Explosie chauffeurstekort in Oost-Europa

De IRU heeft een nieuwe studie uitgevoerd naar het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in Europa. De cijfers die daaruit naar voor komen, zijn vooral voor Oost-Europa bijzonder alarmerend.

Volgens die studie zal het internationale chauffeurstekort stijgen van 23% in 2019 naar 36% in 2020. Die cijfers zijn nog indrukwekkender als je de twee landen in Centraal-Europa bekijkt die zijn geanalyseerd: in Polen zal het tekort dit jaar toenemen van 22% tot 37%, terwijl dat in Roemenië van 50% tot 62% zal zijn. Dat cijfer wordt verklaard door de massale emigratie uit het land (3,4 miljoen inwoners in minder dan tien jaar). Constantin Isac, de voorzitter van de Roemeense transporteurfederatie UNTRR, vraagt om de minimumleeftijd om met de vrachtwagen te rijden, te verlagen van 21 naar 18 jaar, maar ook om arbeidskrachten van buiten Europa te mogen aantrekken.

Verder maakt de IRU van dit onderzoek gebruik om ons eraan te herinneren dat het chauffeurstekort een absolute prioriteit blijft. De internationale vereniging wil dat tekort tegengaan door het aandeel vrouwelijke chauffeurs te verhogen, de minimumleeftijd te verlagen en te harmoniseren, en de arbeidsomstandigheden van de chauffeurs te verbeteren. Wat dat betreft, worden twee acties voorgesteld: het onthaal van chauffeurs op laadplekken verbeteren (hiervoor zou samen met de ladersfederatie European Shippers’ Council een handvest kunnen worden opgesteld) en de uitbreiding van beveiligde en comfortabele parkings.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo