Transportverzekeraar TVM Belgium biedt nu zijn klanten een eigen praktijktraining ‘Manoeuvreren en dode hoek’ aan. Dit komt doordat veel chauffeurs zeggen dat ze zelden getraind worden in het veilig manoeuvreren met hun vrachtwagen. De training, die erkend is door MOW Vlaanderen, wordt gegeven door Wabco-instructeurs en komt in aanmerking voor zeven code 95-kredietpunten. Het praktijkgedeelte van de training wordt maximaal aan drie chauffeurs tegelijk gegeven. Er worden twaalf manoeuvres geoefend, van het correct waarnemen en juist beslissen bij een dode hoek tot het positie kiezen en draaien bij krappe ruimtes. dit programma ingevuld in functie van de activiteit van de transportfirma, haar schadestatistieken, voertuigen en beschikbaar terrein. Volgens TVM-preventieadviseurs Bruno Nijs en Marc Van Grootel kunnen manoeuvreerschades eenvoudig vermeden worden als een paar taboes worden doorbroken : “Routine is de grootste vijand voor manoeuvreerfouten. Veel schades gebeuren bijvoorbeeld bij een routineklus als het aandokken. Hoewel ze het dagdagelijks doen, schatten chauffeurs vaak de afstand tussen de vrachtwagen en het dok verkeerd in, ze houden geen rekening met de laadklep of rijden verkeerd in. Chauffeurs doen vaak smalend over een collega die uitstapt bij een manoeuvre. Met de training doorbreken we dat taboe: het getuigt net van professionaliteit als je de situatie rond je vrachtwagen checkt en dubbelcheckt.” 2500 euro per schade Een gemiddelde schade kost een transportbedrijf algauw 2.500 euro, directe en indirecte kosten inbegrepen. “Een vrachtwagen moet zes tot acht maanden de baan op om dat bedrag terug te verdienen”, zegt Van Grootel, die ooit zijn eigen transportbedrijf had.