transport media logo

DAF Trucks neemt deel aan platooning proef in Engeland

Begin volgend jaar starten drie landen met proefprojecten rond platooning : Nederland, Duitsland en Engeland. In Engeland wordt de test geleid door het Britse Transport Research Laboratory (TRL), en DAF Trucks is geselecteerd om hierbij ervaring op te doen. Alles weten over hoe platooning werkt “DAF vindt het een eer om voor de Britse overheid een bijdrage te mogen leveren aan deze veldtest,” zegt Ron Borsboom, lid van de raad van bestuur en verantwoordelijk voor productontwikkeling bij DAF Trucks. “Deze proeven zullen onze kennis en inzicht van de voordelen die platooning kan bieden verrijken terwijl we tegelijkertijd het Britse Ministerie van Transport ondersteunen door het bewijs te leveren hoe platooning de efficiëntie in het transport verbetert. Maar laat ik wel duidelijk zijn. We hebben nog heel veel technische ontwikkeling voor de boeg voor we in staat zullen zijn platooning werkelijk aan de markt te kunnen aanbieden. Dat laat onverlet dat deze proef een belangrijke en noodzakelijke stap is die we moeten maken, maar er moet nog heel veel geëvalueerd worden op het gebied van regelgeving, aansprakelijkheid en de acceptatie van platooning door het publiek. Het strekt de Britse regering dan ook tot eer dat zij nu dit belangrijke en waardevolle initiatief nemen,” aldus Borsboom.

Truck platooning is niet het begin van het einde van het vak als vrachtwagenchauffeur.

“Truck platooning vervangt geen chauffeur”, is Borsbooms stellige overtuiging. “Elke truck vraagt om een man of vrouw in de cabine,” zegt hij. “Op de secundaire wegen en in de stedelijke omgeving, moet een chauffeur de controle over het voertuig hebben. Truck platooning is voornamelijk bedoeld als een efficiënte oplossing voor de lange afstand op de hoofd- en snelwegen. Maar zelfs dan zullen de bestuurders nog special getraind moeten worden in het overnemen van de controle over het voertuig als dat nodig is en het vervullen van andere werk gerelateerde taken. Platooning ontlast de werkdruk van de persoon achter het stuur. Het verkeer wordt steeds drukker en drukker en eist steeds meer van de bestuurder. Intelligente systemen als truck platooning gaan de chauffeur helpen met deze uitdagingen om te gaan.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.