Na analyse van de talrijke problemen die transporteurs met hun OBU’s hebben ondervonden, meldt Satellic dat de software-update is gestopt. Satellic verontschuldigt zich en Viapass bevestigt dat gebruikers niet zullen worden blootgesteld aan ongerechtvaardigde boetes.
Afgelopen donderdag konden sommige van de Satellic OBU’s niet meer herstarten na de door Satellic uitgevoerde update. “Toen het probleem eenmaal was gedetecteerd, hebben we de inzet van de update onmiddellijk onderbroken en de situatie geanalyseerd. Voordat hij werd gestopt, had de update 77.712 van de 670.000 OBU’s die we hebben, bereikt. Hiervan wachten nog ongeveer 4.000 updates op het inschakelen van de OBU voor de eigenlijke installatie, en ongeveer 900 gevallen van blokkering zijn bevestigd. Helaas heeft de uitzonderlijke configuratie van het callcenter, gezien de bijzondere omstandigheden waarmee de wereld momenteel wordt geconfronteerd, het niet mogelijk gemaakt om alle aanvragen snel te verwerken, wat heeft bijgedragen aan de zeer begrijpelijke frustratie van de gebruikers”, legt de operator uit.
Satellic had ons verteld dat het de verantwoordelijkheid zou nemen, hier is hoe:
- Het proces van terugbetaling van de volledige waarborgsom zal worden vereenvoudigd en teruggebracht tot een maximum van 10 werkdagen voor de betrokken OBU’s? nog voor deze toestellen binnen zijn in hun service center.
- Dezelfde regel zal gelden voor de terugbetaling van het saldo van vooruitbetaalde OBU’s.
- Satellic zal proactief en individueel contact opnemen met elke betrokken gebruiker om een adequate compensatie te bieden voor de veroorzaakte problemen. Volgens TLV bedraagt deze eenmalige compensatie betalen 185 euro.