Van Management 75 (06/2013)

120 redenen

Het gebeurt hooguit drie keer per jaar, maar je hebt van die vrijdagavonden waarop er nog vlot gereden kan worden op de Brusselse ring. Onlangs nog had ik het voorrecht me op zo’n vrijdagavond op het rechterrijvak ter hoogte van Grimbergen te bevinden aan het stuur van een Fiat Doblo Cargo. Helemaal fout natuurlijk, want alle bestelwagens horen op zo’n speciaal moment over het linkerrijvak te scheuren aan een niet bepaald legitieme snelheid. Alsof de wetten der fysica op zo’n uitzonderlijke vrijdagavond eventjes niet meer bestaan, zie je de Sprinters en Movano’s bumper aan bumper voorbijzoeven, slechts onderbroken door enkele overladen aanhangwagens die het tempo ternauwernood kunnen volgen en een paar snelle jongens in een zware BMW die hun stuur zouden kunnen opeten van frustratie. En die even later gezwind langs rechts voorbijsteken. Een karikatuur, maar geloof me, ze bestaat. Het Europees Parlement heeft nu – onder impuls van de milieucommissie – beslist om alle nieuwe bestelwagens vanaf volgend jaar te begrenzen op 120 km/u.  “Om de snel stijgende emissies van lichte bedrijfsvoertuigen in te dijken”, zo klinkt het daar, “en om de oneerlijke concurrentie met vrachtwagens, die wel begrensd zijn, uit te schakelen”. Mogen wij daar nog fijntjes aan toevoegen dat het vooral de verkeersveiligheid is die zal zegevieren? Een argument waar onze redactie, die jaarlijks een Safety Award uitreikt aan wegveilige transportondernemers, niet ongevoelig voor blijft. Om nog maar te zwijgen van uw brandstoffactuur. En uw onderhoudskosten. Enfin, 120 redenen om te vieren tijdens uw welverdiende zomervakantie.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 282 (september 2022)

Een plan voor het einde van dit jaar Op 24 en 25 juni haalde Transportmedia alles uit de kast tijdens ons fonkelnieuwe Passion4Trucks-evenement. Twee totaal verschillende dagen, maar toch één gemene deler: de passie voor de vrachtwagen en voor het beroep van chauffeur. Je had het gezicht moeten zien van de winnaars van de Mooiste […]

LINK2LOGISTICS Management 63 (september 2022)

Mensen en automatisering Hoewel de economische machine door de stijgende prijzen en de toenemende onzekerheid begint te sputteren, blijft het tekort aan arbeidskrachten nijpend. Dat noopt bedrijven tot innovatieve oplossingen om nieuwe en flexibele krachten aan te trekken. Zo ontvouwt Nike’s European Logistics Campus creatieve initiatieven, zoals u in het interview met general manager Kurt […]

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2022)

Technicus, een uitstervend ras  De bouwsector kreunt onder een tekort aan werkkrachten. Vooral technici zijn een steeds zeldzaam wordend goed geworden. Dit nijpend tekort laat zich in alle geledingen voelen, met name in de bouw, in de logistiek of in de grondwerken. Het is nochtans een beroep met tal van voordelen. Zo kom je onder […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo