Het VIL-project Hydrolog heeft gedurende zes weken met succes een waterstofaangedreven terminaltractor en vorkheftruck getest in de Antwerpse haven. Daarmee wil het bewijzen dat waterstof geen verre droom meer is en op relatief korte termijn kan doorbreken als zero-emissie brandstof.
De waterstofaangedreven terminaltractor en vorkheftruck werden ingezet op terminals van AET en PSA in de Antwerpse haven tonen aan dat waterstof als zero-emissie brandstof op een veilige en performante wijze kan ingezet worden voor de aandrijving van zwaar logistieke materieel. Het is daarbij een zero-emissie en geluidsarm alternatief voor diesel binnen logistieke operaties waar batterij-elektrische varianten minder tot hun recht komen wegens de hoge vermogensvraag. Op relatief korte termijn liggen de grootste toepassingsmogelijkheden van waterstof in de havenomgevingen. Daar is vandaag al waterstof aanwezig, bijvoorbeeld als feedstock van de petrochemie, en zal er in de toekomst veel (groene) waterstof beschikbaar komen gelet op de grootschalige elektrolyseprojecten die op stapel staan in de havens en toekomstige import van waterstof of afgeleiden.
Uitdagingen niet onoverkomelijk
Voor de waterstofbelevering op de terminals werd gekozen voor een mobiel waterstoftankstation. VIL heeft aangetoond dat het mogelijk is om de opslag en het vertanken van waterstof te vergunnen, zelfs in een omgeving met hoge veiligheidseisen. Wel zijn deze vergunningstrajecten tijdrovend en kostelijk omdat de wetgeving nog niet ten volle voorzien is op deze nieuwe brandstof. Ook de impact op het vlak van de bedrijfsorganisatie en de interne veiligheidsprocedures mag niet onderschat worden. Dit gaat van de praktische inrichting van een tank- en opslag site met hekwerk, aanrijbeveiliging, stroomvoorziening en aarding, over interne procedures zoals noodplanning, tot organisatorische aanpassingen om waterstoftoestellen optimaal in te zetten in de bedrijfsvoering.
Het prijskaartje vormt vandaag nog een hinderpaal. Gelet op de kostprijs van de tankinfrastructuur komen batterij-elektrische heftrucks voordeliger uit. Maar wanneer de personeelskosten voor verminderde productiviteit omwille van batterijwissels en de verwachte prijsdaling voor waterstof mee in rekening worden gebracht, dan slaat de balans over in het voordeel van waterstof. Om bedrijven te begeleiden in hun keuze heeft VIL samen met WaterstofNet een ROI-tool ontwikkeld waarmee bedrijven de Total Cost of Ownership van een vloot op waterstof kunnen berekenen.