TRUCK & BUSINESS 277 (mei-juni 2021)

Over alles kan gediscussieerd worden, maar niet eender hoe

Niemand (of bijna niemand) die nog ontkent dat het wegvervoer koolstofvrij moet worden gemaakt, en hoe sneller hoe beter voor de planeet. De plannen zijn plots in een stroomversnelling gekomen en verschillende fabrikanten kondigen nu al de datum aan waarop ze nagenoeg zullen stoppen met de bouw van dieselvrachtwagens. Amper vijf jaar geleden was deze situatie nog compleet ondenkbaar, en het toont aan hoezeer de vervoerssector aan het veranderen is.

Tal van technische oplossingen zullen bijdragen aan het koolstofvrij maken van het vervoer, maar momenteel probeert elke “pijler” gunstige politieke besluiten en beloften van overheidssteun voor zijn oplossing binnen te halen. Dit lobbywerk is zeer verwarrend voor de (toekomstige) vrachtwagenkoper, vooral wanneer daarbij denigrerend gesproken wordt over de andere oplossingen. Zal mijn HVO-vrachtwagen al dan niet op palmolie rijden? Zal mijn LNG-vrachtwagen ooit ‘bio’ zijn? Zal mijn elektrische vrachtwagen het probleem van de zeldzame aardmetalen niet verergeren? Betekent ‘mijn’ waterstoftruck geen verspilling van basisenergie? Voorbeelden genoeg …

“Denigrerend lobbywerk, ik hou ik er niet van.”

Voor een magazine als het onze zijn deze discussies fascinerend om te ontcijferen, maar het is des te frustrerender dat ze ontstaan in een tijd waarin de mogelijkheden voor echte ontmoetingen zeer zeldzaam zijn. Weet echter dat wij ons uiterste best doen om duidelijkheid te brengen in dit debat. Mijn intuïtie zegt me in dit stadium dat het wegvervoer tegen 2030 een beroep zal doen op alle technische oplossingen die ons vandaag worden voorgesteld, omdat geen van deze oplossingen in alle behoeften zal voorzien.

Een andere zekerheid is dat het wegvervoer, wat er ook gebeurt, niet aan efficiëntie, betrouwbaarheid of flexibiliteit mag inboeten. Elke alternatieve techniek die deze drie prestatiefactoren in ernstige mate beïnvloedt, is een slechte oplossing. Op basis daarvan is alles bespreekbaar … en dat zullen we de komende jaren ook doen!

Claude Yvens,
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

Truck & Business 287 – Magabook #01 (maart 2024)

Een wit blad … Momenteel heeft u de eerste editie van een gloednieuwe Truck & Business in handen. U zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben dat het geen magazine meer is! Truck & Business is namelijk een ‘magabook’ geworden, meer bepaald een stevige brok informatie in combinatie met de creativiteit van een boek. Dit nieuwe […]

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo