Duitsland gaat momenteel over tot belangrijke tests met een nieuw type snelweg. Er zijn namelijk autowegen met elektrische leidingen uitgerust die elektrische trucks van stroom moeten voorzien.
Het systeem is ontwikkeld door Siemens. Vrachtwagens met een speciale installatie op hun dak kunnen met die elektrische leidingen worden verbonden, die tijdens het traject de stroomtoevoer regelen. De trucks halen een snelheid van 90 km/uur. Wanneer ze aan de elektriciteitsleidingen zijn gekoppeld, rijden ze elektrisch. Van zodra ze de traditionele weg oprijden, gaan ze over op hybride. Sensoren geven aan wanneer er elektrische kabels zijn. De voordelen van die “eHighway” zijn duidelijk: een aanzienlijk lagere stikstofoxyden- en CO2-uitstoot. Bovendien kunnen transporteurs volgens Siemens zo per 100.000 km 20.000 euro brandstof uitsparen.
Siemens meent ook dat het systeem in de bestaande weginfrastructuur kan worden ingepast. Het traject waarop testen worden uitgevoerd, bevindt zich tussen de luchthaven van Frankfurt en een industriepark in de streek. Binnenkort worden nog twee andere trajecten geopend.