Genk Green Logistics nv is gisteren officieel opgericht. Deze joint-venture tussen vastgoedbedrijf Intervest Offices & Warehouses en de machtige Limburgse groep Machiels gaat zone B van de voormalige Ford-site in Genk herontwikkelen tot een logistiek project van ca. 250.000 m². De werken kunnen nu beginnen. De Ford-site bestaat uit drie zones, die afzonderlijk uitgegeven worden: A, B en C. Op zone A komen gemeenschappelijke functies en op zone C watergebonden logistieke activiteiten. Daar wordt H.Essers Dry Port Genk gerealiseerd en bouwt Haven Genk (ook een onderdeel van Group Machiels) een containerterminal met een capaciteit van ruim 130.000 containers per jaar. Zone B is gericht op logistiek met toegevoegde waarde. Die is eerder dit jaar toegewezen aan Genk Green Logistics, onder de opschortende voorwaarde van haar oprichting. Dat gebeurde gisteren, zodat de ontwikkeling echt van start kan gaan. Hiervoor wordt samengewerkt met MG Real Estate en DEME. Op de zone zijn afbraak- en saneringswerken al begonnen. Ook de commercialisering van de nieuwbouwontwikkeling op zone B is al gestart. Genk Green Logistics verwacht in 2020 het eerste gebouw operationeel te hebben. De totale realisatie van het project zal naar verwachting nog een vijftal jaar in beslag nemen. Afhankelijk van de exacte invulling zal de uiteindelijke investeringswaarde van het project variëren tussen 120 en 150 miljoen euro.