Plexigate : Traxio verduidelijkt de situatie

Na het begin van een controverse die de afgelopen dagen is ontstaan over de installatie van plexiglas scheidingswanden om bedrijven in staat te stellen hun personeel in lichte bestelwagens te vervoeren, geeft Traxio uitleg dat de situatie moet verduidelijken… en die de opbouwspecialisten in alle rust moet laten werken.

Volgens Traxio wordt het plaatsen van transparante afschermingen in voertuigen n.a.v. Covid-19 aan bepaalde voorwaarden onderworpen, na overleg met de overheden en de invoerders. Daarbij wordt er een onderscheid gemaakt tussen vaste en demonteerbare afschermingen:

  • Eisen vaste afschermingen:
    • Vaste afschermingen zijn steeds onderworpen aan een nieuwe (2de fase) goedkeuring.
    • Daarbij dient de voertuigfabrikant/erkende technische dienst na te gaan of voldaan is aan de eisen van Reglement ECE R21, ECE R43, ECE R46, ECE R107 en ECE R118, naargelang de voertuigcategorie.
  • Eisen voor demonteerbare afschermingen:
    • elke afscherming moet eenvoudig demonteerbaar zijn zonder het gebruik van gereedschap;
    • de lichtdoorlaatbaarheid moet minstens 70% bedragen;
    • het zichtveld van de bestuurder en het indirect zicht (spiegels) moet behouden blijven;
    • de afscherming mag geen gevaarlijke oneffenheden of scherpe randen vertonen die het risico op of de ernst van letsels kunnen vergroten. Dit geldt zowel voor de afscherming als voor de bevestiging ervan. De afrondingsstraal van elk element moet minstens 3.2mm bedragen;
    • de afscherming moet flexibel zijn en is gemaakt van hoogwaardig en slagvast polycarbonaat. Als alternatief zijn soepele transparante gordijnen in kunststof toegelaten mits ook aan alle andere voorwaarden is voldaan. Deze gordijnen moeten ten allen tijde goed opgespannen blijven;
    • alle bedieningsorganen moeten goed bereikbaar blijven;
    • de werking van veiligheidssystemen zoals gordels, airbags,… mag in geen enkel geval gehinderd worden door de afscherming(en);
    • de afscherming moet gemakkelijk en zonder gereedschap verwijderbaar zijn in geval van een ongeval;
    • deze demonteerbare afschermingen zijn toegelaten tot 1 mei 2021. Na deze datum moeten ze verwijderd worden.

 

Eén ding moet echter worden opgemerkt: de status van deze schotten is niet hetzelfde afhankelijk van de regio! In Vlaanderen worden ze in principe beschouwd als onderdeel van de basisuitrusting van het voertuig, en MOW zal deze regels ook in een instructienota gieten voor de keuringsstations. De Waalse overheid daartegenover beschouwt deze afschermingen als lading en stelt hierbij dat de verantwoordelijkheid i.g.v. ongeval of schade volledig bij de eigenaar van het voertuig ligt. Echter moet in elk geval de klant verwittigd worden dat dit uitzonderlijk wordt toegelaten door de overheid in het kader van Covid-19.

 

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo