VAN Management 88 (06/2016)

Crisis? Welke crisis?

De transportsector is ei zo na dood. De kleintjes zullen sneuvelen. Het zijn koppen die ons tegenwoordig bekend in de oren klinken. Maar is die heisa wel helemaal terecht? Verkoopcijfers van de afgelopen 32 (!) maanden tonen immers een stijging aan die de zogenaamde transportcrisis wel eens in vraag durft te stellen. Wat de lichte bedrijfsvoertuigen in Europa betreft, zijn er in april maar liefst 159.012 inschrijvingen genoteerd. Dat is een stijging van 13,6 procent in vergelijking met april 2015. Hetzelfde geldt voor de Belgische markt, waar het aantal lichte bedrijfsvoertuigen in de eerste vier maanden van dit jaar steeg met 6,28%. Van een crisis in de aankoopwereld is er dus geen sprake. En al zeker niet als je bedenkt dat de e-commercesector in België aan een enorme opmars bezig is. Meer online bestellingen staan garant aan meer bestelwagens. Een andere denkwijze is het onrechtstreeks verband tussen de Belgische kilometerheffing en het segment van lichte bedrijfsvoertuigen. Wat als de ‘kleintjes’ binnenkort gaan beslissen om klanten niet langer te bedelen met een vrachtwagen, maar te kiezen voor een overvolle bestelwagen (met erachter een overvolle aanhangwagen)? Geen kilometerheffing én goedkoper transport. 1 + 1 is nog altijd 2. Dus wees gerust, een stijging van maand 33 zal zeker niet uitblijven. Yannick Haesevoets.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo