VAN Management 88 (06/2016)

Crisis? Welke crisis?

De transportsector is ei zo na dood. De kleintjes zullen sneuvelen. Het zijn koppen die ons tegenwoordig bekend in de oren klinken. Maar is die heisa wel helemaal terecht? Verkoopcijfers van de afgelopen 32 (!) maanden tonen immers een stijging aan die de zogenaamde transportcrisis wel eens in vraag durft te stellen. Wat de lichte bedrijfsvoertuigen in Europa betreft, zijn er in april maar liefst 159.012 inschrijvingen genoteerd. Dat is een stijging van 13,6 procent in vergelijking met april 2015. Hetzelfde geldt voor de Belgische markt, waar het aantal lichte bedrijfsvoertuigen in de eerste vier maanden van dit jaar steeg met 6,28%. Van een crisis in de aankoopwereld is er dus geen sprake. En al zeker niet als je bedenkt dat de e-commercesector in België aan een enorme opmars bezig is. Meer online bestellingen staan garant aan meer bestelwagens. Een andere denkwijze is het onrechtstreeks verband tussen de Belgische kilometerheffing en het segment van lichte bedrijfsvoertuigen. Wat als de ‘kleintjes’ binnenkort gaan beslissen om klanten niet langer te bedelen met een vrachtwagen, maar te kiezen voor een overvolle bestelwagen (met erachter een overvolle aanhangwagen)? Geen kilometerheffing én goedkoper transport. 1 + 1 is nog altijd 2. Dus wees gerust, een stijging van maand 33 zal zeker niet uitblijven. Yannick Haesevoets.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo