Aardgas wordt door veel bedrijven beschouwd als een volwaardig alternatief voor de klassieke brandstoffen. Dit alternatief is in opmars maar het gebruik ervan is nog altijd aan de lage kant. Kan het toenemend besef voor een duurzame mobiliteit voor de definitieve ommekeer zorgen? Alleen al in 2016 werden er 2.600 voertuigen op CNG ingeschreven in België. Dat is meer dan de bestaande CNG-vloot tot dusver! 417 voertuigen (of 16%) van de bovenvermelde 2.600 waren lichte bedrijfsvoertuigen. In vergelijking met 2015, is het aantal ingeschreven LBV’s met 38% gestegen. Hierbij gaat het over 0,61% van het totale aantal ingeschreven lichte bedrijfsvoertuigen. De tankstations waar CNG kan getankt worden, hebben dus nog niet bepaald te maken met een overrompeling, maar de keuze voor een minder vervuilende en goedkopere brandstof (30 à 50%) wint langzaam maar zeker aan belang. Hetzelfde verhaal bij de bevoorradingsstations: ze komen stilletjes aan uit de grond. Het gaat in totaal over 75 stations, die zich hoofdzakelijk in het noorden van ons land bevinden. “Aan het einde van het eerste trimester van 2015, was er nog geen enkel tankstation in België”, aldus Didier Hendrickx, voorzitter van NGVA.be. “Momenteel zijn er toch al negen en er staan nog een vijftiental projecten op stapel die tegen 2018 moeten afgerond zijn.” Aan Vlaamse zijde streeft Bart Tommelein, in Vlaanderen bevoegd voor energie, naar 300 bevoorradingsstation tegen 2020. Om dit streefdoel te halen moet er vanaf nu gemiddeld 1 station per week geopend worden. Het is hoe dan ook duidelijk dat er schot in de zaak komt.
De markt bepaalt…
Een ander element in dit verhaal is de ondersteuning die aan deze alternatieve brandstof wordt verleend. De stijgende verkoop van de laatste jaren wordt enerzijds verklaard door de premies die de voorbije drie jaar werden uitgekeerd en anderzijds door de fiscale vrijstelling van de Vlaamse overheid. De regio’s willen nu nog een versnelling hoger schakelen. “Vlaanderen heeft aangekondigd dat er een vrijstelling komt voor bestelwagens op CNG vanaf 1 juli 2017. Deze vrijstelling heeft betrekking op de belasting op inverkeerstelling en op de jaarlijkse verkeersbelasting. Wallonië verleent ook steun aan de CNG-sector, maar dan op een andere manier. Het maakte onlangs een juridisch kader op om de aanleg van tankstations te ondersteunen. Bovendien werd er een omzendbrief uitgestuurd om de aankoop van lichte en zware CNG-voertuigen door openbare diensten te ondersteunen. Hierin is er sprake van bedragen van 6.000 tot 22.000 Euro.” In vergelijking met dieselvoertuigen stoten CNG-motoren 12 à 27% minder CO2 en 50 à 60% minder stikstofoxyde uit. Ze leveren hierbij een wezenlijke bijdrage aan de Europese doelstelling om de broeikasgassen met 20% te verminderen tegen 2020. Didier Hendrickx: “De fabrikanten zijn er zich meer en meer van bewust dat alternatieve brandstoffen als CNG bijzonder interessant zijn om de noodzakelijke energietransitie te maken. Hun beleid wordt evenwel bepaald door de markt. Een CNG-versie van de Ford Transit is bijvoorbeeld beschikbaar in de USA, maar nog niet bij ons. Onze markt is hier nog niet rijp genoeg voor.” Deze realiteit wordt pijnlijk duidelijk als we de markt in België bekijken. Alle categorieën van lichte bedrijfsvoertuigen zijn verkrijgbaar met CNG-motor (zie kader), maar het aantal beschikbare modellen staat op een zeer laag pitje. We zullen dus nog een beetje geduld moeten uitoefenen…
Het CNG-aanbod in België
Model | Motor | Vermogen | Autonomie gas | Totale autonomie | Gastank | Benzinetank | CO2-uitstoot |
Fiat Fiorino Cargo | 1.4 Natural Power Euro 6 | 70 pk | 300 km | 962 km | 13,2 kg | 45 l | 119 |
Fiat Doblo Cargo | 1.4 CNG Euro 6 | 120 pk | 329 km | 626 km | 16,15 kg | 22 l | 134 |
Fiat Doblo Cargo Maxi | 1.4 CNG Euro 6 | 120 pk | 451 km | 748 km | 22,1 kg | 22 l | 134 |
Fiat Ducato | 3.0 Natural Power Euro 6 | 136 pk | 420 km | 520 km | 37 kg | 14,5 l | 239 |
Iveco Daily | 3.0 Natural Power | 136 pk | 250 km | Ca. 350 km | 196 à 276 l | 15 l | 222 |
Mercedes Sprinter | 316 NGT monovalent (1.8) | 156 pk | 200 à 450 km | 470 à 1.200 km | Tot 46 kg | 15 l | 202-226 |
316 NGT bivalent (1.8) | 156 pk | NM | NM | NM | 75 à 100 l | 202-226 | |
Opel Combo Cargo | 1.4 CNG | 120 pk | 332 km | 625 km | 95 l | 22 l | 134 |
VW Caddy Van | 1.4 I-TGI BlueMotion | 110 pk | 600 km | 800 km | 26 kg | 13 l | 109-122 |
VW Caddy Maxi Van | 1.4 I-TGI BlueMotion | 110 pk | 800 km | 1.000 km | 37 kg | 13 l | 111-125 |
Top 5 CNG-bedrijfsvoertuigen in 2016
- VW Caddy Van
- Fiat Doblo Cargo
- Iveco Daily
- Fiat Ducato
- Mercedes-Benz Sprinter