[ADVERTORIAL] Stokota: klanten innovatieve oplossingen aanbieden

Inspelen op de noden van de klant en hierbij de nodige creativiteit aan de dag leggen. Het is de manier waarop Stokota, een speler op het gebied van tankwagens, aangepaste voertuigen en aanverwante innovatieve producten, het verschil maakt. Ook – en zeker – in deze bewogen corona-tijden. We schetsen enkele voorbeelden van deze aanpak.

“Net als zovele andere bedrijven werden we de voorbije maanden met heel wat ongemakken geconfronteerd”, steekt Marc Quinart, Sales Manager verantwoordelijk voor het segment Fuel & Energy Benelux, van wal. “Positief is dan weer wel dat naar het eind van het jaar op een omzet zullen uitkomen die amper lager ligt dan wat aanvankelijk gebudgetteerd werd. Ondanks corona en alle gevolgen van dien. Onze afdeling Fuelling Aviation Vehicles heeft het wat moeilijk, nogal logisch als men weet welke moeilijke periode de luchtvaartsector moet doorworstelen, maar de overige divisies doen het goed. Onze orderboeken zijn gevuld tot midden volgend jaar en nieuwe bestellingen blijven binnenlopen.”

Flexibele tewerkstelling

Een groot voordeel van het bedrijf is haar vestiging in Polen die nooit de deuren heeft moeten sluiten. Toch was enige creativiteit nodig om de periode door te komen. “Ons groot probleem was dat door de crisis sommige leveringen in het gedrang waren gekomen”, legt CEO Wim De Gendt uit. “De chassis-fabrikanten sloten immers de deuren, net als een aantal van onze hoofdleveranciers van pompen en meetinstallaties. Dit bezorgde ons enkele stock-breuken. Om deze onregelmatige weken aan te pakken gingen we met de vakbonden rond de tafel zitten. Polen kent niet de vormen van technische- of economische werkloosheid zoals ons land. En dus werkten we een aangepaste flexibele tewerkstelling uit. Niemand van onze mensen werd ontslagen, maar in plaats van wekelijks eenzelfde aantal uren te presteren, gebeurde dit in functie van de behoefte. Bekeken over een periode van zes maanden komt men dan uit op het exacte aantal uren dat voorzien was, zij het met een onregelmatigere invulling. Deze aanpak was een win-win. Van onze kant garandeerden we de tewerkstelling van onze medewerkers, maar anderzijds houden we ook hun kennis en kunde in huis. Bekwame en goed opgeleide werknemers zijn immers essentieel voor een bedrijf als het onze.”

Nieuwe semi-trailer

“We zien het als onze taak mee te denken in een wisselende markt”, aldus Wim De Gendt. “Sinds 2018 zijn in het Waals Gewest vrachtwagens met een belasting van 50 ton toegelaten, meer dus dan de 44 ton die in Vlaanderen geldt. Op zich goed nieuws voor de sector, alleen is er wel een belangrijke voorwaarde aan gekoppeld. Zo moet er rekening gehouden worden met de zogenaamde brugformulebij vrachtwagens: er moet een afstand van 12,25 meter tussen de voorste as van de trekker en de middelste as van de oplegger zijn. Haalt men die niet, dan moet men zich tot de 44 ton beperken. Omdat dit in de praktijk geen evidente vereiste is, hebben we een semi-trailer ontworpen die hieraan voldoet. In eerste instantie is het ons antwoord op die mogelijkheid die het Waals Gewest biedt, maar we hopen hiermee een mogelijke gelijkaardige beslissing in Vlaanderen en andere Europese landen te anticiperen.”

Diesel & AdBlue

“Een ander voorbeeld hoe wij antwoorden bieden op de evoluties op het terrein”, vervolgt Wim De Gendt. “Het is geweten dat AdBlue in opmars is. En zeker zij die actief zijn in de landbouw en wegenwerken hebben vaak een grote vraag. Idealiter wordt deze AdBlue samen met de vereiste diesel geleverd, maar deze oplossing botst op een praktisch probleem. AdBlue tast immers het aluminium aan van het reservoir waarin de diesel vervoerd wordt. Wij bedachten echter een oplossing. In de tank komt een afzonderlijk compartiment voor de AdBlue dat we coaten met een bijzondere laag. Het is een technische oplossing die de zaken logistiek vergemakkelijkt.” Met 1 vrachtwagen of semitrailer kan men beide producten tegelijkertijd aanleveren aan de klant.

Afvalolie verzamelen

En omdat alle goede dingen uit drie bestaan. Wim De Gendt: “Ons vertrekpunt is het gebruik van de vrachtwagens die voor het verzamelen van afvalolie ingezet worden. De hierbij gebruikte pomp wordt aangevoerd door de motor van het voertuig, wat twee nadelen oplevert: emissie en geluidsoverlast. Wij hebben hiervoor een alternatief gezocht.

Dankzij een elektrische motor die op lithiumbatterijen werkt kan deze pomp geactiveerd worden zonder de motor van de vrachtwagen te moeten gebruiken. De vereiste ruimte hiervoor is beperkt en door ’s nachts de batterij op te laden – een gewoon stopcontact van 220 Volt volstaat – kan ze de hele dag gebruikt worden. Ons systeem biedt 4,4 kW    vermogen aan maar, en dat ik kan ik u meegeven, werken we in opdracht van een klant naar een soortgelijk systeem dat 30 kW zal genereren.”

“Engineering is ons handelsmerk”

Met een omzet van meer dan 30 miljoen euro en een totaal personeelstand van 300 man is Stokota, opgericht in 1965, doorheen de jaren tot een gevestigde waarde uitgegroeid. “Ons aanbod is in drie categorieën ondergebracht”, legt CEO Wim De Gendt uit. “Aviation Fuelling Vehicles, Waste & Cleaning, beide goed voor telkens 15% van onze activiteiten en Fuel & Energy, dat met 70% de kroon spant. Naast de Belgische markt, onze hoofdzetel is in Lokeren, zijn we ook aanwezig in Frankrijk met een vestiging in de buurt van Valenciennes. Onze productie bevindt zich al bijna twee decennia in Polen, wat zich niet enkel vertaalt in activiteiten aldaar, maar ook in andere Oost-Europese landen zoals Roemenië, de Baltische staten en zelfs Wit-Rusland. Om verschillende redenen kan je ons een niche-bedrijf noemen. Niet alleen hebben we onze contacten in deze landen, maar het is ook kenmerkend dat we zoveel mogelijk tegemoetkomen aan de specifieke noden van onze klanten. Met zoveel mogelijk standaard-onderdelen niet-standaard eindproducten afleveren; het klinkt als een cliché, maar strookt wel met de werkelijkheid. We hebben zo’n dertig ingenieurs binnen onze groep van medewerkers, goed voor tien percent van het totaal personeelsbestand. Hierdoor hebben we een vergaande knowhow op het vlak van engineering in huis. Noem dat gerust ons handelsmerk.”

Nieuwe vertegenwoordiger brandstofwagens
Marc Quinart
Sales Dept. Fuel&Energy
marc.quinart@stokota.com
M +32 496 52 35 80

STOKOTA NL – Dijkstraat 23 – 9160 Lokeren
info@stokota.comhttps://www.stokota.com

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo