De Chinese Lingang-groep uit Shanghai gaat in de Maritieme Logistiek Zone (MLZ) in de achterhaven van Zeebrugge een logistiek diensten- en distributiepark uitbouwen. In die zone met een oppervlakte van 30 ha zullen internationale en Chinese logistieke spelers zich kunnen inplanten. Het gaat om een investering van 85,3 miljoen euro. De haven van Zeebrugge tekende vorige week zeven partnerships in het kader van de “Summit of Bruges”, een conferentie rond de toekomst van de haven. Een daarvan is die met Lingang. Samen met de MBZ wordt het logistiek park ‘One park, two centers (China/Europe)’ opgericht. Het zal dienen voor de overslag van goederen die ofwel uit China komen, ofwel richting China vertrekken. Er wordt gemikt op onderdelen, gekoelde voeding, e-commerce, etc. De uitbouw van de zone zal drie jaar in beslag nemen. Met de overname van APM Terminals Zeebrugge door COSCO Shipping Ports vorig jaar, kwam er verhoogde Chinese aandacht voor deze havenzone. Lingang – in China de derde grootste ontwikkelaar van semi-industrieel en logistiek vastgoed – zal voor dit project nauw samenwerken met de Chinese containeroperator. In Zeebrugge probeert de MBZ al langer investeerders te vinden voor de 120 ha grote MLZ. Tot nu vestigden zich er slechts twee bedrijven: koffiehandelaar Efico in 2009 en de Brugse wegvervoerder NDQ in 2017. Het grote probleem is het verschil in interpretatie tussen logistiek werk en havenarbeid (en dus de toepassing van de Wet Major in de MLZ).