De Peugeot e-Expert is de derde versie van hetzelfde voertuig en heeft uiteraard dezelfde technische basis als zijn broers Opel en Citroën. Het zal vanaf september op de markt worden gebracht in het Peugeot Professional netwerk.
Wat de technische kenmerken betreft (motor, laadmogelijkheden…) verwijzen we de lezer naar het artikel dat gewijd is aan de ë-Jumpy neef. Dit is ook een gelegenheid om te kijken naar de interface tussen de bestuurder en het voertuig:
- in de middenconsole in het bestuurderscompartiment bevindt zich de nieuwe ‘e Toggle’- bediening van de versnellingsbak, die toegang geeft tot de functies Park, Reverse, Neutral, Drive en Brake en de keuzeschakelaar voor de drie rijmodi (Eco, Normal, Power, enz.).
- het dashboard bevat een ‘powermeter’ om het verbruiksniveau of de energieterugwinning weer te geven, een verbruiksmeter voor de airconditioning, een laadniveaumeter voor de accu’s, informatie van de boordcomputer en de actieradius. Het navigatie touchscreen geeft toegang tot het specifieke elektrische menu dat het mogelijk maakt om de live-energiestroom te visualiseren, verbruiksstatistieken weer te geven of een uitgestelde lading te programmeren. De beschikbare oplaadpunten zijn geïntegreerd in de TomTom-navigatie.
Aangezien de actieradius van een elektrisch voertuig grotendeels afhankelijk is van de rijstijl, biedt Peugeot verschillende fabrieksinstellingen die zijn aangepast aan de verschillende behoeften:
- de drie rijmodi geven de voorkeur aan het bereik (Eco – 60 kW en 190 Nm), het evenwicht tussen bereik en prestaties (Normaal – 80 kW en 210 Nm) of prestaties onder zware belasting (Vermogen – 100 kW en 260 Nm)
- Er zijn twee remmodi beschikbaar: gematigd voor sensaties die dicht bij die van een verbrandingsmotorvoertuig liggen, of verhoogd voor geaccentueerde vertraging bij het loslaten van het gaspedaal.