TLV: “Klanten tonen (te) weinig begrip voor OBU problemen van de vervoerder”

Een jaar na de bewogen start van de kilometerheffing in België komt beroepsfederatie Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) met een lijst van punten die nog steeds opgelost moeten worden. “De start van de kilometerheffing was op zijn zachtst gezegd woelig te noemen. In de zomer van 2016 kwam er eindelijk een verbeterde stabiliteit. Maar dat de problemen hiermee helemaal van de baan zijn, dat kan niemand beweren”, zegt Secretaris Generaal Lode Verkinderen. “Zo zien we nog steeds problemen met de On Board Units (OBU’s) die het laten afweten zonder aantoonbare reden. Ook met correct geïnstalleerde, juist geregistreerde OBU’s met een geldige betaalmethode moeten we nog uitval vaststellen.” “Door de vele problemen is de vervoerder ondertussen noodgedwongen een echte expert geworden en slaagt hij er soms in om de problemen zelf op te lossen. Zelf een reset uitvoeren door de stroom en de batterij te ontkoppelen is echter helemaal niet eenvoudig zonder het nodige materiaal. Het alternatief is dat men contact neemt met Satellic en de drie uur vrijstelling begint te lopen. Het grote nadeel is dat de OBU dan sowieso vervangen dient te worden. Opnieuw heeft dit kosten en vertraging tot gevolg. Bovendien is het in sommige gevallen moeilijk of zelfs onmogelijk om binnen de 3u in een oplossing te voorzien.” Volgende zaken zijn voor TLV nog steeds dagelijkse kost: 

  • Uitval door een technische reden
  • Groen licht maar geen aanrekening in het systeem
  • Boetes omdat een OBU gedurende een uur uitvalt
  • Terugkomen uit het buitenland en een OBU die op rood gaat
  • Vervoerders die er niet in slagen een OBU uit de automaat te krijgen.
  • Te snel blokkeren van de OBU door Satellic
  • Scherm dat geen correcte info geeft
  • Een OBU die niet in het account verschijnt
  • Betaalmethodes die niet aanvaard worden aan het servicepunt
  • Callcenter dat nog steeds onjuiste of onduidelijke info verschaft

Graduele boetes “TLV blijft pleiten en lobby voeren voor het uitwerken van een systeem van een dagticket of het boeken van een route wanneer de OBU de chauffeur in de steek laat. Daarnaast is en blijft het onaanvaardbaar dat de vervoerder een boete van 1000 euro riskeert omwille van de fout van een ander, of door een kleine eigen fout. Om dat probleem mee op te lossen, pleit TLV voor graduele boetes”, besluit Lode Verkinderen van TLV.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo