TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)


Fail fast!

Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers nood aan vernieuwing. Welke revolutie is er immers nog geweest in onze sector sinds we vanop afstand kunnen communiceren met de chauffeurs? Niet heel veel…

Maar dat is aan het veranderen en het moet snel veranderen. De huidige formules volstaan namelijk niet meer om in te spelen op de objectieven van morgen, te beginnen met het milieuvriendelijker maken van de sector. Morgen, wanneer we afstand kunnen nemen, zullen we ons misschien herinneren dat het vervloekte virus wel de verandering bespoedigd heeft. Dat het ons, journalisten, gedwongen heeft om onze manier van werken aan te passen en zelf evenementen te organiseren.

Errare humanum est sed perseverare diabolicum. (Seneca)

Innoveren is in de eerste plaats een ‘mindset’. Het is zoals de eerste stap: als je niet uit evenwicht raakt door dat eerste been vooruit te zetten, dan is er geen behoefte om dat evenwicht te herwinnen door de tweede stap te zetten, enzoverder. Er zal me verweten worden dat het een gemakkelijk beeld is en dat je om te innoveren ook over middelen moet beschikken, middelen die ontbreken omdat de marges te klein zijn… en dat is vaak terecht. Op enkele uitzonderingen na worden innovaties geboren in de best gestructureerde en in ruime mate winstgevende bedrijven. Of is het eerder het tegendeel? Verdienen die bedrijven net beter hun brood omdat ze zo vernieuwend zijn?

Innoveren is ook accepteren dat iets kan mislukken. Errare humanum est (vergissen is menselijk), zei Seneca, maar hij ging verder met ‘sed perseverare diabolicum’ (maar het is des duivels om door te gaan met de vergissing). Ook op dat vlak is het eenvoudiger gezegd dan gedaan in een sector waar de leiding vaak met het hoofd over het stuur gebogen zit, vooral in 2020. Een beetje ‘beschikbare denktijd’ vinden om de vinger te leggen op de facetten waarop men wil of kan innoveren en zich op die manier onderscheiden van de concurrentie, dat is wat ik u wens voor 2021!

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

 


Transport & Logistics Awards 2021
Stel u kandidaat!
Afspraak op 18 maart!


 

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo