Van Management 75 (06/2013)

120 redenen

Het gebeurt hooguit drie keer per jaar, maar je hebt van die vrijdagavonden waarop er nog vlot gereden kan worden op de Brusselse ring. Onlangs nog had ik het voorrecht me op zo’n vrijdagavond op het rechterrijvak ter hoogte van Grimbergen te bevinden aan het stuur van een Fiat Doblo Cargo. Helemaal fout natuurlijk, want alle bestelwagens horen op zo’n speciaal moment over het linkerrijvak te scheuren aan een niet bepaald legitieme snelheid. Alsof de wetten der fysica op zo’n uitzonderlijke vrijdagavond eventjes niet meer bestaan, zie je de Sprinters en Movano’s bumper aan bumper voorbijzoeven, slechts onderbroken door enkele overladen aanhangwagens die het tempo ternauwernood kunnen volgen en een paar snelle jongens in een zware BMW die hun stuur zouden kunnen opeten van frustratie. En die even later gezwind langs rechts voorbijsteken. Een karikatuur, maar geloof me, ze bestaat. Het Europees Parlement heeft nu – onder impuls van de milieucommissie – beslist om alle nieuwe bestelwagens vanaf volgend jaar te begrenzen op 120 km/u.  “Om de snel stijgende emissies van lichte bedrijfsvoertuigen in te dijken”, zo klinkt het daar, “en om de oneerlijke concurrentie met vrachtwagens, die wel begrensd zijn, uit te schakelen”. Mogen wij daar nog fijntjes aan toevoegen dat het vooral de verkeersveiligheid is die zal zegevieren? Een argument waar onze redactie, die jaarlijks een Safety Award uitreikt aan wegveilige transportondernemers, niet ongevoelig voor blijft. Om nog maar te zwijgen van uw brandstoffactuur. En uw onderhoudskosten. Enfin, 120 redenen om te vieren tijdens uw welverdiende zomervakantie.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo