TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)


Fail fast!

Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers nood aan vernieuwing. Welke revolutie is er immers nog geweest in onze sector sinds we vanop afstand kunnen communiceren met de chauffeurs? Niet heel veel…

Maar dat is aan het veranderen en het moet snel veranderen. De huidige formules volstaan namelijk niet meer om in te spelen op de objectieven van morgen, te beginnen met het milieuvriendelijker maken van de sector. Morgen, wanneer we afstand kunnen nemen, zullen we ons misschien herinneren dat het vervloekte virus wel de verandering bespoedigd heeft. Dat het ons, journalisten, gedwongen heeft om onze manier van werken aan te passen en zelf evenementen te organiseren.

Errare humanum est sed perseverare diabolicum. (Seneca)

Innoveren is in de eerste plaats een ‘mindset’. Het is zoals de eerste stap: als je niet uit evenwicht raakt door dat eerste been vooruit te zetten, dan is er geen behoefte om dat evenwicht te herwinnen door de tweede stap te zetten, enzoverder. Er zal me verweten worden dat het een gemakkelijk beeld is en dat je om te innoveren ook over middelen moet beschikken, middelen die ontbreken omdat de marges te klein zijn… en dat is vaak terecht. Op enkele uitzonderingen na worden innovaties geboren in de best gestructureerde en in ruime mate winstgevende bedrijven. Of is het eerder het tegendeel? Verdienen die bedrijven net beter hun brood omdat ze zo vernieuwend zijn?

Innoveren is ook accepteren dat iets kan mislukken. Errare humanum est (vergissen is menselijk), zei Seneca, maar hij ging verder met ‘sed perseverare diabolicum’ (maar het is des duivels om door te gaan met de vergissing). Ook op dat vlak is het eenvoudiger gezegd dan gedaan in een sector waar de leiding vaak met het hoofd over het stuur gebogen zit, vooral in 2020. Een beetje ‘beschikbare denktijd’ vinden om de vinger te leggen op de facetten waarop men wil of kan innoveren en zich op die manier onderscheiden van de concurrentie, dat is wat ik u wens voor 2021!

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

 


Transport & Logistics Awards 2021
Stel u kandidaat!
Afspraak op 18 maart!


 

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 282 (september 2022)

Een plan voor het einde van dit jaar Op 24 en 25 juni haalde Transportmedia alles uit de kast tijdens ons fonkelnieuwe Passion4Trucks-evenement. Twee totaal verschillende dagen, maar toch één gemene deler: de passie voor de vrachtwagen en voor het beroep van chauffeur. Je had het gezicht moeten zien van de winnaars van de Mooiste […]

LINK2LOGISTICS Management 63 (september 2022)

Mensen en automatisering Hoewel de economische machine door de stijgende prijzen en de toenemende onzekerheid begint te sputteren, blijft het tekort aan arbeidskrachten nijpend. Dat noopt bedrijven tot innovatieve oplossingen om nieuwe en flexibele krachten aan te trekken. Zo ontvouwt Nike’s European Logistics Campus creatieve initiatieven, zoals u in het interview met general manager Kurt […]

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2022)

Technicus, een uitstervend ras  De bouwsector kreunt onder een tekort aan werkkrachten. Vooral technici zijn een steeds zeldzaam wordend goed geworden. Dit nijpend tekort laat zich in alle geledingen voelen, met name in de bouw, in de logistiek of in de grondwerken. Het is nochtans een beroep met tal van voordelen. Zo kom je onder […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo