Van Management 75 (06/2013)

120 redenen

Het gebeurt hooguit drie keer per jaar, maar je hebt van die vrijdagavonden waarop er nog vlot gereden kan worden op de Brusselse ring. Onlangs nog had ik het voorrecht me op zo’n vrijdagavond op het rechterrijvak ter hoogte van Grimbergen te bevinden aan het stuur van een Fiat Doblo Cargo. Helemaal fout natuurlijk, want alle bestelwagens horen op zo’n speciaal moment over het linkerrijvak te scheuren aan een niet bepaald legitieme snelheid. Alsof de wetten der fysica op zo’n uitzonderlijke vrijdagavond eventjes niet meer bestaan, zie je de Sprinters en Movano’s bumper aan bumper voorbijzoeven, slechts onderbroken door enkele overladen aanhangwagens die het tempo ternauwernood kunnen volgen en een paar snelle jongens in een zware BMW die hun stuur zouden kunnen opeten van frustratie. En die even later gezwind langs rechts voorbijsteken. Een karikatuur, maar geloof me, ze bestaat. Het Europees Parlement heeft nu – onder impuls van de milieucommissie – beslist om alle nieuwe bestelwagens vanaf volgend jaar te begrenzen op 120 km/u.  “Om de snel stijgende emissies van lichte bedrijfsvoertuigen in te dijken”, zo klinkt het daar, “en om de oneerlijke concurrentie met vrachtwagens, die wel begrensd zijn, uit te schakelen”. Mogen wij daar nog fijntjes aan toevoegen dat het vooral de verkeersveiligheid is die zal zegevieren? Een argument waar onze redactie, die jaarlijks een Safety Award uitreikt aan wegveilige transportondernemers, niet ongevoelig voor blijft. Om nog maar te zwijgen van uw brandstoffactuur. En uw onderhoudskosten. Enfin, 120 redenen om te vieren tijdens uw welverdiende zomervakantie.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo