Over alles kan gediscussieerd worden, maar niet eender hoe
Niemand (of bijna niemand) die nog ontkent dat het wegvervoer koolstofvrij moet worden gemaakt, en hoe sneller hoe beter voor de planeet. De plannen zijn plots in een stroomversnelling gekomen en verschillende fabrikanten kondigen nu al de datum aan waarop ze nagenoeg zullen stoppen met de bouw van dieselvrachtwagens. Amper vijf jaar geleden was deze situatie nog compleet ondenkbaar, en het toont aan hoezeer de vervoerssector aan het veranderen is.
Tal van technische oplossingen zullen bijdragen aan het koolstofvrij maken van het vervoer, maar momenteel probeert elke “pijler” gunstige politieke besluiten en beloften van overheidssteun voor zijn oplossing binnen te halen. Dit lobbywerk is zeer verwarrend voor de (toekomstige) vrachtwagenkoper, vooral wanneer daarbij denigrerend gesproken wordt over de andere oplossingen. Zal mijn HVO-vrachtwagen al dan niet op palmolie rijden? Zal mijn LNG-vrachtwagen ooit ‘bio’ zijn? Zal mijn elektrische vrachtwagen het probleem van de zeldzame aardmetalen niet verergeren? Betekent ‘mijn’ waterstoftruck geen verspilling van basisenergie? Voorbeelden genoeg …
“Denigrerend lobbywerk, ik hou ik er niet van.”
Voor een magazine als het onze zijn deze discussies fascinerend om te ontcijferen, maar het is des te frustrerender dat ze ontstaan in een tijd waarin de mogelijkheden voor echte ontmoetingen zeer zeldzaam zijn. Weet echter dat wij ons uiterste best doen om duidelijkheid te brengen in dit debat. Mijn intuïtie zegt me in dit stadium dat het wegvervoer tegen 2030 een beroep zal doen op alle technische oplossingen die ons vandaag worden voorgesteld, omdat geen van deze oplossingen in alle behoeften zal voorzien.
Een andere zekerheid is dat het wegvervoer, wat er ook gebeurt, niet aan efficiëntie, betrouwbaarheid of flexibiliteit mag inboeten. Elke alternatieve techniek die deze drie prestatiefactoren in ernstige mate beïnvloedt, is een slechte oplossing. Op basis daarvan is alles bespreekbaar … en dat zullen we de komende jaren ook doen!
Claude Yvens,
Hoofdredacteur.