De meeste Europese landen hadden de manier waarop de Europese rij- en rusttijdenregeling werd toegepast, tijdelijk versoepeld. Waarschuwing: deze maatregelen worden niet overal verlengd.
Het is onze Franse collega Actu Transport Logistique die hierop wijst: de sinds 20 maart in Frankrijk verleende vrijstellingen zijn na 20 april niet meer verlengd. Het is dus de Europese verordening die opnieuw van toepassing is, zonder mogelijkheid om de dagelijkse rijtijd te verlengen tot 10 uur per dag of 11 uur per dag twee keer per week en de wekelijkse rijtijd tot 60 uur per week en 102 uur over twee opeenvolgende weken. Andere landen daarentegen hebben de versoepelingen verlengd tot 17 mei (in Duitsland) en 31 mei (in Luxemburg). Het is dezelfde datum die in België geldt, maar pas op voor bedrijven die hun chauffeurs naar Frankrijk sturen…
In Nederland komt alleen het vervoer van bepaalde producten in aanmerking voor vrijstelling van de rijtijd (toename van de dagelijkse rijtijd met 11 uur, toename van de wekelijkse rijtijd tot 60 uur en toename van de tweewekelijkse rijtijd tot 96 uur).