiel blijft, zal hun bezettingsgraad vermoedelijk veel lager zijn dan voorheen. Geconfronteerd met de crisis zouden veel vervoerders, om hun klanten tevreden te houden, wel eens kunnen aanvaarden om met een kleinere lading te rijden, zelfs als dat betekent dat hun winstgevendheid in het gedrang komt of dat ze met verlies moeten werken. Komt er dan een golf van faillissementen aan zodra de overheid het beademingsapparaat loskoppelt? Sommigen, zoals de UPTR-medewerkers, suggereren dit al.

Maar ik zou dit hoofdartikel niet graag afsluiten – en het nieuwe jaar beginnen – met een puur negatieve noot. Om u en onszelf gerust te stellen, is het goed om weten dat één op de drie Belgische werkgevers overweegt om in de komende drie maanden werknemers aan te werven (zie kolom hiernaast). U moet ook weten dat Transport Intelligence verwacht dat het Europese transportvolume tot 2024 met 3,4% per jaar zal toenemen.

Voor 2021 wensen wij u alleen maar mooie, goede en geweldige dingen toe!

 

Christophe Duckers
Directeur van de redactie

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2021)

Alternatieve heropbouw Met Covid-19 in 2020 en de overstromingen van juli 2021, kreeg ons land de voorbije achttien maanden twee loodzware dobbers te verwerken. Het komt er nu in eerste instantie op aan om de juiste analyses te maken en de overledenen gepast te herdenken. Rampen van die omvang kunnen echter ook een positief effect […]

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2021)

  Tijd om in beweging te komen! Objectief gezien, was het tijd voor verandering. De terugkeer van de zogenaamde ‘sociale’ contacten is zeer welkom, en des te dringender nu de wereld van de mobiliteit twee grote wendingen neemt die Playstation ons niet leert: die van de elektrificatie en die van de connectiviteit. We beginnen ons nu pas een idee […]

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo