Kilometerheffing: het “corona”-effect wordt uitgewist

De interregionale entiteit Viapass heeft haar vijfde werkingsjaar afgesloten met een terugkeer naar de normale situatie: de daling van het aantal afgelegde kilometers door vrachtwagens op het Belgische netwerk die onderworpen zijn aan de kilometerheffing is nu rechtgezet. 

Tijdens de eerste lockdown was het aantal vrachtwagens gedaald van 150.000 tot 110.000 per werkdag, of zelfs minder. Tijdens de zomervakantie is het aantal vrachtwagens teruggekeerd naar de normale gemiddelden, waarna het enigszins rond dit gemiddelde is blijven schommelen. Toch is de impact van het coronavirus op het verkeer nu meetbaar: in 2020 hebben vrachtwagens in totaal 5,57 miljard kilometer afgelegd op het belastbare wegennet, dat is 13% minder dan in 2019. Het aantal verschillende vrachtwagens dat, ook maar één keer, in België reed, daalde ook tot 39 miljoen, hetzelfde cijfer als in 2016.

Tegelijkertijd heeft de aanpassing van de tarieven (indexering + tariefverhoging in Vlaanderen), in combinatie met de toevoeging van 22 betaalkilometers in Wallonië, geleid tot een stijging van de inkomsten van de drie Gewesten met 5,3%. In totaal heeft Viapass 755,7 miljoen euro overgemaakt aan Vlaanderen, Brussel-Hoofdstad en aan Sofico voor Wallonië.

Andere kerncijfers

  • in vijf jaar tijd is het aandeel van de Belgische vrachtwagens gestegen van 46% tot 47,2%.
  • het aandeel van Euro 6-vrachtwagens is gestegen van 30,6% tot bijna 80%.
  • het aandeel van vrachtwagens van meer dan 32 ton is gestegen van 87% tot 95%.
  • in 2020 per werkdag gemiddeld 144 474 vrachtwagens in België hebben gereden, tegenover 146 897 een jaar eerder.
  • 99,2% van alle vrachtwagens waarop de kilometerheffing van toepassing is, zijn in orde met hun OBU.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo