In België kon XPO Logistics rekenen op een gevarieerde en evenwichtige klantenportefeuille om de schok van de Covid-19-crisis te doorstaan. Bram Blonde (Business Development Director België, Nederland & Duitsland) blikt terug op deze eerste crisisweken en trekt de eerste lessen.
“In maart was er eerst een fase van volatiliteit en grote onzekerheid in alle bedrijven. Gelukkig konden we onmiddellijk alle beschermende maatregelen nemen voor onze medewerkers en konden we rekenen op hun grote flexibiliteit als het gaat om het versterken van locaties die meer werk hadden dan andere. Sommige van onze klanten maken nog steeds een sterke groei door, vooral in de sector van de diepvriesproducten en de reinigingsproducten. Andere sectoren zijn duidelijk veel rustiger geworden. We evalueren dit alles elke dag om 8 uur ’s morgens, in termen van volume, maar ook in termen van personeel en veiligheid.
De laatste dagen is het wat rustiger geworden. We hebben ons aangepast aan de nieuwe situatie en de zaken zijn weer wat stabieler geworden. Veel van onze klanten beginnen weer prognoses te maken die rekening houden met de geleidelijke heropening van winkels.
Wat we ook zien is dat veel van onze klanten die aan retail en e-commerce deden, verschuiven naar hogere volumes in e-commerce. Dit heeft een sterke impact op ons bedrijf, omdat de logistiek veel intensiever is. Dit is een trend die volgens mij na de crisis zal blijven bestaan. Structureel zal men meer kopen in e-commerce, en België is bezig met een echte inhaalslag. Dit opent mogelijkheden voor ons, die in Europa de nummer 1 zijn op het gebied van e-commerce. Ik ben ervan overtuigd dat we sterker uit deze crisis zullen komen, want de crisis heeft de sleutelrol van de logistiek laten zien, afgezien van een eenvoudige kostenpost.