TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)


Fail fast!

Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers nood aan vernieuwing. Welke revolutie is er immers nog geweest in onze sector sinds we vanop afstand kunnen communiceren met de chauffeurs? Niet heel veel…

Maar dat is aan het veranderen en het moet snel veranderen. De huidige formules volstaan namelijk niet meer om in te spelen op de objectieven van morgen, te beginnen met het milieuvriendelijker maken van de sector. Morgen, wanneer we afstand kunnen nemen, zullen we ons misschien herinneren dat het vervloekte virus wel de verandering bespoedigd heeft. Dat het ons, journalisten, gedwongen heeft om onze manier van werken aan te passen en zelf evenementen te organiseren.

Errare humanum est sed perseverare diabolicum. (Seneca)

Innoveren is in de eerste plaats een ‘mindset’. Het is zoals de eerste stap: als je niet uit evenwicht raakt door dat eerste been vooruit te zetten, dan is er geen behoefte om dat evenwicht te herwinnen door de tweede stap te zetten, enzoverder. Er zal me verweten worden dat het een gemakkelijk beeld is en dat je om te innoveren ook over middelen moet beschikken, middelen die ontbreken omdat de marges te klein zijn… en dat is vaak terecht. Op enkele uitzonderingen na worden innovaties geboren in de best gestructureerde en in ruime mate winstgevende bedrijven. Of is het eerder het tegendeel? Verdienen die bedrijven net beter hun brood omdat ze zo vernieuwend zijn?

Innoveren is ook accepteren dat iets kan mislukken. Errare humanum est (vergissen is menselijk), zei Seneca, maar hij ging verder met ‘sed perseverare diabolicum’ (maar het is des duivels om door te gaan met de vergissing). Ook op dat vlak is het eenvoudiger gezegd dan gedaan in een sector waar de leiding vaak met het hoofd over het stuur gebogen zit, vooral in 2020. Een beetje ‘beschikbare denktijd’ vinden om de vinger te leggen op de facetten waarop men wil of kan innoveren en zich op die manier onderscheiden van de concurrentie, dat is wat ik u wens voor 2021!

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

 


Transport & Logistics Awards 2021
Stel u kandidaat!
Afspraak op 18 maart!


 

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 286 (december 2023)

Kort van memorie Iets meer dan een jaar geleden deden de verladers al het mogelijke om hun transportcapaciteit te garanderen en piekmomenten in de vraag op te vangen. Het was het einde van een korte cyclus waarin er niet genoeg ‘wielen’ op de markt waren, zoals men zegt. Het tekort aan chauffeurs kwam daar nog […]

LOGISTICS Management 68 (december 2023)

Een sector op een kruispunt Verleden jaar ging de logistieke sector door op zijn elan en kende deze een positieve evolutie. Zoals u kunt lezen in onze jaarlijkse Top 1000 namen zowel de totale toegevoegde waarde van de sector als de werkgelegenheid en de bebouwde oppervlakte toe. Het is nog te vroeg om de situatie […]

VAN Management 122 (december 2023)

Keuzes maken Veel bedrijven worstelen vandaag met de vraag hoe ze het juiste personeel moeten aantrekken en behouden. Uit een onderzoek van Webfleet blijkt dat verkeersveiligheid bij bestelwagenchauffeurs de nummer één bekommernis is, maar dat de meerderheid van hen geen gebruik maakt van de nieuwe technologieën die daarbij kunnen helpen. Kiezen voor de juiste voertuigen […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo