Traton ziet waterstof als een niche-oplossing, niet meer

Tot nu toe leken de twee merken van de Traton-groep verschillende wegen te bewandelen op het gebied van emissievrije mobiliteit: MAN presenteerde zijn routekaart voor de ontwikkeling van waterstof, terwijl Scania aankondigde dat het zich zou concentreren op batterij-elektrificatie. Nu gaat de hele Traton groep deze tweede weg op.

Tegen 2025 zal Traton 1,6 miljard euro investeren in elektrische aandrijving. Dit is 600 miljoen euro meer dan eerder was aangekondigd. Tegelijkertijd zullen de budgetten voor de ontwikkeling van conventionele motoren worden verlaagd en nog slechts 20% van de R&D-budgetten uitmaken. Traton richt zich daarom op batterij-elektrische aandrijving, in het vertrouwen dat het de volgende doelstellingen zal bereiken:

  • 10% van de Scania trucks en 50% van de MAN bussen verkocht in elektrische versies tegen 2025
  • 50% van alle Scania-voertuigen, 60% van de distributietrucks en 40% van de langeafstandstrucks van MAN verkocht in elektrische versies tegen 2030.

 

Met elektrisch bedoelt Traton meestal ‘met batterijen’. Waterstof is duidelijk niet langer een prioriteit, behalve in bepaalde niches. “In de meeste gevallen zullen zuiver elektrische vrachtwagens beter presteren dan hun tegenhangers op waterstof, omdat ze de meest kosteneffectieve en milieuvriendelijke oplossing zijn voor vrachtwagens, vooral voor het langeafstandsverkeer”, zegt Matthias Gründler, CEO van Traton. “In vergelijking met elektrische vrachtwagens die alleen door batterijen worden aangedreven, hebben vrachtwagens op waterstof namelijk een groot nadeel: slechts een kwart van de geproduceerde energie wordt uiteindelijk gebruikt om het voertuig aan te drijven, de overige driekwart gaat verloren op weg van de energiebron naar de weg. Het tegenovergestelde is waar voor elektrische vrachtwagens.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo