TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze!

Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af.

Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen heeft gehad voor de hele Belgische economie. Er is sprake van een daling van het Bruto Binnenlands Product met 6,7%, de grootste recessie sinds de Tweede Wereldoorlog. We kunnen deze schrikwekkende balans evenwel gemakkelijk afzwakken door te stellen dat we na de eerste lockdown een veel ergere daling hadden verwacht (om en bij de 10%), en door te wijzen op de voordelen die de steunmaatregelen van de verschillende bestuursniveaus het bedrijfsleven hebben opgeleverd.

Wat het wegvervoer betreft, zouden we bij het lezen van de verkeerscijfers die door Viapass en voor de Liefkenshoektunnel in het bijzonder zijn gepubliceerd, nog tot nog groter optimisme kunnen neigen bij het zien van de veerkracht van onze sector. Oordeelt u zelf maar:

  • voor de “corona” periode 2020 (maart tot december) kondigt Viapass aan dat het verkeer op het belastbare netwerk slechts met 6% is afgenomen, veel minder dan we konden verwachten;
  • en we zien hetzelfde voor het vrachtwagenverkeer dat via de Liefkenshoektunnel passeert – dit is weliswaar meer gelokaliseerd, maar ook illustratief – en dat een beperkte daling van 5% op jaarbasis laat zien.

Heel goed, hoor ik u zeggen. Maar daarop zou ik dan antwoorden: laten we voorzichtig blijven, want achter verkeerd geïnterpreteerde cijfers kan een heel andere realiteit schuilgaan. Want hoewel het aantal vrachtwagens op onze wegen relatief stabiel blijft, zal hun bezettingsgraad vermoedelijk veel lager zijn dan voorheen. Geconfronteerd met de crisis zouden veel vervoerders, om hun klanten tevreden te houden, wel eens kunnen aanvaarden om met een kleinere lading te rijden, zelfs als dat betekent dat hun winstgevendheid in het gedrang komt of dat ze met verlies moeten werken. Komt er dan een golf van faillissementen aan zodra de overheid het beademingsapparaat loskoppelt? Sommigen, zoals de UPTR-medewerkers, suggereren dit al.

Maar ik zou dit hoofdartikel niet graag afsluiten – en het nieuwe jaar beginnen – met een puur negatieve noot. Om u en onszelf gerust te stellen, is het goed om weten dat één op de drie Belgische werkgevers overweegt om in de komende drie maanden werknemers aan te werven (zie kolom hiernaast). U moet ook weten dat Transport Intelligence verwacht dat het Europese transportvolume tot 2024 met 3,4% per jaar zal toenemen.

Voor 2021 wensen wij u alleen maar mooie, goede en geweldige dingen toe!

 

Christophe Duckers
Directeur van de redactie

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo