Parcify test in Antwerpen een systeem van thuislevering wanneer de klant niet thuis is. Die opent de deur vanop afstand met een app op zijn smartphone, zodat de koerier het pakje binnen het huis kan afleveren. Met zo’n systeem kan het aantal gemiste leveringen sterk verminderd worden. De Antwerpse start-up (waarin bpost participeert) werkt hiervoor samen met Nuki, een Oostenrijkse producent van ‘slimme sloten’. Wanneer de koerier voor de deur staat, wordt de klant verwittigd en opent hij de deur via zijn smartphone of zijn smartwatch. De bezorger legt vervolgens het pakje veilig binnen. Na 10 seconden moet de voordeur opnieuw gesloten zijn, anders gaat er bij Parcify een alarm af. Volgens Patrick Leysen, CEO en mede-oprichter van Parcify, zijn er momenteel een twintigtal deelnemers aan het project. De test loopt nog tot eind dit jaar. Daarna wordt het geëvalueerd. Het systeem dat Parcify heeft uitgedokterd lijkt op dat van Walmart, dat de retailer in de VS test. In beide gevallen wordt er met slimme sloten gewerkt en met een app op een smartphone. Maar er zijn ook grote verschillen. Bij Walmart kunnen bestellingen tot in de koelkast gebracht worden door de koerier. Dat is handig, maar vraagt meer omslachtige beveiligingsmaatregelen: de afwezige klant moet de levering met bewakingscamera’s kunnen volgen. Bij Parcify is het systeem meer ‘basic’ maar ook eenvoudiger en goedkoper te implementeren.