Crisis? Welke crisis?
De transportsector is ei zo na dood. De kleintjes zullen sneuvelen. Het zijn koppen die ons tegenwoordig bekend in de oren klinken. Maar is die heisa wel helemaal terecht? Verkoopcijfers van de afgelopen 32 (!) maanden tonen immers een stijging aan die de zogenaamde transportcrisis wel eens in vraag durft te stellen. Wat de lichte bedrijfsvoertuigen in Europa betreft, zijn er in april maar liefst 159.012 inschrijvingen genoteerd. Dat is een stijging van 13,6 procent in vergelijking met april 2015. Hetzelfde geldt voor de Belgische markt, waar het aantal lichte bedrijfsvoertuigen in de eerste vier maanden van dit jaar steeg met 6,28%. Van een crisis in de aankoopwereld is er dus geen sprake. En al zeker niet als je bedenkt dat de e-commercesector in België aan een enorme opmars bezig is. Meer online bestellingen staan garant aan meer bestelwagens. Een andere denkwijze is het onrechtstreeks verband tussen de Belgische kilometerheffing en het segment van lichte bedrijfsvoertuigen. Wat als de ‘kleintjes’ binnenkort gaan beslissen om klanten niet langer te bedelen met een vrachtwagen, maar te kiezen voor een overvolle bestelwagen (met erachter een overvolle aanhangwagen)? Geen kilometerheffing én goedkoper transport. 1 + 1 is nog altijd 2. Dus wees gerust, een stijging van maand 33 zal zeker niet uitblijven. Yannick Haesevoets.