[ADVERTORIAL] EDI en iOnLogistics: eenvoudig data delen tussen de logistieke schakels

Partijen in de supply chain streven er continu naar om hun laad-, transport- en communicatieprocessen efficiënter te maken. Bijvoorbeeld door slimme routes uit te stippelen of de wacht-­ en laadtijden te verminderen. Dankzij Electronic Data Interchange (EDI) kan de uitwisseling van data vlotter laten verlopen en de logistieke flow voor alle partijen inzichtelijker maken.

Hoe werkt EDI?

Een belangrijke stap om in dat opzet te slagen, is investeren in een EDI-systeem. Dat laat toe om documenten elektronisch uit te wisselen en daarbij een groot deel van de handmatige taken te elimineren. Het grote voordeel van EDI: men werkt, als bedrijf, magazijnhouder of vervoerpartij efficiënter en verkleint het risico op fouten door de manuele invoer te verminderen.

EDI kan in 2 richtingen werken:

  1. Van de klant naar de leverancier: input van los- of laadorders van de klant (order import).
  2. Van de leverancier naar de klant: bevestigingen wat er effectief gelost/geladen is of uitwisseling van VAS (Value Added Services) orders.

iOnLogistics werkt met Logic Apps als middleware om data in iTOS op te laden. Dit zorgt voor het omzetten van de aangeleverde data door de klant naar de respectievelijke velden in iTOS. Data die in iTOS opgeladen wordt, kan in verschillende formaten aangeleverd worden; met of zonder vaste structuur. Hiervoor werkt iTOS met API’s (Application Programming Interface).

Voordelen EDI

De users moeten de data van de klant dus niet meer manueel ingeven, maar klantdata wordt rechtstreeks in iTOS opgeladen. Enkele voordelen van deze automatisering:

  • geen eentonig kopieerwerk voor de users
  • meer tijd om te richten op kerntaken / taken met meerwaarde / zaken die meer zin geven
  • snelle(re)/efficiëntere administratieve verwerking van orders
  • foutenlast (door overtypen) wordt vermeden
  • onnodige werkuren door manuele input worden vermeden, dus kostenbesparend
  • een duurzame integratie/samenwerking tussen de logistieke dienstverlener en hun klanten
  • de user (of klant) kan opvolgen of de order import succesvol was of krijgt een foutmelding indien er iets misloopt
  • de klant wordt in realtime geïnformeerd

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo